Nové high-tech na outdoorovém poli – trendy a inovace

11.2.2020

text Dana Jakoubková

foto archiv firem

 

Dnešní vybavení pro aktivity v přírodě je složitou záležitostí, která kombinuje aspekty stylu, módy a funkce k vytvoření produktu nejvhodnějšího pro danou oblast použití. V posledních letech do hry také výrazně vstupuje i téma ekologie a udržitelnosti. Outdoorové jeviště tedy poskytuje výrobcům spoustu prostoru k tomu, aby přinesli na trh každoročně nějakou tu inovaci. A, světe, div se, často v duchu hesla „Zpátky ke kořenům“.

 

Udržitelnost a recyklace

Venkovní aktivity a příroda neoddělitelně patří k sobě. Není divu, že téma udržitelnosti je záležitostí blízkou outdooru. V takzvané oběhové ekonomice je kladen důraz na minimalizaci odpadu a recyklaci surovin. Tento model je považován za udržitelnou alternativu ke klasické lineární ekonomické metodě, při které je velká část použitých surovin i výrobků samotných po dosloužení (i dříve) odložena a recyklována je pouze malá část z nich. Proto dnes mnoho outdoorových výrobců klade velký důraz na méně intenzivní využívání zdrojů, ekologické výrobní metody a příklon k obnovitelným přírodním materiálům. I v outdoorovém průmyslu už platí trend – udržitelnost není výhoda, ale nutnost.

Jako ekologické alternativy k běžným syntetickým vláknům se ukázaly recyklované materiály. Rostoucím trendem v oblasti udržitelnosti je i využívání regenerovaných materiálů (v outdoorovém vybavení nejčastěji používaný nylon a polyester). Místo běžných nylonových vláken se výrobci stále více spoléhají na econyl italského výrobce Aquafil. Econyl, jako 100% recyklované a regenerativní nylonové vlákno, umožnil nahradit neobnovitelné suroviny sekundárními surovinami vyrobenými z odpadních produktů, jakými jsou třeba vyřazené rybářské sítě, koberce a další již nepoužitelné zboží.

Kromě schopnosti recyklovat materiály se pozornost stále více posouvá i k myšlence řízené recyklace, tj. k recyklaci syntetických vláken znovu a znovu. Partneři z celého světa zásobují společnost Aquafil takovým odpadem ze skládek a oceánů prostřednictvím speciálně zavedeného programu zpětného odběru, který je poté v několika fázích zpracován na nová nylonová vlákna.

Regenerovaný nylon funguje přesně stejně jako zbrusu nový nylon, ale poskytuje výhodu udržitelnosti a přeměňuje odpadky v poklad. Ve svých přednostech – dlouhá životnost, prodyšnost a mechanická odolnost – se neliší od běžných nylonových vláken, ale může být regenerován stále dokola. Podle výrobce Aquafil ušetří 10 000 tun econylu kolem 70 000 barelů ropy a 57 100 tun emisí CO2.Výroba econylu snižuje dopad na skleníkový efekt ve srovnání s běžnými nylonovými vlákny přibližně o 80 procent. Toto vlákno najdete v kolekcích některých outdoorových výrobců již nyní a dozajista jich bude přibývat.

 

Podle zprávy zveřejněné OSN skončí v oceánu ročně 8 milionů tun plastu. Toto obrovské množství plastového znečištění má významný dopad na mořský život, protože stojí život jeden milion mořských ptáků a 100 000 mořských savců ročně. Ekonomické důsledky jsou také obrovské. Každý rok způsobí plasty poškození mořských ekosystémů za 7,2 miliardy eur. Recyklovaný polyester je proto další žhavé téma, které zahrnuje recyklaci plastového odpadu. Parley for the Oceans byla první organizací, která se zabývala problémem plastových zbytků v oceánu, sbírala plasty a zpracovávala je, včetně jejich drcení na pelety, které poté rozvláknila do příze. Jako první výrobce outdoorového vybavení začala nakupovat tuto přízi jako recyklovaný polyester společnost Adidas a nyní se k ní přidal i kultovní výrobce izolačního materiálu do oděvů a spacáků – Primaloft –, s nejvyšší prioritou vyhýbat se výrobě nových materiálů na bázi fosilních zdrojů.

 

Německý výrobce Jack Wolfskin se ve své letní kolekci 2020 spoléhá také na recyklované materiály. Obzvláště pozoruhodná je 100% recyklovaná a vysoce funkční membrána PES, kterou najdete v celé produktové řadě Ecosphere Jack Wolfskin Texapore , včetně cykloturistického oblečení.

 

Pro rychlé zateplení při zastávkách nebo táboření využijete tuto velmi lehkou, ale vlhku, větru a zimě odolnou bundu SCOTT insuloft superlight PL. Syntetická izolační výplň z nového ekologicky vyrobeného materiálu Primaloft Gold v kombinaci s technologií aerogelu by měla s menším objemem a hmotností poskytnout stejný tepelný výkon jako silnější a těžší bundy, přitom sbalená se vejde do kapsy.

Americký výrobce oděvů The North Face představí v letní kolekci 2020 bundu Tente Futurelight. Kromě revoluční membrány je vyrobena svrchu ze 100% recyklované nylonové tkaniny a podšívku má z recyklovaného polyesteru.

 

Americká společnost Primaloft představila Primaloft Bio, první biologicky rozložitelnou a 100% recyklovanou syntetickou izolaci ve smyslu skutečné recyklační ekonomiky, která se letos poprvé objeví v maloobchodní síti. Revoluční průlom, který nabízí dříve nedosažitelnou úroveň výkonu a udržitelnosti, výrazně snižuje množství mikroplastů na našich skládkách a v oceánech. Další důležitý milník na cestě k udržitelnějšímu světu.

Kromě zakotvení cílů udržitelnosti v podnikových hodnotách je mnoho outdoorových výrobců také odhodláno podporovat regionální nebo globální nevládní organizace (NNO). Například americký výrobce obuvi Keen bude pokračovat ve své kampani „Better Takes Action“ a švédská společnost Primus, známá především potřebami k vaření, kompenzuje veškeré emise CO2, vznikající při výrobě plynu pro plynové vařiče a patrony, projektem pomoci v Ugandě.

Návrat k dlouhověkosti

Důležitým aspektem udržitelnosti je dlouhověkost výrobků. Zdroje Země jsou omezené; čím déle mohou spotřebitelé produkt používat, tím šetrnější jsou k životnímu prostředí a ke zdrojům. Mnoho výrobců se proto již dlouhou dobu spoléhá na trvanlivé a promyšlené produkty, které vydrží přinejlepším po generace. Mezi společnosti, které to dělají již dlouhou dobu, patří především průmysloví obři, jako je americký výrobce outdoorového oblečení Patagonia. Ten se stal první v použití nejnovější inovace v izolacích Primaloft Pure, jejichž  výroba snižuje emise uhlíku až o 48 %, ale také značky, jako je Icebug, která je první značkou outdoorové obuvi, jež má pozitivní vliv na podnebí a kompenzuje více emisí, než vyprodukuje.

Německá outdoorová konfekce Vaude se také zaměřuje na udržitelnost, dlouhověkost a ekologickou i sociální odpovědnost. Celkem 81 % letní kolekce 2020 nabízí pod vlastní značkou Green Shape, která pokrývá celý životní cyklus produktu a představuje ekologické materiály, odolný design a společenskou odpovědnost.

 

Komu by ve výbavě chyběl flís, že? Kdo by neznal lídra v oboru střední vrstvy – Polartec. Kdo si však myslí, že tu nelze už nic vymyslet, bude zklamán. Nová výrazně vylepšená pletenina Polartec Power Air nejenom že dokáže díky „vzduchovým kapsám v nekonečné přízi“ podstatně lépe udržet tělesné teplo pod oděvem, ale dokonce se opotřebovává (žmolkuje) pětkrát méně než běžné flísové materiály, což prodlužuje životnost. Zatímco ty budou v průběhu času degradovat, Polartec Power Air je krokem vpřed ve snižování dopadů toho, co vyrábíme a spotřebováváme.

Celý článek najdete v tištěné verzi.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu