3D sedla: ano, nebo ne?

před 2 týdny
Ano, ne, ano, ne. Je to jako trhání okvětních lístků kopretiny a marné mladické otázky, jestli mě někdo miluje, nebo ne. 3D sedla: ano, nebo ne?

 

Rezonuje to v cyklistické komunitě a rezonuje to i ve mně. Obzvlášť po letošním větším testu modelu Posedla ve Velu 6/24, který jsem připravoval. A tak jsem udělal další krok, lépe řečeno současný se zmíněným testem: vypůjčil jsem si dva stejnojmenné modely, se stejným základem a stejnou šířkou 155 mm – jen jeden s konvenčním svrškem a druhý 3D tištěným. Na delší dobu, na více vystřídání na stejném kole.

 

 

Specialized S-Works Phenom je sedlo, na které spoléhají špičkoví závodníci v různých disciplínách, od silnice po terén. Společné pro obě jeho verze jsou plochý a delší tvar, oválné karbonové ližiny a rovněž tak karbonový skelet. Odlišnost tkví ve svršku. Tradiční pěnové polstrování s umělou kůží na povrchu proti modernímu 3D tištěnému provedení Mirror. Zde jde o konstrukci s 20 055 vzpěrami a 8735 uzly – výsledkem je dle výrobce 28% snížení tlaku na sedací kosti. Připlatíte si za ni 2500 Kč, to je rozdíl mezi sedly, jejichž cena je nemalá. Inu, jde o špičku. Přičtěme ještě vyšší hmotnost 3D sedla (překvapivě váží zhruba jednou tolik co klasika), na druhou stranu ale i montážní body SWAT v jeho skeletu pro brašničky a podobné příslušenství.

 

 

Nejen pohled zezadu ukáže, že sedla se sice stejně jmenují a mají stejný základ, ale že tvar se přesto různí. 3D verze Mirror má hlouběji spuštěné boky, a hlavně je citelně vyšší – při každé výměně sedla jsem musel hýbat se sedlovkou pro zachování výšky posedu, a to o nějakých dvanáct, třináct milimetrů.

Na svém gravelu vozím pěnové sedlo v šíři 155 mm už roky. Tenhle parametr by mě tedy ovlivnit neměl. První na řadu šla 3D verze Mirror. Ten okamžik prvního dosednutí bych přál zažít každému. Moje vlastní sedlo je pohodlné, ostatně má karbonové ližiny i skelet a vyhovuje mi. Ale tohle je jiný vesmír. Úplně jiný. A na první dobrou. Sedlo skvěle filtruje terénní nerovnosti. O nějakých vibracích tu nemůže být řeč, neznámý pojem. Zvládne toho opravdu hodně. S nadsázkou jako když jsem na babiččině starém kole s obřím sedlem s obřími pružinami jako malý poprvé zkoušel terén. Jenže opora při šlapání tady zůstala zachována na vysoké úrovni. A co je velmi důležité – není to polštář, co se dávají na kola na nákupy. Nekrabatí se pod zadkem, nepaříte se na něm. Je to skvělý výkon s přidanou hodnotou značného pohodlí. Stále je to supersport.

 

 

To první usednutí na konvenční Phenom s pěnovým polstrováním při prvním vystřídání sedel byl krutý návrat do reality. Takhle tvrdé sedlo?! Proč, proboha! Pár jízd, srovnání s jinými sedly při testování kol a ejhle. Standardní Phenom není nepohodlný. Jen ho tu srovnávám s konkurencí, co je na míle jinde. Opravdu ano. Nejvíc jsem to pociťoval ve střední části, kdy tlak na citlivé partie byl o dost větší. Zprvu vlastně dost nepříjemný, musel jsem si vždy přivykat. Středový žlábek 3D verze je rozměrnější a lépe provedený, u klasiky je to spíš náznak, co moc nefunguje. Spíš jen trochu větrá.

 

 

Zdá se to být jasný výsledek souboje? Ano? Pak vás možná překvapím. Tenhle test probíhal někdy od začátku prázdnin a bylo to dobře. Byť každé další prohození už jen jemně dolaďovalo první pocity, nebyla by jedna jediná jízda vypovídající. Hlavně o konvenčnímu modelu. Několikerým střídáním sedel a jízdou na nich jsem totiž nedošel k závěru, které je objektivně lepší. Ač se to po první jízdě na „tři-déčku“ zdálo jasné. Spíš k ryze subjektivnímu poznatku. Na jedinci tu záleží nejvíc. 3D sedlo je jednoznačně pohodlnější. Ten rozdíl je až nečekaně výrazný. Z povrchu s ním zmizí hodně malých překážek – rozumějte tlumí perfektně. Ztratil jsem tím ale současně dokonalé vnímání kola a toho, co se pod ním děje. Právě to mi dopřávalo konvenční sedlo. K tomu i standardní Phenom nabídne pohodlí. A navíc u něj vím, kolik toho vydrží. Hodně. U 3D sedel je tohle stále otazník.

 

 

Zjistil jsem díky tomuto testu, že s ohledem na letitý zvyk je to něco, s čím by se mi těžko loučilo. Rád vnímám kolo, terén, dostávám jasnou odezvu. Lépe se pak terénu přizpůsobuji. Ale na druhé straně ten opravdu velký komfort… No, byla by to těžká volba, pokud bych před ni byl postaven. Stojíte-li před ní vy, držím vám palce. Snad vám mé postřehy pomohou.

Připravil: Rudolf Hronza


TECHBOX

SPECIALIZED S-WORKS PHENOM, standardní konstrukce

  • délka 270 mm
  • šířky 143 mm, 155 mm
  • ližiny 7×9 mm, karbonové, oválné
  • hmotnost 151 g (155 mm)
  • cena 7000 Kč

web výrobce

 

TECHBOX

SPECIALIZED S-WORKS PHENOM MIRROR, 3D konstrukce

  • délka 270 mm
  • šířky 143 mm, 155 mm
  • ližiny 7×9 mm, karbonové, oválné
  • hmotnost 229 g (155 mm)
  • cena 9500 Kč

web výrobce


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

2 komentářů

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. lukas (lukas.kaderabek@***) napsal:

    podle vice eshopu, kde toto prodavaji je vaha 155 mm, 154g a ne 115g

    1. r.hronza (hronza@***) napsal:

      Děkuju za upozornění na překlep, nám váha ukázala 151 g – opraveno v článku

Menu