TEST! Specialized S-Works Vent EVO Gravel

před 2 týdny

V názvu sice nesou gravel, ale stejně tak by se tretry Specialized S-Works Vent Evo Gravel osvědčily i při XC. V názvu najdete i další kód – S-Works jako známku příslušnosti do vybrané společnosti produktů americké značky s top kvalitou.

 

Model Vent Evo Gravel přináší jiný pohled na konstrukci cyklistické boty. Otevírá ji. Další důležité slovo v názvu totiž zní Vent. Ventilace. Dva panely z pevné síťoviny podporují proudění vzduchu v oblasti prstů, jeden menší panel najdete na vnitřní straně tretry. A pak je tu speciálně konstruovaný trojvrstvý jazyk, kdy odspodu směrem od nohy spolupracuje jemná síťovina, pruhy polstrování a pevná vnější síťovina. Základním, většinovým materiálem bot je u Specializedu osvědčená Dyneema pro pevné usazení nohy. Pojďme na šotolinu. Sám jsem dlouhodobým spokojeným uživatelem modelu S-Works Recon, běžného provedení, které se nespecializuje na odvětrání. Proto jsem část vyjížděk absolvoval s Gravelem na jedné a Reconem na druhé noze, abych si doplnil zkušenosti. Výsledek? Začněme u jazyka. Když si boty oblečete na tenkou ponožku nebo holou kůži a stáhnete nohu strunovými mechanizmy Boa, cítíte u novinky nepatrně nižší pohodlí – poznáte, že tlak struny se rozkládá na užší pruhy polstrování, ne na celou zpevněnou plochu jako u Reconu. Jenže pak vyrazíte na kolo, strávíte na něm čtyři hodiny a zjistíte, že ten rozdíl je tak malý, že ho nevnímáte, neodhalíte. Jednoduše řečeno se odlehčení a odvětrání jazyka promítlo do pohodlí zcela minimálně, komfort je stále značný. A lepší odvětrání bylo v přímém srovnání skutečně cítit.

 

Síťovina ve špičce přinesla lehké krabacení téhle partie při stažení nohy. Nedrží tvar tak dobře jako Dyneema. Je to ale ryze vizuální záležitost. Když se na boty nepodíváte, funkčně nic nepoznáte.

Zvolená verze kolečka Boa se skvěle ovládá i v rukavicích, utahování i povolování po mikropozicích umožňuje rychle najít optimální míru stažení nártu, krátká struna znamená snadné stahování i povolování, zutí boty usnadňuje fakt, že struny lze na opačných koncích vyháknout z plastového vodítka. Skvělé.

 

Odvětrání prostoru prstů je citelné a vyloženě parádní. Ve špičce, mezi prsty, se nohy potí snad nejvíce, ale tady není po nějakém přehřívání a vlhku ani památky. Samozřejmě musíte jet, nohy vystrčené na slunce z pod stolu v restauraci se chladit nebudou. Je fajn vyndat po třech hodinách jízdy v horku nohy z bot a nemít potem slepené a rozmočené prsty. A co víc, při jízdách s každou botou jinou bylo zřejmé, že díky tomu, že se nepřehřívá oblast prstů, se lépe chladí celá noha – nejen po stranách, ale i na patě jsem měl pocit menšího zahřívání. Bylo to až neskutečně příjemné, hlavně ve slunečných dnech. Jsou to přece jen černé boty, co na slunce působí jako magnet…

 

Pravda ale taky je, že jsem s testem čekal na teplejší počasí, nezačal už na jaře. V nižších teplotách noha snadno a rychle prochladne. To činí tyto boty více specifi ckým doplňkem ve výbavě – buď je užijete jako druhé boty, nebo dříve sáhnete po návlecích. Podešev je dlouhodobě výkladní skříní technologické a vědecké práce Specializedu. Ano, hovoříme o Body Geometry, konstrukci zohledňující anatomická specifi ka šlapání na kole. Podrážka je karbonová, poplatně řadě S-Works jde o nejlehčí a nejtužší provedení v nabídce Američanů. Konstrukce PadLock, plastové zpevnění, obepíná patu pro lepší usazení i přenos energie. A ten je neskutečně dobrý, podrážka nepovolí. Je extra tuhá, ale ani po dlouhé jízdě na rozbitém povrchu jsme v botách neměli rozmlácené nohy od tvrdých rázů odspodu. Je tuhá, ale bota jako celek (tedy včetně vložky) i přiměřeně komfortní. Na požitek z chůze ale moc nemyslete, na to se musíte podívat na jiný model.

Že síťovinou snadno proteče voda, prolétne prach? Jednoznačně ano, odolnost vůči těmto „útočným jednotkám“ je v síťovaných částech minimální, spíš žádná. Nevýhoda? Jak se to vezme. Jednak nejsou prodyšné plochy extra rozsáhlé, takže vody není přehnaně. A jednak musí každý výrobce cyklistických treter myslet na prodyšnost, která mnohdy sníží odolnost treter proti vodě. Specialized neudělal nic jiného, než že razantně navýšil odvětrání, což je velmi příjemné. Opravdu velmi! Daní za to je, že se vám voda do boty dostane o něco dříve než u jiných výrobců.

 

S-Works Vent Evo Gravel patří do výkladní skříně mezi věci hodné obdivu. Podobné ale také mají odpovídající hodnotu. Vynaložit za tretry 11 000 Kč není něco, s čím by se smířil každý. I když tyhle botky díky síťovině mění barvu dle vašich ponožek…

Připravil: Rudolf Hronza

TECHBOX

  • velikosti 39–49 (včetně půlčísel)
  • hmotnost 322 g (jedna bota velikosti 44)
  • barvy černá/šedá, červená/černá
  • cena 11 000 Kč
  • webové stránky produktu

plus

dokonalý přenos energie při zachování solidního komfortu (vše pro výkon) perfektní odvětrání přední části nohy a tím lepší chlazení celé nohy v botě usazení nohy v tretře zvolené špičkové provedení mechanizmu Boa

minus

nízká odolnost vůči průniku vody menší univerzalita využití (chlad, mokro)

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu