Správnou délku řetězu nezjišťujeme poměřením se starým řetězem, který je vytahaný. Nový řetěz protáhneme přehazovačkou a nasadíme na velký převodník a nejmenší pastorek. Optimální délka je ta, když osa vedená šrouby kladek přehazovačky svírá se zemí pravý úhel.
Časy,
kdy se nýtovalo kladivem a hřebíkem, jsou pryč, ke spojování řetězu
slouží speciální nýtovače – nejlépe s „opěrkou“ článku
uprostřed.
Jak ukazuje fotografie, při výše uvedeném naměření řetězu je přehazovačka stále schopna zvládnout i extrémní převod. Kdo je však zvyklý využívat jej častěji, nebo vozí lehké převody na kazetě, může přidat dva články řetězu navíc.
Před
rozpojováním řetězu nýtovačem je dobré odřadit na malý pastorek a malý
převodník nebo sundat řetěz z převodníku, a snížit tak napětí
přehazovačky. Článek přesně usadíme do nýtovače, dotáhneme
přítlačný šroub a rozpojíme.
Pokud
řetěz pouze zkracujete, nebo jej budete chtít po předchozí demontáži na
kolo opět vrátit, je dobré nechat rozpojený čep mírně vyčnívat dovnitř
článku. Při spojování drží řetěz pohromadě, celkově se tím hodně
usnadní manipulace s řetězem v nýtovači. POZOR – pokud necháte čep
přečnívat příliš, budete muset při spojování článek více
roztáhnout. Tím můžete ohrozit kvalitu spojení sousedního čepu!
Po spojení čepem je potřeba spojený článek rozhýbat. Palce zapřete o sousední články okolo nýtovaného čepu, přiměřenou silou řetěz ohněte k sobě a potom opačně – od sebe. Na závěr zkuste v ruce, zda se řetěz v nýtovaném článku bez problémů ohybá až do krajních mezí. Pokud jeho chod stále není čistý, postup zopakujte.
Před
nýtováním zacvakneme řetěz do sebe pomocí přečnívajícího čepu a
přesně usadíme do nýtovače. Utahováním nýtovače řetěz spojíme. Pokud
cítíte větší odpor při pronikání čepu do protilehlého článku, zkuste
s řetězem trochu zahýbat a poté pokračujte. Důležité je, aby čep
řetězu v konečné fázi vyčníval na obou stranách stejně.
Spojování a rozpojování řetězů velmi usnadnil nástup speciálních
spojek. U řetězů Shimano je supluje prodloužený čep. Po naměření a
zkrácení řetězu na příslušnou délku (původní čep ze spojovaného
článku je potřeba zcela odstranit) zasuňte rukou speciální čep do
článku – jeho naváděcí polovina s oblou špičkou neklade velký odpor.
Pozor – řetěz spojujte sundaný z převodníku, napnutý se spojuje
obtížněji. V druhé fázi nastupuje nýtovač. Tím protlačte do článku
„pravý“ čep.
V poslední fázi nýtování řetězů Shimano přicházejí ke slovu kleště
a zalomení zaváděcího čepu. Po zalomení musí čep přečnívat po obou
stranách rovnoměrně, úplně na konec nezapomeňte na rozhýbání
řetězu.
Tip: Když máte sundaný řetěz, nastává ideální chvíle pro dokonalé vyčištění převodníků a pastorků.
Téměř bez nářadí lze manipulovat s moderními rychlospojkami řetězů.
Nejrozšířenější je Sram, který modelově posloužil. Podobně řešené
spojky naleznete i u Wippermannu, KMC a dalších. Řetěz zkraťte na
optimální délku, na koncích nechte pouze vnitřní články řetězu,
vnější nahradí rychlospojka. Před spojováním opět nezapomeňte shodit
řetěz z převodníků. Ramínka rychlospojky nasaďte na řetěz
z protilehlých stran.
Spojte
konce řetězu – nasaďte čepy do větších otvorů v protilehlém
článku a zatáhněte za řetěz. Spojení jest dokonáno, řetěz není třeba
rozhýbávat.
Při
rozpojování rychlospojek se mnohdy neobejdete bez kleští, s rukou
nevystačíte. Řetěz v místě rychlospojky prohněte do tvaru „U“.
Vezměte kombinačky a stiskněte rychlospojku křížem mezi jejich čelisti.
A to tak, že čelist kombinaček vždy tlačí na jednu polovinu rychlospojky
v místě, kde je pevný čep. Pozor – nikoliv u té strany článku, kde
dochází k rozpojení rychlospojky. Nakonec stačí mírný stisk a
vyvlečení čepů většími otvory. Řetěz je rozpojen.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo
Přidat komentář