Kolo před zimou – do servisu, nebo ne?

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2008-11-27T15:06:26 --><p>Jedno z témat prosincového Vela je zaměřeno na posezonní údržbu kola - najdete v něm nejen tipy na to, na které díly se hlavně zaměřit, ale také třeba důvody, proč se o kolo postarat po sezoně, tedy před zimou. Z článku jsme do ukázky vybrali úvod a dále názory tří profesionálních servismanů, které jsme při přípravě článku oslovili.</p>

Na plánované odstávce

Bez ohledu na to, zda užíváte celý rok jedno kolo nebo v nečasech přesedáte na zimáka, tedy do marastu určené staré či zcela obyčejné kolo, je nadcházející roční období vhodné k revizi materiálu. Servisy se definitivně vymanily z obležení zákazníků a vy tak máte šanci zajistit pro své vybavení náležitou péči, mnohdy dokonce za zvýhodněné ceny – jestliže se totiž v létě mechanici nezastaví, v zimě tolik práce není.

Do generálky kola se ale samozřejmě můžete pustit i sami, pokud rozborku kola zvládáte (pomoci může rubrika Domácí servis kol na našich webových stránkách www.iVelo.cz). Dlouhé zimní večery nabízejí ideální příležitost k akci. Smyjme tedy prach cest a pusťme se do průzkumu – možná se podivíme, jaká nemilá překvapení na nás číhají.

Navlečení chirurgických rukavic a prvnímu řezu v plánovaném zákroku ale předchází zodpovězení ještě jedné zásadní otázky: teď, a nebo až po zimě? Má svou logiku – vždyť právě nyní začalo období plískanic a marastu, proč bych tedy měl čistit kolo, abych jej vzápětí vystavil tomu nejhoršímu, co ho za celý rok může potkat? Vždyť má práce okamžitě přijde vniveč! Tohle dilema samozřejmě platí především pro ty, kdo sedlají po celý rok jedno kolo a nejsou vybaveni zimákem. Nabízíme argument proti této domněnce, který je podpořen jak našimi zkušenostmi, tak i postřehy servismanů. Kolo nám celou sezonu sloužilo, my jej udržovali jen tak, jak bylo v tu chvíli akutně potřeba -namazat řetěz, přitáhnout lanko, přifouknout duše či vidlici. Na větší zásah nedošlo. Po půl roce plného nasazení je čas podívat se hlouběji, abychom předešli většímu poškození komponentů opotřebením. Zvláště pak blíží-li se období zmaru, řečeno s lehkou nadsázkou. Jarní servis pak je také na místě. Samozřejmě je nutné přihlédnout i k objemu najetých kilometrů – pokud jich za sebou máte 500 v suchém prostředí, výraznější údržba počká na jaro.
Řekněme nyní, že jste pro servis rozhodnuti. Na která místa se určitě zaměřit, jakou pozornost a proč jim věnovat? Tento článek připravovaný s profesionálními mechaniky poradí.

Karel Kuchler
Foto: Rob Trnka a Rudolf Hronza


RYCHLÁ SONDA MEZI PROFESIONÁLY

  1. Jaké servisní zákroky doporučujete provést v zimním období a kterým komponentům věnovat největší pozornost?
  2. Nabízíte v zimě zákazníkům výhodnější ceny servisu a daří se vám je nalákat i mimo sezonu?

Martin Štorek, Jízdní kola – sport, Řevnice

  1. „Naše doporučení se liší v závislosti na užívání kola – jezdí-li někdo po celou zimu, doporučujeme kolo spíše jen udržovat v čistotě, řešit akutní problémy a větší servis nechat na jaro. Těm, kteří kolo zazimovávají, jej zakonzervujeme tak, že s prvními jarními paprsky stačí dohustit pláště a mohou vyrazit. Osobně doporučuji jednou za rok rozebrat a vyčistit všechny komponenty. Vždy ale záleží na objemu najetých kilometrů a také na terénu, v němž se cyklista pohybuje. Problémy s koly jsou různé. Snažíme se poskytnout celkový servis – tedy především kontrolu nábojů, brzd, řazení a dalších opomíjených míst."
  2. „Stejně jako mnoho ostatních prodejen poskytujeme slevy na servis. Těch, kteří je využívají, je ovšem méně, než bychom chtěli. Největší nápor přichází až s prvními teplými dny."

Josef Reichel, Veloservis Fiala Bílá hora, Praha

  1. „Stoprocentně doporučujeme výměnu lanek, bovdenů i koncovek, kontrolu dotažení všech spojů, dotažení výpletů, kontrolu rámu. Z vlastní zkušenosti doporučuji ověřit stav brašničky s duší a nářadím – již několikrát jsem zachraňoval v lese cyklistu, který po defektu zjistil, že nemá v pořádku rezervu. Naši zákazníci jsou různí – jsou mezi nimi turisté, kteří najedou 200 km a přesto neopomenou kolo donést na celkovou prohlídku, ale mnoho z nich jezdí prakticky denně a o kolo se nestará. Od toho se odvíjejí jejich problémy. Tradičním neduhem jsou třeba nepříjemné zvuky způsobené například povoleným šlapacím středem nebo sedlovkou či ližinami sedla, pozlobit dokáží ale i poškozené pásky v ráfcích, které se snadno stávají zdrojem záhadných defektů."
  2. „Přestože se snažíme vyjít zákazníkům maximálně vstříc, vymýšlíme různé slevy, výhodné balíčky a podobně, zájem o servis se nám v zimě příliš nedaří oživit. Je to škoda, protože většinu zakázek, které se pak na jaře jen těžko stíhají, bychom mohli zvládnout již v zimě, což by bylo výhodné pro obě strany."

Tomáš Čada, Sportiv Redpoint, Teplice nad Metují

  1. „Největší chybou je kolo po sezoně umýt a odložit – na jaře pak můžete zjistit, že se spousta ložisek netočí. Je tedy dobré vše vyčistit a namazat. Za výjimku bych označil snad jen kvalitní vidlice a náboje. Pokud fungují hladce a není podezření na nějaký problém, zbytečně je každý rok nerozebíráme. Ze zkušenosti vím, že lidem, kteří jim věnují přehnanou péči, se tyto komponenty opotřebí většinou dříve. Samozřejmostí posezonní revize by měla být kontrola rámu."
  2. „Žádné akční ceny na servis nemáme, přesto lidem doporučuji přijít v tomto období. Je čas provést náročnější zásahy, zkusit vyřešit „záhadné" a vlekoucí se problémy – vše bez stresu, že kolo musí fungovat o víkendu na závodech."

V TIŠTĚNÉM VYDÁNÍ NAVÍC NAJDETE například tipy a rady profesionálních mechaniků týkající se konkrétních komponentů, ale i postřehy cyklistů k této problematice.

Menu