Právě certifikace Cyklisté vítáni je dobrým příkladem využití cykloturistického potenciálu v oblasti cestovního ruchu. Nízké náklady na nutné úpravy zajistí získání certifikátu nepoměrně větší návratnost. Ubytovatel musí splňovat určité normy, jako je bezpečné uschování kol, poskytnutí nářadí, prodej náhradních dílů a cyklistických map nebo prostor pro mytí kola. Certifikovaná zařízení neprofitují pouze z umístění vývěsního štítu s logem usmívajícího se cyklisty na fasádu zařízení, ale především z efektivní propagace. Ta je standardní součástí certifikace a zahrnuje pravidelné informace o certifikovaných objektech v cyklistických časopisech, tištěných katalozích nebo internetových cyklistických portálech.
„Téměř totožný systém funguje v Německu a Rakousku, kde je logo certifikace velice podobné tomu našemu. Němečtí a rakouští cyklisté tak na našem území preferují certifikovaná zařízení právě proto, že mají zaručené standardy služeb, na které jsou sami zvyklí,” říká Daniel Mourek, koordinátor mezinárodních cyklistických projektů z Nadace Partnerství. Tento zahraniční přesah nabývá na důležitosti především v kontextu narůstajícího počtu stezek a tím i cyklistů, z nichž velká část je právě ze zahraničí.
Specializace na určité zákaznické segmenty bude východiskem z krize především pro pražské hoteliéry. „Jenom v Praze je kapacita více než 70 000 lůžek, což je dokonce více než ve Vídni. Není divu, že hotely krachují. Krizi pak přežijí především ti, jejichž služby se od ostatních něčím odlišují a specializují se například právě na cyklisty,” domnívá se Daniel Mourek. Konkrétně v Praze je nyní ubytovacích zařízení s certifikací Cyklisté vítáni jen necelá desítka, na českém území jich ale během letošního roku přibyla více než stovka. „Například na Labské stezce počet certifikovaných zařízení vzrostl na třicet a mezi nimi je dokonce i loď Porta Bohemica. A příští rok odhadujeme až dvojnásobný nárůst,” říká koordinátor Labské stezky Ondřej Fábera z Nadace Partnerství a dodává: „Tím hlavním důvodem je stále větší počet nově budovaných bezpečných cyklistických úseků. Hoteliéři si začínají uvědomovat ekonomický potenciál cykloturistiky.”
Podobné je to i na ostatním území České republiky. „Cyklisté jsou naší hlavní klientelou, bez nich bych mohl restauraci zavřít. Certifikát mám již tři roky a logo s usmívajícím se kolem ke mně láká nejen místní cyklisty,” říká například provozovatel Hospůdky Na Návsi v jihočeském Vidově, David Trník.
Petr Kazda
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT