Cannondale Scalpel 2024 – více zdvihu a opět i Lefty

před 3 týdny
Americký Cannondale začal už před více než dvaceti lety věřit, že mít odpružená obě kola udělá cross country speciál rychlejším. Že se toho drží dodnes dokazuje i nejnovější generace slavného Scalpelu, která sice připomíná svého předchůdce, ale vyslyšela volání jezdců po notných úpravách pro současné tratě.

Po téměř čtyřech letech, kdy na závodních tratích pod rukama Alana Hatherlyho nebo Henriqua Avanciniho figurovala stávající varianta Scalpelu, přišel čas na změnu. Dá se říci, že výrobce nešel cestou revoluce, nesmetl ze stolu dosavadní odpružení nebo koncepci rámu, ale přiklonil se k citlivým změnám, které mají ve výsledku udělat kolo rychlejším. Tvarových změn je tak minimum, v mnoha specifikacích nechybí ani typická Lefty. Hlavní změny jsou totiž vyšší zdvih, upravená geometrie a výbava odpovídající současným požadavkům vrcholných jezdců.

 

 

FlexPivot téměř jako virtuál

Jedním z nejzajímavějších konstrukčních řešení je určitě to, jak Cannondale pracuje s flexními prvky rámu, tedy hlavně zadní stavbou. Obvykle se setkáváme s tím, že u pružných zadních vzpěr pracují ty horní, které se kvůli absenci zadního čepu lehce ohýbají, když kolo klesne do zdvihu. Cannondale Scalpel má však téměř skalpelově tenké, ploché spodní zadní vzpěry, a ty mají za úkol pracovat. Zadní stavba tak funguje spíše jako čtyřčepové zavěšení typu horstlink. Inženýři dodávají, že takto řešené odpružení lépe reaguje na šlapání a brzdění.

 

 

Už žádných sto na sto

Málokteré výhradně cross country kolo dodnes zůstalo u zdvihu 100/100 mm. Původní Cannondale Scalpel si s nimi vystačil, ale nově povyšuje na 120 mm pro obě kola. U vidlice je změna snadná, ale zadní zavěšení muselo projít určitou změnou. Nutné bylo hlavně vyladit drobné přepákování, které tlačí nové tlumiče do zdvihu. Kinematika odpružení se přizpůsobuje podle velikosti rámu kola – to vše je z důvodu, aby bylo možné dosáhnout co nejlepší trakce a reakce na šlapání. Sizing je však celkově velké téma a Cannondale se na něj zaměřil – každou velikost kola navrhuje samostatně. Tento přístup pojmenoval Proportional Response.

 

 

Pro ostřejší jízdu

Geometrie rámu rozhodně nezůstává konzervativní a je znát, že Scalpel má být rychlejší, když na to dojde, když se cesta spustí dolů. Prodloužil se například reach, uvolněnější je podle trendů úhel hlavy, nově místo 68° jenom 66,6°. Sedlový úhel se naopak o něco málo napřímil. Uvádět další čísla je u kola, které podléhá systému Proportional Response, poměrně obtížné. Mění se toho vskutku poměrně hodně. Například zadní stavba nemá konstantní údaj, ale tím jak rám roste, tím se lehce prodlužuje. Začíná na 434 mm a končí až u hodnoty 446 mm.

 

 

Nový karbonový kokpit

Cannondale Scalpel 2024 s novým kokpitem a novou koncepcí hlavové trubky vlastně částečně vzpomíná i na minulost. Pokud hovoříme o návratu, jde totiž o použití 1,5″ sloupku vidlice a tedy i o odpovídající hlavové složení. To už jsme v historii amerického výrobce zaznamenali. Pamatujete doby SI? Dobře… Vše je nyní takto řešeno kvůli integraci, kvůli vnitřnímu vedení kabelů, které mizí již uvnitř komba řídítek a představce. SystemBar XC-One Flat – tak se integrovaný kokpit nově nazývá. K dispozici bude u dvou nejvyšších modelů Scalpel. Představec má lehce negativní sklon a řídítka odpovídajících 760 mm. Dostupnější modely budou disponovat kombinací klasických řídítek a představce, ale o vnitřní vedení majitelé ani tak nepřijdou.

 

 

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu