Elektrokolo je především kolo

19.3.2019

Pořád si kladu otázku, co je to vlastně elektrokolo. Musím se v cyklistické komunitě prát s názory, na něž už samotné vyslovení toho slova působí jako rudý hadr na býka. Ponechme teď stranou, jak směšné to je… Pro mě je eletrokolo normálním kolem se vším všudy. Dá se na něm cestovat, sportovat, ba dokonce i závodit a také dopravovat se, sdílet pohyb, poznávat, navracet se do kondice, rehabilitovat, pohybovat se, radovat. Je toho hodně. Elektrokolo má řídítka, sedlo, pedály a řetěz, díky němuž je poháněno šlápáním (elektrokola, která by měla tzv. plyn – rukojeť –, už jsou pro mě spíš mopedy). Je to kolo.

Elektrokolo je také kolo z technického pohledu – nemá jen motor s výkonem a krouticím momentem a baterii s nějakou kapacitou a dojezdem jako zaklínadlem a mantrou. Má také geometrii, která jednoznačně určuje jízdní vlastnosti, komfort, bezpečí, snadnost manipulace. Má rovněž komponenty, které určují míru bezúdržbovosti, životnost, snadnost a přesnost funkce (řazení), bezpečí (brzdy) a pohodlí (odpružení). Na špatně vybaveném elektrokole se špatnou geometrií se budete cítit nejistě a budete nebezpeční sobě i okolí. A čím silnější motor na takovém kole bude, tím nebezpečnější bude i jízda na něm. K tomu se patří říci i to, že ovládání elektrokola vyžaduje klasické cyklistické dovednosti, dokonce by se dalo říci, že dovednosti vyššího stupně. 25 km/h, do kterých vás elektromotor v klidu vytáhne, totiž v některých situacích není vůbec málo, chce to mít zkušenosti, umět předvídat i ovládat kolo, chce to být cyklista. Elektrokolo je zkrátka kolo. Některá kola mají dvanáct převodů, jiná velké odpružení a některá elektropohon. Proto také dnes najdete modely s elektromotorem v nabídce většiny světových značek kol, proto na veletrhu najdete elektrokola v halách mezi ostatními vystavovateli, proto dnes testujeme elektrokola v dalších cyklistických časopisech našeho vydavatelství. Patří tam, elektrokolo je především kolo.

Časopis Elektrokola, který držíte v rukou, přináší výrazně hlubší vhled do tématu kol s elektromotorem. První letošní vydání je co nejkomplexnějším katalogem nabídky elektrokol pro rok 2019. Snažili jsme se, aby v něm žádná z významných značek na trhu nechyběla, a věříme, že hledáte-li to pravé elektrokolo, pomůže vám tento komplexní přehled při výběru zásadním způsobem. Kromě toho se tu určitě dozvíte také spoustu zajímavého.

Pro druhé vydání Elektrokola, které vyjde před letními prázdninami, opět chystáme velký test více než dvaceti kol. Samozřejmě – elektrokol. A pokud byste se chtěli nechat do světa ježdění na kole vtáhnout ještě více, měsíc co měsíc, vlastně ještě častěji,vydáváme časopisy Cykloturistika, Velo a 53×11, které pro vás mohou být zdrojem mnohé inspirace a podnětů.

Těšíme se na setkání s vámi s motorem i bez, rozdělování na cyklisty „s“ a „bez“ je nám cizí.

Martin Raufer

 

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu