Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, se v ČR
staly během posledních několika let nesmírně populární, a to i ve
srovnání s „cyklistickými” státy jako jsou například Nizozemí nebo
Švédsko. V současné době míří do Poslanecké sněmovny novela zákona
361/2000 Sb., která tento způsob přepravy dětí zavádí také do české
legislativy. „Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují
či neporušují právní předpisy,” zdůvodnil svůj návrh jeden
z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře
technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity.
Dnes projedná návrh novely vláda a zatím vše nasvědčuje tomu, že
legalizace vozíků dostane zelenou. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným
způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme
se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny zřízené
na Ministerstvu dopravy,” říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.
Podle zjištění této pracovní skupiny mohou cyklopřívěsy legálně jezdit
ve většině evropských zemí. Nedávno přijalo vozíky do své národní
legislativy také Polsko (zde platí nová pravidla od května 2011) nebo
Slovensko, kde novelizovaný silniční zákon musí ještě podepsat
prezident.
Návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním
kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění
budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let
v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu
spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven
bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší
viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče. Kromě samotného silničního
zákona bude dále třeba ošetřit i prováděcí předpis (vyhláška
341/2002).
Budou vozíky smět tam, kam smí kola?
Jediným otazníkem zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam,
kam mohou jízdní kola i dnes. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze.
Některé návrhy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na
silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy,
protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I.
třídy na klidnější komunikace nedostane.„V Česku jsou stovky obcí,
kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto
komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III.
třídy,” říká urbanista a expert v oblasti cyklistické dopravy Tomáš
Cach. Podle něj by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní
kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu,
Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzytaké v sousedním Slovensku. Podle odhadu
kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro
jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras.
„Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to
znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik
kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými
vozíky,” říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy
do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav
Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km
cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým
způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít
objízdnou trasu.
„To s sebou ponese nutnost dalších vynaložených nákladů na nové
značení,” komentuje to Syrový a dodává: „Každý by měl mít v tomto
ohledu možnost volby, proto jsme s kolegy z Cykloskupiny při Ministerstvu
dopravy nakonec omezení provozu nedoporučili.„
Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich
prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem
v Evropě. Vozíky jsou stabilní a o dítě kromě pevné konstrukce chrání
také pětibodový pás. Jak ukazují zkušenosti, také v případě pádu
„dospělého“ kola zůstává vozík stát. Podle platného silničního
zákona však přeprava dětí ve vozících není povolena na silnicích a
cyklostezkách.
(tz)
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT