Výzva Do práce na kole bude mapovat skutečné trasy cyklistů

před 3 týdny

Praha, kde se lépe dýchá, kde je víc prostoru a kde se po ulicích prohánějí spokojení cyklisté a cyklistky, běžkyně a chodci. Lepší vztahy v práci, vyrovnanější psychika a lepší fyzička. Zní to jako utopie, ale každý květen jsme takovému obrázku blíž a blíž. Také díky výzvě Do práce na kole, do které se loni zapojilo 16 300 účastníků, z toho 5 243 v Praze. Začíná registrace do 9. ročníku, který přinese i řadu novinek.

 

Rozjíždíme největší mapování skutečných tras cyklistů. Spolupracujeme s analytiky a analytičkami, kteří umí porovnávat anonymizovaná data o trasách účastníků z propojených aplikací a srovnávat je s mapovými podklady měst. Z pilotního projektu v Brně vyplynulo, že cyklisté leckdy jezdí úplně jinudy, než jak jim úředníci naplánovali. Vytipovali jsme také několik míst, kde je velký pohyb cyklistů, více nehod, přestupků a také nedostatečná infrastruktura. O těchto místech pak budeme s městy dále jednat,“ vysvětluje za organizátory Honza Haruda ze spolku Auto*Mat.

 

Patříte taky mezi Homo cykliens?

Tématem 9. ročníku výzvy Do práce na kole je Homo cykliens. Tedy nový člověk, nový druh z doby šlapací. Nezáleží, jestli má místo kyje horské kolo, silničku nebo třeba skládačku. Jestli je mladý, nebo starý, kluk, nebo holka. Právě pro studenty a studentky od 13 let je určena výzva Do školy na kole. Ta motivuje k boji proti fenoménu „mamataxi“ a s ním spojeným emisím a nedostatkem pohybu.

Výzva Do práce i do školy na kole je určená úplně pro každého. Ať už pro vyzyvatele Jana Kavalíra, který loni zvítězil ve výkonnostní kategorii s 5 005 km za 22 pracovních dní, nebo pro kohokoliv, kdo se chce jen každý den protáhnout při svých 5 km tam a zpátky a dvou kafíčkách cestou,“ dodává Anna Kociánová ze spolku Auto*Mat.

 

Na kole s dánským velvyslancem

Tváří Do práce na kole 2019 je dánský velvyslanec, pan Ole Frijs-Madsen. Není to náhoda, protože právě Dánsko je cyklistická velmoc. Přesto i tam funguje výzva Do práce na kole s názvem Vi cykler til arbejde. Je dobré cyklistiku udržovat v povědomí. Lidé stále potřebují inspiraci a možná i trochu toho soutěžení. Zároveň je třeba ukázat politikům, jak je kolo důležité,“ dodává Ole Frijs-Madsen. Ten si dokonce zahrál v letošním propagačním videu české výzvy.

 

Kdo vyhraje? Všichni!

Akce Do práce na kole je populární zejména proto, že není výzvou individuální, ale týmovou. Týmového ducha navíc posiluje i spousta doprovodných akcí. Členové týmů (nejčastěji ze společného pracoviště, školy…) pak soutěží v kategoriích Pravidelnost a Výkonnost na kole, pěšky či poklusem. Každý účastník si své cesty může zapisovat ručně do systému Do práce na kole nebo nahrávat přes mobilní aplikace Urban Cyclers, Na kole Prahou, SuperLife nebo Strava.

Cílem však není jen vyhrát květnové klání, ale vytrvat i do dalších měsíců a také motivovat firmy a instituce, aby své zaměstnance v udržitelných formách dopravy podporovali. A i to se podle čísel daří.

 

 

Do práce na kole v Praze i po celé republice

Počet pořadatelských měst se rozrostl z loňských 31 na 44. Nově se zapojily například Strakonice, Chrudim nebo města z Polabí. Všechna účastnická města najdete na www.dopracenakole.cz. Záštitu nad výzvou v metropoli převzal pražský primátor Zdeněk Hřib.

Jízda na kole je prospěšná jak pro jednotlivce, tak pro společnost jako celek. V dnešní době rozvoje elektrokol je cyklistika dostupná stále širšímu okruhu lidí. Za město Prahu slibuji, že se budeme věnovat podpoře cyklistiky i nadále zejména zlepšováním infrastruktury a bezpečnosti,“ dodává Hřib, který rád zmiňuje jako svůj vzor Vídeň.

 

Svůj tým registrujte ideálně ještě v březnu na www.dopracenakole.cz. Samotná výzva se koná během května.

Více na www.dopracenakole.cz, facebook.com/dopracenakole a facebook.com/doskolynakole

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu