Pozor: na jízdu má podstatný vliv tuhost výpletu, proto se jej
zpravidla snažíme vytvořit co nejtvrdší. Dráty však nesmí být
přepnuté, pak totiž mohou snadno praskat, ničí se ráfek, hrozí vytržení
niple. Napnutí drátů se dá změřit tensiometrem, ten je však velmi drahý
a setkat se s ním můžeme jen ve vysoce profesionálních dílnách. Doma
nezbývá než spoléhat na vlastní cit.
1. Pokud potřebujeme dotáhnout celý výplet, začneme postupným
utahováním niplů, nejlépe u ventilku. Všechny dráty se musí utahovat
rovnoměrně, například vždy o čtvrt, půl, jednu nebo dvě otáčky
centrovacího klíče. Takto postupujeme, dokud nedotáhneme všechny dráty.
Poté zkontrolujeme, zda ráfek nehází do stran ani na výšku.
2. Při centrování kola na výšku platí následující –
v místech, kde ráfek hází směrem k náboji, dráty povolujeme, a
v místech, kde hází opačným směrem, naopak dotahujeme. Vždy se ale
jedná o stejnoměrné centrování spárovaných drátů. To znamená, že
pokud povolíme nebo přitáhneme drát na levé straně o dvě otáčky,
totéž provedeme i se sousedním drátem na straně pravé.
3. Boční centrování je založeno na podobném principu. Na straně,
kam chceme ráfek přitáhnout, dráty utahujeme, na opačné povolujeme.
4. Během centrování je dobré několikrát kolo vyjmout z vidlice a
„promačkat“ ho po celém obvodu ráfku z obou stran. Toto platí
především u nově zapleteného kola. Při rozumné síle není potřeba mít
strach o ráfek. Dosáhneme tím však dokonalého usazení niplů v ráfku.
Prodlouží se životnost výpletu, který se nerozcentruje hned po první
jízdě.
5. Správně vycentrované přední kolo má výplet souměrný, dráty
na obou stranách náboje mají stejný sklon. Naopak zadní kolo musí mít
výplet na straně volnoběžného ořechu kolmější, aby ráfek procházel
středem zadní vidlice. Ke kontrole vystředění kola je nejvhodnějším
přípravkem tzv. „léra“. Pokud není k dispozici, stačí kolo ve vidlici
rámu otočit. Pokud bylo centrování přesné, mělo by zaujmout stejnou
polohu uprostřed vidlice.
TIP: Nově zapletené kolo by mělo být zkontrolováno a docentrováno zhruba po 100–200 km. Pokud se dráty samovolně povolují, pomůže barva (stačí lak na nehty) nebo lepidlo (chemoprén) aplikované na hlavičky niplů.
6. Pokud nemáte speciální centrovací vidlici, může pomoci vlastní
kolo. Házení ráfku do stran dobře odhalíte, pokud na brzdové páce
přitáhnete lanko brzdy. Pak stačí docentrovat a znovu lanko povolit.
7. K odhalení házení ráfku na výšku bude stejně jako
v centrovací vidlici nutné sundat plášť. Pak stačí na nohy vzpěry,
těsně nad ráfek připevnit například laťku (hřebík a podobně), a tak
kontrolovat ráfek při centrování.
Připravil: André Vebr
Foto: Velo
Přidat komentář