TEST Lapierre eXelius 700 Disc

17.7.2019

Spíš než test by se následující článek mohl jmenovat třeba „Cesta za poznáním nového druhu cyklistiky“ a elektrická silnička Lapierre eXelius 700 Disc by v něm mohla figurovat jako průvodce. Tak nějak to také bylo, ale test určitě chybět nebude, to zase ne.

Modelová řada Xelius SL je součástí nabídky francouzského Lapierru už několik let, pro letošek ji rozšířila elektrická verze ve třech provedeních – k testovanému top modelu přidejte dostupnější eXelius 600 Disc v pánské a dámské variantě. A když píšeme elektrická, pak doplňme, že u testované „sedmistovky“ nejen z pohledu přítomnosti středového motoru. O řazení se totiž stará Shimano Ultegra Di2.

Rám uzpůsobený pro motor a baterii váží dle výrobce 1650 g ve velikosti M, vyroben byl z uhlíkového kompozitu (stejně tak i vidlice). Tvarem zaujme robustní spodní trubka připravená pro vložení baterie. Tu je pro nabíjení nutné vyjmout z rámu, což je snadné, stačí odemknout zámek a tlačítkem ji uvolnit. Oko jistě upoutá i nepříliš často vídané ztvárnění sedlových vzpěr, jež obtékají sedlovou trubku a napojují se až na trubku horní. Záměrem zde bylo zlepšení komfortu jízdy.

 

Zajímavá je možnost nahradit baterii s kapacitou 250 Wh pouhým plastovým krytem (doplněk k dokoupení) a využívat eXelius jako běžnou silničku. Motor tomu jen nahrává svou konstrukcí; když není aktivní, nemusíte při šlapání překonávat odpor převodovky, kliky se otáčí zcela volně. Zůstane tak jen vyšší hmotnost celku daná přítomností motoru a odpovídajícími úpravami rámu. Kolo ve velikosti M váží 12,93 kg, odečtete-li hmotnost baterie 3,3 kg, dostanete se na 9,6 kg – tedy na váhu obyčejné dostupné silničky, na hodnotu, s níž se s přimhouřením oka, možná obou očí, dá svižně uhánět. Otázka jen zní, proč by to člověk dělal, když už si pořídil elektrokolo. Že by třeba z návalu náhlého pocitu formy?

 

Motorová asistence nabízí tři stupně podpory, a sice Breeze (125 W), River (250 W) a nejsilnější Rocket (400 W), o zvoleném informuje barva diod (modrá, zelená a červená) na dálkovém ovladači na řídítkách. Počet svítících okének současně indikuje stav nabití baterie. Tlačítky lze volit stupně podpory a zapínat/vypínat podporu motoru.

Pohonná jednotka se jmenuje Fazua Evation. Její „mozek“ vyhodnocuje tlak na pedály, kadenci a rychlost jízdy a podle toho reguluje výkon motoru v dané chvíli, jeho příspěvek korespondující s vámi vynaloženým úsilím. Jak už je v současnosti standardem, systém umožňuje propojení s vlastní aplikací v mobilním telefonu přes rozhraní Bluetooth. Ta dokáže nejen nahradit cyklistický computer, ale současně také informovat o stavu nabití baterie a dojezdu podle zvoleného režimu, lze z ní vytvořit i jednoduchou navigaci a využívat několik dalších funkcí.

Motor je vcelku minimalistický a v době robustních staveb rámů cílících na tuhost nepřijde člověku na letmý pohled ani spodní trubka eXelia s vloženou baterií nějak nestandardní, tento model svou e-příslušnost vcelku umně maskuje. Nicméně motor tu je, takže do sedla.

 

Posed koresponduje s modelovou řadou, z níž eXelius vychází, je tedy vcelku sportovní, delší a nižší, připravený k výkonnostnější jízdě. Pokud jste tedy čekali, že přítomnost motoru znamená i geometrii s výletní pozicí jezdce, čekali jste marně.

Tohle kolo prahne po rychlosti a počítá s ní i geometrie. Když zalehnete za řídítka a roztočíte kliky, nic vás nerozhodí. Pro eXelius je charakteristická značná stabilita jízdy, ovšem bez neklidu při pomalém manévrování. Stabilita je ještě povýšena větší hmotností celku, takže se cítíte velmi jistě nejen ve vysokých rychlostech, ale také třeba při silném bočním větru – ani silné poryvy jezdce „nerozmávají“, to je velký rozdíl proti sedmikilovým strojům, obzvlášť jsou-li vybaveny vysokými ráfky. Na druhou stranu by bylo zajímavé vidět statistiky defektů procvaknutím – téměř třináctikilové kolo se od země třeba na železničním přejezdu nebo před výmolem spatřeným na poslední chvíli jednoduše odlepuje hůř. Ale při troše umu nebo po krátkém zvyku to jde. Ještě na chvilku k jistotě a klidu při vedení směru – zatáčky projíždí eXelius rovněž bravurně, závodní kořeny téhle řady jsou všudypřítomné.

Zadní stavba opravdu pracuje pro pohodlí, jak je proklamováno. Sice cítíte tvrdší úzké sedlo se středovým prolisem, ale to je subjektivní otázka, avšak na rozbitém povrchu se nedočkáte žádných ostrých kopanců, rám je schopen je ve vertikálním směru slušně zpracovat. To tuhá přední vidlice přenáší vibrace a rázy mnohem spolehlivěji, předek je tvrdší, ruce to pocítí. Výrobce aspoň chytře zvolil komfortní omotávku řídítek, takže uvedené není nijak zásadní výtkou.

 

A co „horizontální“ odolnost rámu? Zde je Lapierre tuhý takřka absolutně. Spodní trubka je robustní a jistě i dostatečně dimenzovaná, takže ani otvor pro baterii nijak neovlivnil fakt, že zde nenajdete místo pro únik vámi vynakládané energie jinam než do pohybu vpřed. Jeho svižnost podporují i tuhá zapletená kola a kvalitní pláště.

Alfou a omegou lehkosti zrychlení a samotné jízdy tak je vyšší hmotnost celku. Při akceleraci s vypnutým motorem ji pocítíte jednoznačně, při tempové jízdě už tolik ne. Při té už motor nemusíte vypínat, vypne se sám s odkazem na zákonný limit 25 km/h, kdy tak učinit musí. Jen jsme snad poprvé při testu silničního kola měli pocit, že údaje o úspoře wattů u aerodynamických modelů opravdu nejsou jen hříčkou marketingu – ve sjezdu proti větru jako by „rozměrné“ kolo neprořezávalo vítr tak lehko jako běžná silnička. Každopádně vyšší hmotnost je u silničního elektrokola patrná mnohem méně než u horského, abychom se vrátili k objektu tohoto odstavce.

Pojďme už ale právě k motorové asistenci. Trochu podivně, leč trefně řečeno, chová se přirozeně. Nevystřeluje vpřed už při malém tlaku na pedál, ale opravdu dávkuje výkon poplatně výkonu vašemu, nejde proti „přirozenému“ šlapání, koresponduje s ním. Jezdec se tak spíš než jako na elektrokole cítí tak, jako by jednoduše měl větší sílu v nohách. Při maximální podpoře motoru sílu až obrovskou. Není to tedy tak, že se na silničním elektrokole nezpotíte, že už to není sport. Sport to je stále, jen trochu jiný.

A co víc, eXelius vás vyloženě ponouká k většímu výkonu. Jak? Díky motoru mnohem snadněji akceleruje. Ve výjezdech vás podpoří, usnadní je a zrychlí vás. Vy se potom radostněji a s uspořenou silou přehoupnete přes horizont a máte chuť v té rychlosti pokračovat, a tak dupete do pedálů a letíte. Nebo se o to jen snažíte.

Můžete ale samozřejmě zůstat i na opačné straně barikády – můžete si pečlivě hlídat limitní hranici 25 km/h a pohodově brouzdat krajinou. Je to jen na vás. Myslíme si ale, že tohle vás na testovaném Lapierru moc dlouho bavit nebude.

 

Co na skotačení v sedle elektrokola říká kapacita baterie? V kopečcích na okraji Brd jsme kupříkladu při plné podpoře Rocket ujeli 90 km a ještě trochu energie zbylo. To vůbec není marné s ohledem na to, že takhle silná podpora je na silnici skoro zbytečná.

Při přehlédnutí výmolu, přeskočení přejezdu anebo na kostkách větších než malých nás párkrát překvapilo náhlé vypnutí motoru. Jako by otřesem došlo ke krátké ztrátě kontaktu. Stačilo pak jen zmáčknout tlačítko na řídítkách a systém opět aktivovat. Mohl to stejně tak být nedostatek v seřízení jednoho kusu jako možný prostor pro budoucí konstrukční zlepšení. Ono i na silnicích to občas drncá, a na českých obzvlášť. Vtipné je, že někdy jsme si takového vypnutí všimli až po docela dlouhé době. On eXelius bez ohledu na přítomnost motoru jede vážně zlehka. Doplňme, že diody na dálkovém ovladači jsou dobře vidět i na slunci.

Zbývá zmínit už jen standardní komponenty. Elektronické řazení je fajn, pracuje přesně a rychle, ale právě proto je dobré být citlivý – při změně převodu polevit v záběru. Elektronické řazení mění převody nekompromisně, motor však zabírá stejně tak, takže pozor na řetěz. U kotoučů se nešetřilo na průměru, 160 mm je na místě, přináší větší výkon a lepší chlazení i pro dlouhé prudké sjezdy. Brzdy tak fungují podobně jako celek. Perfektně.

Rudolf Hronza

Foto: David Stella

 

LAPIERRE eXelius 700 Disc

rám New eXelius SL Carbon Disc

vidlice celokarbonová, Xelius SL 100% Carbon – sloupek 1 1/8–1 1/4“

kliky Fazua (převodníky FSA, 50/34 zubů)

řazení Shimano Ultegra Di2 2×11

kazeta Shimano 105, 11 pastorků (11–34 zubů)

hydraulické kotoučové brzdy Shimano R8070, kotouče 160/160 mm

zapletená kola DT Swiss ER1400 Spline 21 Disc

pláště Continental GP4000 (28 mm)

hmotnost 12,93 kg (vel. M)

cena 179 990 Kč

www.lapierre-bike.cz

 

Technické parametry pohonu

motor Fazua Evation Drive pack, 25 km/h

napětí systému 36 V

stupně podpory 0, 150, 250 a 400 W

maximální točivý moment 60 Nm

kapacita akumulátoru 250 Wh

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu