„V obdobi normalizace u nas vzniklo obrovske mnozstvi soch. Zakon tehdy narizoval vyclenit v rozpoctu kazde statni stavby 1 az 4 procenta nakladu na vyzdobu. Toto „ctyrprocentni umeni” pak tvorilo esteticke dominanty kolem vznikajicich sidlisť, poliklinik, obchodnich domu, vyrobnich podniku, administrativnich a spravnich budov,” popisuje historii sochar Pavel Karous. Protoze se normalizacni umelci chteli vyhnout politickym tematum, vznikaly casto mimozemsky vypadajici objekty nebo sochy letajicich volavek, podle nichz si Karousova skupina dala sve jmeno.
„Normalizacni sochy mnohdy nejsou hodnotne a pri opravach parku a ulic se casto odstraňuji. Na druhou stranu dnes ve verejnem prostoru umeni nevznika vubec. Investori nemaji povinnost venovat cast penez na umelecke projekty a verejny prostor se cim dal vic ochuzuje. Chceme podporit debatu o podobe nasich ulic a namesti,” rika Vit Masare z iniciativy Auto*Mat.
Auto*Mat ve spolupraci se skupinou Vetrelci a volavky vydava u prilezitosti cyklojizdy specialni edici Zelene mapy Prahy. Je v ni vyznacena cyklisticka trasa, po niz si mohou zajemci sami naplanovat prohlidku zhruba 650 prezivajicich normalizacnich soch a plastik. Internetova verze Zelene mapy Prahy je dostupna na adrese www.zelenamapa.cz.
„Folimanka a Pankrac jsou diky svemu rezidencnimu charakteru na sochy z obdobi normalizace mimoradne bohate a potkame tu radu bizarnosti,” laka sochar Pavel Karous, ktery odtud pochazi. „Jsem jako houbar, ktery chodi po meste. Mezi prasivkami a jedovatymi houbami se najdou i kremenaci a hriby. Na trase cyklojizdy najdeme i ty nejlepsi kousky, napriklad odvaznou realizaci operne zdi u Nuselskeho mostu od Stanislava Kolibala nebo progresivni plastiku Zdeňka Šimka ze sedesatych let. Bizarni je naopak pamatnik na stanici Prazskeho povstani, ktery patri mezi nejunavenejsi socharske vyplody te doby,” popisuje monumenty na trase prohlidky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT