Vaše druhé já, Specialized Turbo Creo SL

12.11.2019

Od chvíle, kdy značka Specialized představila na letošním Tour de France svůj projekt silničního elektrokola pod označením Turbo Creo SL, sice uběhla již drahná doba a všechny stroje shodné s tím, na kterém se proháněl Julian Alaphillippe o volném dni jsou zabydlena v soukromých sbírkách,, přesto jde stále o lákavou novinku. I proto jsme rádi přijali pozvánku na bližší prezentaci systému, ale i krátkou poznávací jízdu. Byli jsme prý vůbec první skupinkou jezdců, která měl tu čest Creo v ČR prověřit.

Co nového ve srovnání s konkurencí tedy Specialized pro své příznivce představil? Nejde ani tak o snahu „zneviditelnění“ systému elektrické pomoci, nebo docílení minimální hmotnosti. Jde o zefektivnění přenosu jezdcovy energie tak, aby byl pocit z kola co nejblíže tomu, jaký zažívá na klasickém stroji bez motorové asistence. I proto se značka nesoustředila na přizpůsobení se možnostem výrobců elektromotorů, ale přišla s vlastní vizí jak by měl celý komplet fungovat a vybírala z nabídek výrobců tu nejvhodnější.

Základ zůstává

Možnost se zaměřit nejprve na rám vedla u projektu Turbo Creo SL k sázce na rámový základ z karbonového materiálu FACT 11r, tedy stejného, jaký je využíván u top modelů této značky. I proto jen málokoho překvapí, že rám splňuje standardy modelů, určených pro závody Cross Country. A že současně cílí na jezdcovo pohodlí dokresluje i přítomnost odpružené jednotky Future Shock 2.0, stejné, jako byla letos představena na poslední generaci modelu Roubaix.

Středobod pomoci

Motor s jednoduchým označením SL 1.1 o vlastní hmotnosti 1,95 kilogramu operuje s s maximálním výkonem 240W/35 NM. Že je to málo? Ale tento projekt nemá za cíl udělat všechnu práci za vás, ale naopak vám dopomoci k lepším pocitům z vaší „reálné“ jízdy. I proto je vnímána jako zásadní informace, že díky jeho podpoře to budete dvakráte vy sám. I proto je zajímavým tahem progresivita podpory, pracující kromě možnosti manuální volby její úrovně (na výběr je ze tří módů + režimu „vypnuto“) i s odezvou na kadenci uživatele. Zde je odrazovým můstkem přirozená kadence 60 otáček za minutu, s jejím navyšováním je provázeno i plynulým přidáváním výkonu. Zde doplňme, že systém je konstruován tak, aby při režimu „vypnuto“ nedocházelo k žádnému dodatečnému odporu jednotky.

Ač se značka brání tabulkové specifikaci využitelnosti baterie, nechybí při hmotnosti 1,8 kg údaj o její kapacitě 320 Wh, umožňující dojezd až 130 km. Současně je zde umožněno prodloužení využitelnosti elektro podpory využitím externí baterie o kapacitě 160 Wh (v podobě bidonu se speciálními doplňky pro její jistou stabilizaci v košíku) navyšující dojezd o dalších až 65 km. Hmotnost externí baterie je 1 kg.

Vše ve vašich rukou

Systém je ovladatelný dvěma způsoby. Prvním je dle očekávání jednoduché tlačítko TCU (Turbo Connect Unit) na horní rámové trubce, umožňující zapínání/vypínání, ale i pohyb mezi jednotlivými úriovněmi podpory. Vyšším stupněm je pak spárování s mobilní aplikací Mission Control, dovolující nejen ladění motoru, ale i případnou pomoc s diagnostikou problému, přijde li nějaký, ale i záznamy a analýzy jízd. V tomto ohledu jistě potěší i přítomnosti integrovaného měřiče výkonu. A pokud jsme se již věnovali informaci o chybějící univerzální tabulce dojezdu, tak vězte že k dispozici bude i kalkulátor dojezdu, kde se podle zadaných údajů o hmotnosti, profilu trasy a dalších indícií dozvíte, jak dlouho by vám baterie měla vydržet. Již nyní se můžete těšit na test tohoto kola na stránkách některého z našich časopisů.

(ep)

foto Specialized

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Konik (m.helmich57@***) napsal:

    Z té sestavy jde OBAVA!!!! Brrr… Kolo vypadá velmi dobře… Zajímavé bude asi porovnání cena/výkon… I když zrovna kadence není moje silná stránka, dovedu si to při stoupání na Zhúří představit…. Jsem zvědav na výsledky TESTu

Menu