Cestovní kola roku 2019

před 3 týdny

Na„dunajskou“ nebo kolem světa

 

text Honza Galla

foto archiv jednotlivých značek a Progress cycle

 

Svět kol určených pro náročnější cykloturistiku či přímo pro dálkové cesty se v posledních letech poměrně výrazně mění. Na jednu stranu jsou z něj hlavním proudem cyklistiky vytlačovány tradiční osvědčené komponenty, jako jsou 26 kola s 36 špicemi, trojpřevodníky v kombinaci s osmirychlostní kazetou, či ráfkové brzdy, ale na druhou stranu zažívá oživení díky obrovskému boomu gravel biků, které stačí jen mírně upravit a k dálkové cykloturistice jsou více než vhodné. Mají totiž zpravidla ocelový chrommolybdenový rám, všechny možné i nemožné navářky na košíky, nosiče a blatníky, ale také poměrně vzpřímenou geometrii sezení, která je pro mnohahodinové jízdy na kole hodně důležitá. Není to až tak dávno, kdy se v české kotlině téměř nedalo sehnat kolo vhodné pro dlouhé cyklocesty, které by stálo méně než čtyřicet tisíc korun, ale to už je také historie. A je to dobře. 

 

Zajímavé je podívat se, jak se mění svět těch „našich“ kol za hranicemi naší vlasti. Alee Denham, který každoročně připravuje přehled všech kol vhodných pro cyklocestování, expedice a bikepacking s názvem Touring Bicycle Buyer᾽s Guide vypozoroval několik trendů. Tradičních kol pro dálkovou cykloturistiku připravených pro přední i zadní nosiče, blatníky a spoustu košíků na láhve je pro rok 2019 o dvacet procent méně než v roce minulém, což je dáno především tím, že se objevilo několik dalších kategorií kol určených k vícedenním akcím a cykloturisté se nyní pouštějí i do terénu nebo se přiklánějí k rychlým akcím s velmi lehkým vybavením. Zároveň přibylo čtyřicet procent kol pro dlouhé výpravy mimo silnice, a dokonce šedesát procent kol, která jsou zaměřena právě na rychlé vícedenní silniční přejezdy a u kterých se vyzdvihuje především nízká hmotnost.

Další trendy pak kopírují vývoj v cyklistice samotné. Ta dnes inklinuje ke stále širším pneumatikám a ráfkům, což se projevilo i ve všech kategoriích touringových kol, a i v cykloturistice se objevuje stále více bicyklů pouze se dvěma, nebo dokonce jen s jedním převodníkem. To má u nich za následek zmenšení rozsahu převodů a při výběru je třeba si dávat pozor na konfiguraci kola. Pokud jsou ořezány stupně tzv. do rychla, není to až takový problém, ale pokud se chystáte do kopcovatějšího terénu s nákladem, je třeba zachovat na kole co nejlehčí převody. Méně převodníků také znamená větší namáhání řetězu, a tím jeho nižší životnost v kombinaci s většími rozestupy mezi jednotlivými převody.

Na nejrůznějších světových výstavách byla před dvěma či třemi roky k vidění spousta kol s vnitřním řazením typu Pinion či Rohloff, ale tento trend poněkud opadl a mnoho značek dnes hodně propaguje právě systémy řazení s jedním či dvěma převodníky a kazetami, jejichž rozsah byl dříve naprosto nemyslitelný a které dnes již silně připomínají pilu z cirkulárky.

Pojďme se tedy ponořit do hlubin turistických kol sezony 2019. Některé z nich jsou na našem trhu běžně dostupné, po jiných by bylo třeba se podívat v blízkém či vzdálenějším zahraničí. Čeští zástupci jednotlivých značek totiž často tyto speciály na náš trh vůbec nedovážejí.

 

Author Ronin

Tento gravel bike je v portfoliu české značky Author už od roku 2015. Ve svém prvním modelovém roce byl na našem trhu téměř zjevením, protože podobných kol za příznivou cenu bylo jako šafránu. Rám je postaven z třikrát zeslabovaných chrommolybdenových trubek a také přední vidlice je ocelová. Na rámu najdete v podstatě všechny potřebné navářky na nosiče, blatníky a případně i velké košíky na přední vidlici, ovšem chybí jeden pár montážních bodů na košíky na lahve na spodní rámové trubce. Ronin má stále svůj specifický vyhlížející lak, který je kolem svárů téměř černý, což kolu dodává hodně netradiční vzhled. V modelovém roce 2019 je tento červeňásek osazen sadou Shimano Tiagra s 20 rychlostmi a klikami 50 a 34 zubů. Kazeta má rozsah 10 až 34 zubů. O rychlé zastavení se starají mechanické kotoučové brzdy Rever MCX2 se 160mm kotouči. Pláště jsou hodně univerzální Ritchey Cross Shield o rozměru 700x35c. Hmotnost kola je pak 11,9 kg. Pokud by vám to přišlo mnoho, můžete se poohlédnout po verzi SL, která je o 1,4 kg lehčí díky kompletní sadě řazení a hydraulickým brzdám Sram Apex, komponentům Ritchey, plášťům Vittoria Terreno a především díky přední karbonové vidlici, která je do rámu usazena přes 1,5″ tapered hlavové složení. Přijdete však o možnost umístit na přední vidlici košíky a případně i přední nosič. Ronin pořídíte za 29 990 Kč a Ronin SL za 41 990 Kč.

Trek 520

Jedno z nejlepších cestovních kol na světě a model, který je v nabídce světoznámého výrobce kol Trek nejdelší dobu. „Pětsetdvacítka“ má ocelový rám, hliníkovou vidlici, všechny potřebné navářky na blatníky, nosiče i košíky a už ve standardu přední i zadní nosič, které jsou ale hliníkové. A stejně jako u Fuji Touring i na Treku najdete klipsny. Kolo je vyvedeno v expedičním stylu, který je typický spíše pro USA než pro Evropu, tedy s koly o rozměru 700c a berany. Ráfky Bontrager Affinity, umožňující použití bezdušových plášťů, jsou však s náboji spojeny prostřednictvím 36 špic, takže samotná kola budou velmi odolná. Řazení je mix silniční sady Shimano Sora s horskou Alivio a kolo má 3×9 rychlostí. Brzdy jsou mechanické kotoučové TRP Spyre C 2.0. Trek 520 je odborníky chválen jakožto kolo s konstrukcí, která se v posledních letech nijak zvláště neměnila, kolo, jehož komponenty jsou kvalitní, avšak nijak přehnaně moderní a odlehčené a jež je prověřeno stovkami tisíc kilometrů, které na něm jeho majitelé absolvovali. Často je také ceněn i jako velmi dobré kolo na dojíždění do práce, což ovšem platí i pro mnohá další kola v tomto přehledu, protože mají vcelku vzpřímený posez a jsou přímo určena k montáži všech potřebných věcí, jako jsou blatníky, nosiče či světla.

 

 

Specialized Awol Expert

„Spešl“ je mnohými uctíván pro svá horská a silniční kola a jména modelů jako Stumpjumper nebo Venge se stala už legendárními. Ovšem kalifornský cyklistický gigant má v nabídce i libové turistické kolo, které je plně vybavené, takže stačí jen nasednout a vyrazit. A je úplně jedno, jestli pojedete na týden „dunajskou“, nebo rovnou kolem světa. Awol Expert má totiž opravdu všechno počínaje blatníky, zadním ocelovým nosičem Tubus, doplněným o přední nosič, který je však hliníkový, a dále dynamo v předním náboji zkombinované s osvětlením Supernova. Kolo je postaveno s plášti Specialized Borough Armadillo o rozměru 700x45c, které se hodí nejen na asfalt, ale i na šotolinu. Převody jsou poměrně rychlé, protože trojpřevodník má velikosti talířů 50x39x30 a kazeta je desetirychlostní s rozsahem 10 až 36 zubů. Vzhledem k tomu, že kolo má berany a silniční brzdové páky kombinované s řadicími, samotnými diskovými brzdami jsou TRP HY/RD-C, které jsou sice ovládané lankem, ale třmen už je hydraulický. Na kole objevíte také dvě naprosté libůstky. Jednou je USB nabíjení napojené na dynamo, které je vyvedeno nahoru po vidlici až nad představec a jmenuje se CinqPlug III. Dokáže plně nabíjet vaše zařízení už od 12 km/h. Druhou je pak sedlovka Specialized CG-R FACT carbon, která je už na první pohled zvláštní svým neobvyklým tvarem. Kombinace karbonu a tvaru v podobě jakéhosi labutího krku poskytuje svislý pohyb až o 18 mm, přičemž tlumení zajišťuje silentblok vložený do prohnutí sedlovky. Ta byla původně určena právě na gravel biky, ale na tomto dálkovém kole zajistí ve spojení s chrommolybdenovým rámem dostatek tolik potřebného komfortu.

 

Giant ToughRoad SLR 1

Už na první pohled je toto kolo drsným strojem do přírody a na dlouhé cestování. Giant k problematice touringového – nebo chcete-li adventure kola – přistoupil trochu jinak než jeho konkurence a nabídl jej v trendy provedení s hliníkovým rámem líbivých tvarů a s karbonovou přední vidlicí. Ta je kupodivu vybavena maticemi pro montáž nosiče a navíc se do ní přední kolo upíná pomocí klasického rychloupínáku. Stejně tak je to i u kola zadního. To je poněkud v rozporu s moderním pojetím kola, ale na funkci mu to nijak neubírá. Kolo je osazeno řadicími komponenty Shimano Deore a hydraulickými kotoučovými brzdami taktéž od Shimana. Pláště jsou od samotného Giantu, jmenují se Crosscut Gravel 2 a mají rozměr 700×50. Zajímavé je i jejich bezdušové provedení, které se u tohoto typu kol moc nevidí, stejně jako karbonová sedlovka D-Fuse ve tvaru písmene „D“, která by jezdci měla poskytovat zvýšený komfort. Kliky FSA mají pouze dva převodníky 44 a 32 zubů a kazeta Shimano má deset rychlostí s rozsahem 11 až 42 zubů. ToughRoad SLR 1 je už v základu vybaveno předním i zadním nosičem a také plastovým ochranným krytem spodní rámové trubky. Kolo ale postrádá navářky na třetí košík na lahev a také tolik oblíbené dva páry tří matic na velké košíky na přední vidlici. Přesto je toto kolo velmi zajímavým počinem.

 

Celý článek najdete na  v tištěné verzi nebo na www.alza.cz či www.floowie.com/cs/vpress/publikace

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu