Italská elektrika: CAMPAGNOLO EPS

8.11.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-11-08T09:37:27 --> <p>Campagnolo včera slavnostně představilo finální verzi svého elektronického řazení. V historickém městečku Taormina na Sicílii jsme byli při tom. Přinášíme vám základní informace a pár fotografií, podrobnější popis sad včetně testu bude následovat v prosincovém Velu.</p>

Campagnolo si s myšlenkou elektrické sady pohrávalo už od roku 1992. Jako důkaz jsou tu v Taormině vystaveny čtyři prototypy – osmi-, devíti-, deseti- i ten nejnovější jedenáctirychlostní známý z kol profesionálů Movistaru. Až nyní ale podle zástupců značky dosáhly technologie takové úrovně, že lze představit konečný produkt. Pro jeho pojmenování byl použit pracovní název užívaný interně již deset let – Electronic Power Shift (EPS). V elektronické verzi EPS budou nabízeny dvě nejvyšší sady, tedy Super Record a Record.

Konkrétní ceny ještě nejsou stanoveny, ale záměrem značky je nabídnou Record v ceně Dura-Ace Di2. Za nejvyšší sadu, využívající ušlechtilejší materiály, si bude muset zákazník ještě připlatit. Ti, kteří znají podobu sady Movistaru, nebudou nijak překvapeni. Uváděné komponenty nejsou tvarově odlišné. Zajímavostí je spíše poodhalení technologií. Páky jsou zdrojem analogového signálu, který putuje do krabičky u představce. Ta jej převádí do digitální podoby a posílá do centrální jednotky, jež je tu součástí baterie. Řídicí jednotka dále opět analogovým signálem úkoluje přesmykač a přehazvačkou. Stejně jako u Shimana je přesmykač obdařen schopností upravovat svou pozici podle zařazeného pastorku. Nastavení systému je velmi jednoduché, zabere řádově desítky vteřin, dokonce je možné provádět drobná doladění za jízdy. Brzdy a ostatní součásti pohonu pochází z dosavadních mechanických sad. Závěrem se zastavme u hmotností a dalších dat. Obě sady by měly být lehčí než Shimano Dura-Ace Di2. Super Record EPS bude vážit 2098 g, tedy o 223 g více než jeho mechanický sourozenec. Record EPS má pak mít 2184 g, což je o 210 g více než u mechanické varianty. Z technických zajímavostí můžeme ještě uvést průměrnou dobu přeřazení na kazetě, která činí u elektroniky 0,35 s., zatímco u mechanického řazení je to 0,47 s. Doplňme ještě životnost baterie, jež v závislosti na způsobu používání vydrží 1500–2000 km. Stav akumulátoru průběžně indikují diody, dobití netrvá déle než 1,5 hodiny.

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Igor Kvietok (kvitek58medovy@***) napsal:

    Životnost se myslí v tomto případě co ? Doba mezi nabitim a vybitím , nebo celková životnost s nutnou výměnou za novou za pořádný ranec .

Menu