Jaký motor je právě pro vás nejvhodnější?

19.3.2019

text Lukáš Drahovzal, AKUMO.cz

foto archiv autora

 

S enormním nárůstem zájmu o elektrokola se v posledních letech úměrně rozšířila nejenom nabídka elektrokol, ale také nabídka typů motorů. Je to přirozený vývoj, a pokud se dokážete mezi jednotlivými typy motorů dobře zorientovat, je možné díky tomu vybrat ten nejvhodnější motor, který bude nejlépe splňovat právě vaše konkrétní požadavky odvíjející se od typu použití a jízdních návyků. V opačném případě vám to však výběr vhodného elektrokola může zásadně zkomplikovat, jelikož se v široké nabídce můžete snadno ztratit.

 

V této souvislosti dostáváme u nás na prodejně v Mělníku často otázku: „Jaký typ motoru mám zvolit nebo jaký typ motoru je nejlepší?“ Na tuto relativně jednoduchou otázku však neexistuje jednoduchá odpověď. Nelze paušálně říci, který pohon je pro vás lepší. Každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného, tudíž říct, že ten či onen typ pohonu je nejlepší, by mohlo být zavádějící. U této otázky je velice důležité, aby vám prodavač věnoval čas a dobře pochopil, co přesně od kola očekáváte, jaké jsou vaše požadavky a jízdní návyky. Na základě těchto informací by vám měl zkušený prodejce umět sdělit výhody a nevýhody jednotlivých pohonů, a to především s přihlédnutím k vašemu charakteru využití.

Přiblížíme vám tedy nejčastěji používané motory, které na trhu s elektrokoly v současné době můžete najít. Nebudeme zde rozebírat detailně jejich technické parametry, ale pokusíme se poukázat na charakteristické rysy jednotlivých motorů s přihlédnutím na nejčastější kategorie našich zákazníků a jejich požadavky. Kompletní technické informace k jednotlivým motorům naleznete na www.akumo.cz/poradna.

 

Kritéria, která zákazníci při výběru motoru zohledňují nejčastěji

Výkon, hlučnost, plynulost dávkování přípomoci, dojezd, resp. spotřeba energie motoru, snadná ovladatelnost a spolehlivost.

 

Středový motor Bosch

Bosch je obecně známkou nekompromisní kvality a u středových motorů pro elektrokola se tato skutečnost potvrzuje. Funguje naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Středový pohon od německé značky Bosch je dlouhodobě hráčem číslo jedna na trhu s elektrokoly. Každým rokem ho ostatní konkurenti úspěšně dotahují či kopírují, proto se podíl motorů značky Bosch na trhu s elektrokoly každým rokem snižuje. Nicméně stále můžeme s klidným svědomím konstatovat, že pohony Bosch jsou v komplexním měřítku opravdu tím nejlepším, co trh momentálně nabízí. Každá z konkurenčních značek je v něčem dobrá, ale nikdo není ve všech ohledech tak precizní a důsledný jako právě německý Bosch. I proto většina světově známých značek jízdních kol využívá pro pohon svých elektrokol právě Bosch. Žádný z jiných výrobců neposkytuje svým zákazníkům tak rozsáhlé služby, servisní zázemí, širokou nabídku displejů, dostupné aplikace pro mobilní telefon, diagnostiky a garanci dostupnosti ND jako právě Bosch. Mimo jiné i životnost baterií Bosch patří mezi nejdelší na trhu.

Srdcem systému je výkonný středový motor Drive Unit. Integrovaná řídicí jednotka každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů a na jejich základě pak optimalizuje výkon motoru a míru asistence. V motoru je zabudován snímač šlapání (otáčení klik) a torzní snímač síly šlapání, na zadní rámové stavbě je pak umístěn snímač rychlosti (otáček zadního kola). Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu až 80 Nm.

 

Bosch Active Line – 40 Nm

Starší typ motoru, v nabídce se objevuje již jen výjimečně.

 

Bosch Active Line PLUS – 55 Nm

Nový typ motoru je charakteristický velkým převodníkem, díky kterému motor neklade žádný odpor ani při šlapání bez asistence motoru. To ocení především cyklisté, kteří chtějí mít možnost šlapat s vypnutým motorem a asistenci využívat až ve větších kopcích. Další velkou výhodou tohoto typu motoru je naprosto minimální hlučnost.

 

Pro koho je tento typ motoru vhodný a pro koho ne?

Pro aktivní cyklisty, kteří se chtějí pohybovat po cyklostezkách či v lehčím terénu a stačí jim slabší výkon motoru.

Pokud chcete využívat elektrokolo ve větších kopcích, v těžším terénu a oceníte dynamiku motoru, vyšší akceleraci, tento motor pro vás nebude to pravé ořechové.

 

Bosch Performance Line – 60 Nm

Dříve poměrně hodně rozšířený motor, dnes ho najdete v nabídce pouze výjimečně. Obvykle se používá kvůli snížení prodejní ceny kola. Menší krouticí moment motoru snižuje dynamiku jízdy a v prudších stoupáních motoru dochází dech. Pokud máte možnost volby, doporučujeme nástupcem tohoto motoru – tedy Bosch Performance CX.

 

Bosch Performance Line CX – 75Nm

Tento typ motoru je určen primárně pro terénní elektrokola, kde se očekává sportovní výkon v nejnáročnějším terénu. Velmi přesný a citlivý pohon v kombinaci s kvalitním jízdním kolem vytváří silnou podporu, která vám pomůže ovládnout jakýkoliv terén. Naši zákazníci si na elektrokole se středovým pohonem Bosch velmi často chválí přirozený pocit z jízdy. I při jízdě v hodně členitém a náročném terénu vás motor Bosch nikam „netlačí“ a chová se předvídatelně. Velkou výhodou je také funkce odpojení výkonu motoru při řazení, která pomáhá jezdci k pohodlnějšímu přeřazení i při jízdě do prudkého kopce a v neposlední řadě výrazně snižuje opotřebení řetězu a celého pohonného systému. Další zásadní výhodou tohoto motoru je skutečnost, že krouticí moment je rozprostřený do širokého spektra otáček motoru, díky tomu nevyžaduje motor pro zachování výkonu tak časté a přesné řazení.

Charakteristickým rysem je malé přední ozubené kolečko (přední rozeta). Na prodejně se často setkáváme s dotazem, zda není malý pastorek nevýhodou. Při pohledu na motor Bosch se jedná o logický dotaz, ale obavy z lehkých převodů jsou zbytečné. Nemusíte se bát, že převod bude příliš lehký, motor má integrovaný poměrový převod v poměru 2,5krát (pokud má tedy malý pastorek 15 zubů, je to, jako byste měli u běžného kola převodník o 38 zubech). V případě, že je kolo vybavené dostatečným rozsahem převodů vzadu, je toto řešení naprosto dostačující pro většinu uživatelů. U tohoto řešení vám zcela odpadne obsluha a údržba předního přesmykače, kolo je lehčí a životnost řetězu je díky absenci převodníku delší, jelikož ho nepoškozují náběhové zuby na převodníku. To, co se tedy na první pohled může zdát jako nevýhoda, se záhy obrací ve výhodu. Především rekreační jezdci ocení naprostou jednoduchost obsluhy a minimální nároky na servis celého pohonného aparátu.

 

Pro koho je tento typ motoru vhodný a pro koho ne?

Pokud hledáte vhodné elektrokolo pro ženu nebo rekreačního cyklistu, můžete si být jisti, že pohon Bosch je optimálním řešením, a to především díky naprosto jednoduchému ovládání a odpojování výkonu motoru při řazení. Dále ocení tento typ motoru ti, kteří chtějí jezdit v těžším terénu, prudkých kopcích, ale chtějí uživatelsky srozumitelné a jednoduché kolo.

Pokud chcete využívat elektrokolo jako sportovní nástroj, chcete jezdit hodně aktivně a velkou část jízdy chcete mít motor zcela vypnutý, tento motor vám nebude pravděpodobně příliš vyhovovat.

 

Výhody pohonu Bosch

  • kvalita zpracování a téměř stoprocentní spolehlivost
  • kultivovaný a čitelný jízdní projev
  • odpojení výkonu motoru při řazení
  • vysoký výkon motoru
  • možnost displeje s navigací a GPS
  • stoprocentní servisní zabezpečení, podpora, diagnostiky
  • pocitově nejpříjemnější svezení, krouticí moment je rozložený do širokého spektra otáček motoru, díky tomu motor nevyžaduje tak častou nutnost řazení jako v případě motoru Yamaha či Brose

 

Nevýhody pohonu Bosch

  • dlouhodobý problém s dostupností motorů Bosch
  • přední malý pastorek je náchylnější na opotřebení ve srovnání s velkým talířem (nový pastorek vychází na cca 450 Kč, takže se nejedná o zásadní položku)
  • ve srovnání s motorem Shimano o něco vyšší hmotnost

 

Středový motor Yamaha

Tradiční značka Yamaha přinesla koncem roku 2014 nový typ středového motoru pro elektrokola Yamaha PW a na trhu způsobila poměrně velký rozruch. Segment, kde do té doby dominoval téměř monopolní Bosch, se značce Yamaha podařilo narušit a již během roku 2015 si získala velkou oblibu jak u zákazníků, tak i u odborné veřejnosti a novinářů. Obliba pohonu Yamaha roste každým rokem a s každým novým typem motorů je Yahama silnějším soupeřem. Velkou konkurenční výhodou je možnost využití dvou převodníků vepředu, díky tomu získáváte velký počet a rozsah převodů, což oceníte v členitém a hodně kopcovitém terénu nebo při jízdě ve vyšší rychlosti. Yamaha v současné době nabízí tři typy motorů.

 

Yamaha PW-S

První generace motorů Yamaha. Dnes se používá především u krosových či trekingových elektrokol, případně u základních modelů horských kol. Motor je vhodný pro základní cykloturistiku a lehčí terén.

 

Yamaha PW-SE

Nástupce první řady motorů Yamaha. Motor má citlivější dávkování výkonu, o něco hladší a tišší chod. PW-SE série zdůrazňuje všechny oblíbené funkce prvních generací PW série a dále rozšiřuje potěšení, které motor jezdci poskytuje. Další výhodou je zvýšení maximální kadence, při níž motor jezdci pomáhá, z původních 100 rpm na 110 rpm ve srovnání s motory první série PW-S.

Pro koho je tento typ motoru vhodný a pro koho ne?

Tento typ motoru je vhodný pro aktivní cykloturistiku. Jestliže se chcete pohybovat v rozmanitém a členitém terénu. Pokud chcete mít možnost kombinovat jízdu se zapnutým i vypnutým motorem, bude vám tento typ motoru vyhovovat.

Když je pro vás důležitým parametrem tichý chod motoru, Yamaha vás pravděpodobně příliš neosloví. Jestli se příliš nekamarádíte s volbou vhodného převodu a řazením u běžného kola, doporučujeme se motorům Yamaha vyhnout, protože pro vás budou zbytečně složité a komplikované.

 

Yamaha PW-X

Při výrobě nové verze motoru YAMAHA PW-X se kladl důraz na to, aby byl motor lehčí, měl rychlejší odezvu a vyšší výkon. Zadání se podařilo, a vy máte proto možnost získat potřebnou sílu 80 Nm v momentě, kdy ji zrovna potřebujete! Motor se podařilo rozměrově zmenšit a váha se snížila o 0,5 kg na parádních 3,1 kg. Motor PW-X disponuje oproti předchozím verzím jedním asistenčním režimem navíc, jedná se o pátý jízdní režim s názvem ExtraPower. V režimu EXPW zařízení využívá maximálního možného výkonu motoru, a to díky vylepšeným funkcím chlazení motoru.

Pro koho je tento typ motoru vhodný a pro koho ne?

Hledáte-li elektrokolo do extrémního využití, ať už se jedná o traily, či jízdu v těžkých podmínkách a prudkých kopcích, tento motor by vás měl zajímat. Dále ho ocení aktivní cyklisté, kteří hledají spolehlivého a silného „parťáka“ pro rozšíření svých možností, a to vše při zachování charakteru „normálního“ kola s dostatečným rozsahem převodů a možností šlapání bez asistence motoru. Díky kompaktnímu rozměru motoru a nízké hmotnosti je tento motor výborným řešením pro celoodpružená elektrokola, kde umožňuje dobré nastavení geometrie rámu, což se kladně podepisuje na jízdních vlastnostech kola.

Pokud pro vás není důležitý maximální výkon motoru a dáváte přednost spíše kultivovanému a plynulému svezení, sportovní nastavení motoru Yamaha vás může spíše obtěžovat a odradit.

Uvedené vlastnosti motorů Yamaha ocení především aktivnější jezdci, kteří dokážou plně využít jeho potenciálu. Zásluhou široké škály převodů umožňuje motor optimalizovat výkon podle aktuální potřeby, a tím dosáhnout co nejdelšího dojezdu. U motoru Yamaha musíte počítat s častější frekvencí řazení než u motoru Bosch, jelikož krouticí moment je nutné podpořit (najít) vhodnými otáčkami motoru. Pohon Yamaha tedy příliš nedoporučujeme pro jezdce, kteří nemají naučenou a zažitou techniku řazení z běžného kola, protože z předností motoru Yamaha by se mohla stát obratem nevýhoda.

 

Výhody pohonu Yamaha

  • přímý přenos síly na kliky rovná se minimálnímu odporu motoru při jízdě bez zapnuté asistence motoru
  • velké spektrum převodů – 20–22 převodů
  • nízká hmotnost zajišťuje dobré jízdní vlastnosti a optimální těžiště
  • malý rozměr motoru poskytuje vysokou průchodnost v terénu
  • okamžitý výkon motoru při rozjezdu

 

Nevýhody pohonu Yamaha

  • absence odpojení výkonu motoru při řazení (klade větší důraz na techniku řazení)
  • akusticky o něco hlučnější projev motoru než např. Bosch nebo Bafang
  • o něco kratší životnost řetězu než u motoru Bosch
  • méně přehledný ovladač na řídítkách
  • pro někoho může být nastavení motoru Yamaha až příliš sportovní a „hrubé“

Celý článek najdete na  v tištěné verzi nebo na www.alza.cz či www.floowie.com/cs/vpress/publikace

 

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Michael S. (hypermax@***) napsal:

    A to jste ještě nezkusili Cyclone. Hrubá síla pro ty, co chtějí nekompromisně předimenzovaný a výkonný středový pohon, ale je to DIY Macgyver punk.

Menu