Na skládačce cestou necestou Tern Verge S27

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2015-10-08T14:24:52 --><p><strong>Historka o vzniku skládaček Tern je již trochu vousatá, snad tedy jen pro připomenutí. Tern se zrodil z rozvodu Florence a Davida Honových, americko-hongkongské rodiny s velkou částí podnikání na Tchaj-wanu a v Číně. Matka se synem si prostě po rozpadu rodiny ponechali tchajwanskou firmu, která byla od počátku „jejich", patrně z daňových důvodů. Zakladatel Dahonu David Hon tak za opuštění manželky, s kterou vychoval syna Joshuu, zaplatil pořádně, koneckonců ale asi spravedlivě. Rozhodně však ku prospěchu cyklistů, kteří si posledních pár let mohou vybírat mezi koly od Dahonu i Ternu včetně příznivého dopadu soutěže na cenu skvělých skládaček.</strong></p>

Pokud vaše cesta do práce obsahuje úsek veřejnou dopravou nebo autem, pak je skládačka optimálním řešením. V dnešní době tolerují skládačku prakticky všichni dopravci. A pokud vaše cesta do práce zahrnuje také neasfaltované či nedlážděné úseky, pak je optimálním řešením Tern Vergw S27h. Na kole na první pohled zaujmou především masivní kola. Dvoupalcové Schwalbe Big Apple působí na malých dvacetipalcových kolech drobné skládačky skutečně monstrózně. Vlastním kolům přidávají nejen na šířce a objemu, ale také na obvodu. Optimální je nahustit zadní kolo mírně nad doporučený limit a přední zase trochu pod něj. Po několika pokusech s různými tlaky v pláštích se tato konstelace ukázala jako nejlepší řešení pro plynulou jízdu ‒ balanc mezi nízkým valivým odporem vzadu a odpružením vpředu pro zvýšený komfort.

 

 

Expediční skládačka
Vlastní rám je z kvalitního sedmičkového hliníku vytvarovaný pomocí hydroformingu. S panty uprostřed rámu a na spodní části mohutného představce je rám velice masivní. Složení celého kola včetně uvolnění pojistek je otázkou desítek vteřin, takže kolo složíte až přímo na zastávce bez použití nářadí. Pokud kolo unesete, je možné při skládání na nosiči ponechat i jednu z brašen. Pro jejich umístění je kolo v základní nabídce vybaveno dvěma nosiči. Oba jsou velmi pevné a unesou brašny standardní velikosti, i když vpředu mohou být u některých brašen problémy s bezpečným uchycením. Kolo se tak hodí nejen do městského provozu, ale je zároveň vynikajícím expedičním kolem. Měli jsme možnost vyzkoušet jej ve východoslovenských Karpatech, kde se odvážně spouštělo po svážnicích místních hor cestou necestou připomínající spíše koryto horské bystřiny než cyklostezku a dvoupalcové gumy si poradily s každým terénem. Vedle dvoupalcových gum přispívá k pohodlí na ternu také velmi dlouhá sedlovka a vysoký představec. Ten má ve své horní části mazaně konstruovaný úchyt řídítek, který lze nastavovat bez použití nářadí jen po uvolnění západky. Úkon lze provést dokonce za jízdy, i když po zralé úvaze takový postup nedoporučuji a minutová zastávka je pro tuhle manipulaci namístě. Tato flexibilita umožňuje přizpůsobit kolo desetiletému dítěti stejně jako metrákovému dospělému s výškou do 190 centimetrů ‒ obojí odzkoušeno v praxi.

Přehazovačka i planetová převodovka v jednom
Kolo je velmi solidně vybaveno. Rozsah řazení je úctyhodný. Zajišťuje jej SRAM DualDrive. Jde o kombinované řazení pomocí klasické přehazovačky (9 rychlostí) a pomocí planetové převodovky v zadním náboji (3 rychlosti). Tato sestava umožňuje použití širokých pneumatik, aniž by docházelo ke kolizi řetězu a plášťů. Další výhodou je, že při skládání kola nedochází k padání řetězu převodníku, na místo přesmykače je zde stabilizační vodítko, a tak řetěz nepadal ani na karpatských cestách necestách. Do základní výbavy patří také přední náboj Biologic s dynamem. To zásobuje energií přední reflektor a zadní červené světlo. Jejich intenzita je skutečně vysoká, přední světlo svítí i ve dne stejně silně jako dálková světla aut a tak při pohledu zdálky můžete mít dojem, že přijíždí motocykl, a ne obyčejná skládačka. Kolo je také vybaveno skládací pumpičkou uvnitř sedlové trubky. Ta je paradoxně nejslabším článkem celé sestavy, špatně se nasazuje na ventilek a vzduch z pláště se do ní vrací a na prvním použití působí poněkud křehce až ledabyle. Je to škoda, protože jinak se jedná o skvělý nápad. Další slabinu už kolo asi nemá a tuhle jsme snadno vyřešili klasickou skládací pumpičkou v zavazadle. Do města ale zabudovaná pumpa bohatě stačí. Brzdění zajišťují osvědčené Avidy bb7 – mechanické kotoučovky s vynikajícím brzdným účinkem. Prošly stejným testem v horách jako pláště Big Apple a vše zvládly na jedničku. Na závěr snad jen pár slov ke skládání. Tern Verge je po složení větší i širší než britský Brompton, pořád se ale vejde s přehledem do kufru menších aut i do úložných prostor doma nebo ve vlaku. Magnet spojující složená kola je možná trochu slabý a doporučujeme pro delší cestování ještě jistit gumycukem. Tern je vynikající skládačkou nejen do města, ale i na expedice. A když náhodou večer skončíte místo doma v hospodě, prostě kolo složíte a hurá domů taxíkem.

+ široké pláště Schwalbe Big Apple
+ kompletní vybavení včetně dálkového světla a předního nosiče
+ spolehlivé řazení i brzdy

– absence návarku na láhev
– příliš křehká zabudovaná pumpička
– slabý magnet pro zajištění složeného kola

Skládací kolo Tern Verge S27
Tern Verge je univerzální skládačka vhodná do města i na dlouhou expedici. Světla, nosiče a další doplňky v základní ceně umožňují nasednout a jet.
rám: ALU 7005
kola: 20"
počet rychlostí: 27
hmotnost: 16,6 kg (s dynamem, dvěma světly, dvěma nosiči, stojánkem, zvonkem, rohy na řídítkách)
velikost po složení: 48 x 80 x 77 cm
doporučená výška jezdce: 142-190 cm
maximální hmotnost jezdce: 110 kg
cena: 42 000 Kč

 

Otevření pantu se západkou nevyžaduje nářadí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rám zlomený v půli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedál lze vyjmout po stlačení západky

 

 

 

 

 

 

 

 

Představec je nastavitelný bez použití nářadí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedlovka má zabudovanou pumpičku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadní náboj obsahuje planetovou převodovku se třemi rychlostmi a kazetu se sedmi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

text Petr Štěpánek

foto David Stella

 

 

Menu