TEST: nosič kol Thule Epos

12.8.2023
Thule, švédský specialista na přepravu kol na autě (a zdaleka nejen kol), vcelku nedávno představil nový nosič na tažné zařízení. Dal mu jméno Epos a nešetřil superlativy: „Revoluční, náš patentově nejvíce chráněný nosič, neskutečně flexibilní a univerzální pro jakékoliv kolo.“ Zvědavost nám nedala, objednali jsme ho do testu.

 

 

Manipulace s nosičem je celkově úžasně snadná. Ve složeném stavu jej můžete vložit do vyztuženého obalu, který zabrání případnému vzájemnému poškození kontaktem s dalšími věcmi přepravovanými v kufru auta. Thule přikládá k nosiči i malá pomocná kolečka, která snadno a rychle připevníte každé jedním šroubem a která ničemu nepřekáží. Bohužel nejde nosič nadzvednout natolik, aby se snížila hmotnost, kterou musíte držet v ruce (předběhneme – asi jediný detail hodný lehkého povzdechu), a vy jste s ním lehce jeli jako s nákupní taškou. V ruce držíte skoro celou hmotnost (22,4 kg), ale pořád je to snazší způsob transportu k autu, než kdybyste celek nesli jen v rukách. Uvedené se změní ve chvíli, kdy nosič umístíte do přepravního obalu. Úchyt na něm je umístěn skvěle, s nosičem se komfortně „jede“.

 

 

Ve složeném stavu nasadíte nosič na tažné zařízení, zajistíte masivní pákou, zapojíte elektřinu a je to. Pak už stačí jen odklopit ližiny a začít nakládat kola. A tady jsme si vrněli blahem. Thule uvádí, že Epos je vhodný pro všechny typy kol (včetně elektrokol a kol s blatníky), a tak jsme pro jednu z jízd vzali tři fully, pro další full, gravel a hybridní Specialized Sirrus (viz snímky k testu). Nikdy jsme nenarazili na problém. Obrovskou předností Eposu jsou teleskopická ramena pro fixaci kol. Prostě je po zmáčknutí pojistky snadno vysunete podle výšky zvoleného místa na rámu pro upnutí, přičemž rozsah vysunutí je značný. Může to být stejně tak horní trubka jako trubka sedlová nebo spodní, protože upínací hlavice jsou otočné. Na problém jsme tak nenarazili ani u fullu se složitější konstrukcí rámu a výrazným slopingem nebo u velkého rámu. Čelist upínacího mechanizmu je měkčená pryží, stejně tak i plastový pásek, navíc vyztužený po celé délce ocelovým plátkem pro odolnost. Protáhnout pásek okolo trubky a pak mechanizmem, citlivě dotáhnout páčkou po mikropozicích, případně zamknout a je hotovo.

 

 

 

Když se nám stalo, že se do kontaktu dostalo sedlo jednoho kola s řídítky druhého, snadno jsme upravili vzájemnou předozadní pozici kol – stačilo více povolit řemínek jistící přední kolo a přitáhnout ten vzadu anebo opačně. Skvělá je možnost vyjmout převážená kola v libovolném pořadí, místa mezi nimi je pro to dostatek. Pohled do zpětného zrcátka pak potěšil tím, že kola se při jízdě zdála pevně uchycená, netřásla se, nemlátila o sebe. Tuhost celku se zdá značná. Stejně pozitivní je i fakt, že základna nosiče není snížená, že u dvou aut, na nichž jsme nosič zkoušeli, se nedostávaly pláště a ráfky do kontaktu s výfukovými plyny.

 

 

Naše nadšení z nosiče Thule Epos ale ještě chvíli nebude končit. Kola jsou naložená a vy potřebujete do zavazadlového prostoru auta? Žádný problém. Stačí nohou šlápnout na malý „pedál“ v čele nosiče, uvolnit tak pojistku a snadno nosič s i koly odklonit od auta. Místa pro přístup do kufru tím získáte hodně, a rychle a snadno. A když nosič nepotřebujete, protože jedete šlápnout do pedálů, prostě ho během pár vteřin odpojíte od auta a složíte do malých rozměrů, díky kterým pak i v menším sedanu zůstane v kufru ještě hodně místa.

 

 

Jste po vyjížďce anebo před ní a objevil se problém s kolem? Když nosič doplníte o drobné ramínko Epos Bike Repair Holder (1460 Kč), můžete z něj vytvořit montážní stojan. Stačí ho odklonit od auta, v tu chvíli nejvýše situované teleskopické rameno zafixovat v pozici tímto malým pomocníkem a do čelisti uchytit kolo. Můžete pak točit klikami, mazat řetěz, opravovat. Vyzkoušeno!

Další významnou předností tohoto modelu jsou nejen praktické doplňky (například nedobytný zámek na kola, nakládací rampa pro elektrokola a podobně), ale také seznam čítající 23 náhradních dílů – i kdyby se vám už snad mělo něco rozbít, oprava by měla být snadná a nenákladná.

Pro závěrečné zhodnocení si tak vypůjčíme slova Thule. Epos je opravdu nosič, který nešetří jen prostor, ale také čas – veškerá manipulace s ním spojená je velmi snadná a je to flexibilní a univerzální pomocník pro cyklisty všeho ražení. Můžeme jen doporučit.

Připravil: Rudolf Hronza


TECHNOBOX

  • počet převážených kol 2/3 (dle provedení)
  • maximální nosnost 60 kg (celková), 30 kg (maximální hmotnost jednoho kola)
  • rozměry 91×126×22 cm (rozložený), 91×27×75 cm (složený)
  • vhodné rozměry trubek rámu 22–90 mm
  • maximální šířka pláště 3“ (4,7“ při použití popruhů Thule XXL Fatbike Wheel Straps)
  • maximální průměr kol/rozvor 29“/1350 mm
  • rozestup mezi koly 25 cm
  • napájecí konektor 13 pinů
  • hmotnost 22,4 kg (verze pro tři kola)
  • cena 24 400/26 900 Kč (2/3 kola)
  • webové stránky

 

plus

  • značná flexibilita díky teleskopickým ramenům a otočným upínacím hlavicím
  • celkově snadná manipulace
  • řada doplňků a množství náhradních dílů

 

minus

  • nenalezeno (za redakci, zkoušeno na dvou různých osobních vozech – reakce čtenáře: “VW Multivan a Citroen Spacetourer – aktuálně dost častý cykloauta. Na obou je problém s přístupem do zavazadlového prostoru. Pokud jsou nasazená kola, tak nehrozí vůbec. Bez kol na knop a ještě víc na knop, pokud je přidělaná montážní/servisní podpěra.”)

FOTOGALERIE


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu