Videoškola Alltraining Cycling Academy (15. díl) – Jak předejít svalovým křečím?

před 3 týdny

Tréninkové a rehabilitační centrum Alltraining.cz  je tu s dalším dílem ze série Alltraining Cycling Academy. Tentokrát Vám prozradí, co všechno byste měli udělat pro to, abyste se vyhnuli nepříjemným křečím při sportování. Křeče si většina cyklistů nejčastěji spojuje s nedostatkem tekutin. Nicméně příčinou bolestivého stažení svalu, které znepříjemní či úplně znemožní další pohyb, může být i něco jiného.

 

 

Vše spočívá především ve správném a úměrném zatížení organismu, protože jen málo sportovců se může pochlubit nízkým zastoupením iontů a všech látek potřebných pro ideální cyklistický výkon. Říká se, že univerzálním lékem na křeče je hořčík. Nejenže vám ho obvykle doporučí známí, nejrůznější reklamy, ale i mnozí lékaři. Hořčíkem nelze nic zkazit, ale v mnoha případech ani vylepšit. Křeč je totiž vždy následek celkového souboru chyb, které vyústí v bolestivé stažení inkriminované tělesné partie.

 

 

Křeč jako následek neúměrné intenzity zatížení, vyčerpání, chladu, nemoci a stresu

Nejčastější příčinou křečí je neúměrné zatížení a únava. Takové křeče důvěrně znají ne tolik trénovaní amatérští sportovci, kteří nejsou dostatečně připravení na pravidelnou zátěž. Tak horlivě se snaží vyrovnat dobře připraveným sportovcům, že velmi rychle spotřebují zásoby minerálů. Při zátěži vyčerpají energetické mechanismy, které zabezpečující přesuny minerálů do svalů. A první formou obrany svalu při jeho vyčerpání je právě obávaná křeč.

Křeče může u nezkušených sportovců způsobit i velký úbytek tekutin, jejímž důsledkem bývá nerovnováha iontů v organismu. Mezi další příčiny lze zařadit prochladnutí, těsné oblečení či špatný pohybový vzorec sportovce, který přetíží a rychle unaví opomíjené a oslabené svalové partie při novém nebo špatném pohybu.

K tomu může dojít zejména u cyklistů, kteří budou měnit posed na kole. Každý sval je schopný efektivně pracovat v určité délce a směrem k maximálnímu prodloužení i zkrácení jeho síla klesá a pravděpodobnost křečí naopak vzrůstá. Optimální fixovaná poloha je individuální, co je vhodné pro jednoho, nemusí vyhovovat druhému.

 

 

Křečemi často trpí právě silově rychlostní a zejména vytrvalostní sportovci. Příčiny opakujících se křečí při sportovních aktivitách, jako jsou běh, cyklistika nebo plavání, mohou však být i o závažnější, než je chlad nebo velmi těsné oblečení. Křeče mohou být i následkem chorob či celkově ztuhlých svalových řetězců. Ideální je navštívit fyzioterapeuta, který vás podrobně vyšetří a odhalí příčinu svalového spazmu.

Podíl na vzniku křečí může mít i souhrn vlivů metabolismu a svalové práce, například nerovnováha důležitých krevních minerálů, jako jsou sodík, draslík, hořčík a vápník. Opomenout bychom neměli ani dostatek kyslíku ve svalech a jejich zakyselení při správné trénovanosti sportovce. Na vznik křečí může mít vliv teplo a chlad, které tělo také výrazně ovlivňují.

 

 

Jak vyzrát na křeče:

– pravidelně a systematicky trénovat, s úměrnou intenzitou a dávkováním zatížení

– dodržovat pitný režim

– provádět správný strečink, vyrovnávat dysbalance při jednostranném zatěžování těla a pravidelně uvolňovat zatěžované partie

– svalové partie na kole správné zatěžovat na správně nastaveném posedu od profesionálního fittera, který zohlední veškeré individuální dispozice jezdce

– hlídat si termoregulaci v organismu (eliminovat prochladnutí a naopak přehřátí organismu)

– zajistit dostatečný a vyvážený přísun minerálů a stopových prvků

– vhodně se oblékat a dbát na prevenci

 

 

Celým dílem vás prováděl trenér první třídy Mgr. Vojtěch Beran. Chcete-li poradit, jak ideálně doplňovat energii při sportování a tréninku, využijte naše služby:

 

Nezapomeňte sledovat naše novinky:

► Web: https://www.alltraining.cz/

► Facebook : https://www.facebook.com/alltraining.cz/

► Instagram: https://www.instagram.com/alltraining.cz/

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu