Vlastní cestou: Rock Machine Whizz

před 2 týdny
Test finální verze dlouho očekávané novinky Whizz od českého Rock Machinu je tu! Od prvního představení konceptu uběhlo hodně času. A taky bylo odzkoušeno mnoho prototypů testovaných ambasadory značky. Čekali jsme netrpělivě a dočkali se. Konečně je tu finální verze a my ji získali do testu.

 

 

Nejdřív ale trocha historie. Whizz budou určitě znát ti starší z vás, jelikož byl před deseti lety takto označen sjezdový/endurový model Rock Machinu. Nový Whizz dostal na starost Jaromír Spěšný, který stál mimo jiné i za koly již neexistující značky Agang nebo za poslední generací modelu Rock Machine Blizzard.

Nápad s průřezem v horní rámové trubce se u tohoto modelu objevil zejména kvůli kinematice systému odpružení FPS, pro který je nutné umístění tlumiče nahoře. Rock Machine tento design už jednou v minulosti využil, po dohodě se jej tým konstruktérů rozhodl oprášit – akorát nyní využil veškeré dovednosti a znalosti, které za tu dobu získal.

 

 

Co se geometrie týče, jedná se u testované verze se zdvihy 150/140 mm o standard v kategorii trail/all mountain biků. Hlavová trubka 64,3°, reach 469 mm, délka zadní stavby 442 mm a rozvor 1256 mm dělají z trailového Whizze ideálního parťáka pro pohodové ježdění i v těžším terénu, tedy kromě extrémnějších záležitostí.

 

 

Rám je kompletně hliníkový, konkrétně jde o slitinu 6061 T6, s charakteristickým rozdvojením či chcete-li výřezem horní rámové trubky a možností zdvihu zadního odpružení 140, 160, či dokonce 180 mm dle modelu. Nabízen je pouze ve dvou velikostech M a L. Využívá standardní závitové středové složení BSA.

Středobodem rámu je však nepřehlédnutelný otvor v horní trubce, charakteristický rys Split Top Tube, který dělí bikovou komunitu na dva rozdílné tábory. Jeden, kterému řešení připomíná starší sjezdové modely například od RB a kterému se líbí, a druhý, podle něhož se jedná o nejošklivější věc, jakou kdy spatřil. Mně osobně se design Whizze během testu začal líbit a přišel jsem mu na chuť. Ale jak se říká, co sto lidí, to sto názorů. Důležitými detaily jsou standardní boostová osa a UDH patka.

 

 

Osazení námi testované verze je vybráno s rozumem a zkušeností. Kolo stavěl někdo, kdo ví, co by asi běžný jezdec na trailu mohl potřebovat. Odpružení tu má kompletně pod palcem koncern Sram svou značkou RockShox.

Vidlice Lyrik Select+ s nastavením odskoku a útlumu rychlé a pomalé komprese a tlumič Vivid Select s regulací odskoku a hydraulickým dorazem se funkčně velice dobře doplňovaly, kolo jako celek bylo příjemně vyvážené. Lyrik je oproti modelu Zeb o poznání citlivější a tlumič Vivid je opravdu jediný vzduchový tlumič, který se podle mého názoru dokáže přiblížit fungování pružinového modelu. Tato citlivost a opravdu výtečný chod ve sjezdech si vybraly daň v podobě značného pohupování odpružení při šlapání, ale vzhledem ke skvělé funkčnosti zadní stavby jsem byl toto ochotný tolerovat. Na kopec jsem se stále dostal celkem svižně a směrem dolů z něj to byla paráda. Velká.

Systém odpružení Floating Pivot System, který Rock Machine využívá už delší dobu, se projevil jako spolehlivě funkční ve spoustě situací. Navíc samotný rám působí velice tuhým dojmem, a to hlavně v zatáčkách, kde jsem necítil ani sebemenší kroucení.

 

 

Na pohon Sram GX Eagle Transmission jsem byl zvědavý. Po krátké době ježdění jsem byl mile překvapen, jak dobře funguje. Při silovém záběru opravdu řádí lépe díky náběhovým zubům i celkové konstrukci. Co této sadě ovšem schází, je schopnost rychle přeřadit o několik převodů, což u lanka či starší generace AXS není problém. Připadalo mi, že právě toto „čekání“, než bude řetěz ve správné pozici, mne občas omezovalo při sprintu, zařadit o několik převodů dolů trvalo déle.

 

 

Z dílny Sramu tu máme také brzdy, konkrétně model DB8 s kotouči CenterLine o velikosti 200 mm vpředu i vzadu. Tyto brzdy se liší od většinové nabídky koncernu tím, že využívají minerální olej. Zpočátku jsem byl potěšen jejich záběrem. Ten však byl dobrý jen do doby, než se více zahřály. Poté se z nich stala „lechtátka“, která se mne neúspěšně pokoušela zastavit – 200mm kotouč vzadu sice značně zlepšoval brzdný výkon, ale stále to nebyla žádná velká sláva při delších či prudších sjezdech.

Co se týče kokpitu, tak zde těžko mít nějaké výtky. Představec Spank Split o délce 48 mm v kombinaci s řídítky Spank Spike Vibrocore širokými 800 mm a se zdvihem 30 mm se ukázaly jako dobrá volba pro tohle kolo. Hliníková řídítka Vibrocore mají svou konstrukcí napodobit jízdní vlastnosti karbonových modelů. Něco na tom tvrzení asi bude, jelikož jsem si na tomto biku opravdu připadal, že méně cítím nerovnosti malých rozměrů, vibrace. Patrné to bylo zejména na šotolinových cestičkách a lesních pěšinkách. Byla-li to skutečně řídítka, nebo pláště či zmíněná značná citlivost odpružení, si netroufám tvrdit.

Konce řídítek zdobí gripy Herrmans Luna Lock, kterým nemám co vytknout. Jednoduše se povedly.

 

 

O pohodlí sedacích partií se stará za mě opravdu skvělé sedlo WTB Koda Sport. Osazené je na teleskopické sedlovce RockShox Reverb AXS o zdvihu 170 mm, průměr má 34,9 mm. Písmenka AXS vypovídají o dálkovém bezdrátového ovládání, stejně jako přehazovačce jí velí tlačítka AXS Pod. Sedlovka fungovala po dobu testu výborně. Někdy mi připadalo, že je až příliš rychlá, ale pak jsem si řekl, že to je přece vlastnost, kterou od dobrého teleskopu chcete.

 

 

WTB dodalo jak hliníkové ráfky Proterra Tough s 32 děrami, které spolehlivě odolaly všemu, co jsem jim naservíroval, tak i náboje. A hlavně pak také pláště Trail Boss. V mém případě se jednalo o verzi 2,4“ širokou, s bočnicemi Tough a směsí Fast Rolling. Osobně bych i na tuto trialovou verzi Whizzu osazoval alespoň dopředu agresivnější vzorek WTB Vigilante, protože i námi testovaná specifikace kola s nejnižším možným zdvihem je velice schopná při jízdě v rozbitém terénu a tyto gumy kolo za mne značně brzdily v naplnění jeho potenciálu. Argumentem pro ponechání modelu Trail Boss by mohl být jeho nižší valivý odpor, ale tenhle bike se svými více než 18 kg hmotnosti ve velikosti M by tento malý rozdíl v odvalování předního vzorku prakticky nepoznal.

 

 

Bude to právě hmotnost, kterou odstartuji resumé. Trail bike s 18,1 kg v menší velikosti M rozhodně nebude pro každého. I tohle bude dělit bikový tábor na dvě skupiny. Gramhoniči by na tento stroj v životě nesedli, příznivci lehkém švihu krajinou taky ne. Pokud vás ale příliš nezajímá, jak rychle se na kopec dostanete, a jde vám především o fungování kola při jízdě z něj dolů, tak si troufnu říci, že budete z Whizze opravdu nadšení. Zadní odpružení funguje v kombinaci s tlumičem Vivid skvěle, hlavně pak v rozbitém terénu. Vidlice mu zdatně sekunduje a rám vše podporuje svou tuhostí. I komponenty jsou vybrány dobře. A ne, široká horní trubka opravdu nepřekáží ani při šlapání, ani při jakékoliv jiné situaci v sedle. I to už jsme si od „znalců“ vyslechli…

Vize, kterou si Rock Machine stanovil, spočívá v utilizaci rámů s tímto výřezem v horní rámové trubce na více modelech kol. Městské elektrokolo, závodní enduro speciál, e-bike. V tomto ohledu jsem opravdu velice zvědavý, jak se partě v Kopřivnici povede tento projekt rozšířit a zrealizovat, a věřím, že se máme do budoucna stále na co těšit.

Připravil: Matěj Štětina

Foto: Petr Štuka

Test vyšel v časopisu Velo 8/24


TECHBOX

  • rám hliníková slitina 6061 T6
  • tlumič RockShox Vivid Select
  • vidlice RockShox Lyrik Select+, pevná boostová osa
  • zdvihy (P/Z) 150/140 mm
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle Transmission (1×12)
  • kliky Sram GX Eagle, 170 mm (převodník 32 zubů)
  • kazeta Sram GX Eagle T-type (10–52 zubů)
  • brzdy Sram DB8 (kotouče 200/200 mm)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) WTB/WTB Proterra Tough i30, 32 děr, vnitřní šíře 30 mm
  • pláště WTB Trail Boss, 29×2,4“, TCS Tough Fast Rolling
  • teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS, bezdrátové ovládání, průměr 34,9 mm, zdvih 170 mm
  • sedlo WTB Koda Sport
  • řídítka Spank Spike Vibrocore Alu, šířka 800 mm, zdvih 30 mm, průměr 31,8 mm
  • představec Spank Split, délka 48 mm
  • hmotnost 18,1 kg (vel. M, bez pedálů)
  • cena 127 990 Kč

web výrobce


 

 


BRZDY

Brzdy Sram DB8 jsou nejdostupnějším modelem z nabídky koncernu Sram. Vyznačují se ostrým kontaktem destiček s kotouči, silným účinkem v tomto momentu, který však při zahřátí velice rychle mizí. Počáteční síla není špatná, ale při delších sjezdech bychom na takto schopném kole ocenili lepší výkon.

TLUMIČ

RockShox Vivid Select vnímáme jako jediný (či jeden z hrstky) vzduchový tlumič, který se pocitově za jízdy dokáže přiblížit pružinovému modelu. Jinak řečeno se za jízdy chová jako „péro“ s nastavitelností a jednoduchostí vzduchového tlumiče. S 20 polohami odskoku, páčkou ovládání komprese a hydraulickým dorazem se jedná o téměř ideálního parťáka pro příznivce rychlých sjezdů.

RÁM

Specifikem Whizze je takzvaná Split Spine Top Tube, která skrývá úchyty pro tlumič a díky flip chipu u úchytu tlumiče nabízí změnu zdvihu mezi 140 až 180 mm. Designově je tento prvek opravdu specifický, někomu se líbit bude a někomu ne.


SPANK SPIKE 800 VIBROCORE

Hliníková řídítka Spank Spike 800 jsou vyplněna pěnou Vibrocore. Tato technologie má pomocí speciální pěny tlumit vibrace v podobném smyslu jako karbonová řídítka. Nabízena jsou v průměrech 31,8 mm a 35 mm a zdvizích 15 až 75 mm, v neposlední řadě také v sedmi barevných kombinacích. Jde o vlaštovky vhodné na veškeré ostřejší ježdění, od all mountainu po freeride a sjezdařinu.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu