Od chvíle, kdy značka Specialized představila na letošním Tour de France svůj projekt silničního elektrokola pod označením Turbo Creo SL, sice uběhla již drahná doba a všechny stroje shodné s tím, na kterém se proháněl Julian Alaphillippe o volném dni jsou zabydlena v soukromých sbírkách,, přesto jde stále o lákavou novinku. I proto jsme rádi přijali pozvánku na bližší prezentaci systému, ale i krátkou poznávací jízdu. Byli jsme prý vůbec první skupinkou jezdců, která měl tu čest Creo v ČR prověřit.
Co nového ve srovnání s konkurencí tedy Specialized pro své příznivce představil? Nejde ani tak o snahu „zneviditelnění“ systému elektrické pomoci, nebo docílení minimální hmotnosti. Jde o zefektivnění přenosu jezdcovy energie tak, aby byl pocit z kola co nejblíže tomu, jaký zažívá na klasickém stroji bez motorové asistence. I proto se značka nesoustředila na přizpůsobení se možnostem výrobců elektromotorů, ale přišla s vlastní vizí jak by měl celý komplet fungovat a vybírala z nabídek výrobců tu nejvhodnější.
Základ zůstává
Možnost se zaměřit nejprve na rám vedla u projektu Turbo Creo SL k sázce na rámový základ z karbonového materiálu FACT 11r, tedy stejného, jaký je využíván u top modelů této značky. I proto jen málokoho překvapí, že rám splňuje standardy modelů, určených pro závody Cross Country. A že současně cílí na jezdcovo pohodlí dokresluje i přítomnost odpružené jednotky Future Shock 2.0, stejné, jako byla letos představena na poslední generaci modelu Roubaix.
Středobod pomoci
Motor s jednoduchým označením SL 1.1 o vlastní hmotnosti 1,95 kilogramu operuje s s maximálním výkonem 240W/35 NM. Že je to málo? Ale tento projekt nemá za cíl udělat všechnu práci za vás, ale naopak vám dopomoci k lepším pocitům z vaší „reálné“ jízdy. I proto je vnímána jako zásadní informace, že díky jeho podpoře to budete dvakráte vy sám. I proto je zajímavým tahem progresivita podpory, pracující kromě možnosti manuální volby její úrovně (na výběr je ze tří módů + režimu „vypnuto“) i s odezvou na kadenci uživatele. Zde je odrazovým můstkem přirozená kadence 60 otáček za minutu, s jejím navyšováním je provázeno i plynulým přidáváním výkonu. Zde doplňme, že systém je konstruován tak, aby při režimu „vypnuto“ nedocházelo k žádnému dodatečnému odporu jednotky.
Ač se značka brání tabulkové specifikaci využitelnosti baterie, nechybí při hmotnosti 1,8 kg údaj o její kapacitě 320 Wh, umožňující dojezd až 130 km. Současně je zde umožněno prodloužení využitelnosti elektro podpory využitím externí baterie o kapacitě 160 Wh (v podobě bidonu se speciálními doplňky pro její jistou stabilizaci v košíku) navyšující dojezd o dalších až 65 km. Hmotnost externí baterie je 1 kg.
Vše ve vašich rukou
Systém je ovladatelný dvěma způsoby. Prvním je dle očekávání jednoduché tlačítko TCU (Turbo Connect Unit) na horní rámové trubce, umožňující zapínání/vypínání, ale i pohyb mezi jednotlivými úriovněmi podpory. Vyšším stupněm je pak spárování s mobilní aplikací Mission Control, dovolující nejen ladění motoru, ale i případnou pomoc s diagnostikou problému, přijde li nějaký, ale i záznamy a analýzy jízd. V tomto ohledu jistě potěší i přítomnosti integrovaného měřiče výkonu. A pokud jsme se již věnovali informaci o chybějící univerzální tabulce dojezdu, tak vězte že k dispozici bude i kalkulátor dojezdu, kde se podle zadaných údajů o hmotnosti, profilu trasy a dalších indícií dozvíte, jak dlouho by vám baterie měla vydržet. Již nyní se můžete těšit na test tohoto kola na stránkách některého z našich časopisů.
(ep)
foto Specialized
Z té sestavy jde OBAVA!!!! Brrr… Kolo vypadá velmi dobře… Zajímavé bude asi porovnání cena/výkon… I když zrovna kadence není moje silná stránka, dovedu si to při stoupání na Zhúří představit…. Jsem zvědav na výsledky TESTu