TEST Ghost Road Rage Essentials

1.7.2021

Velo 5/2021, které je právě v prodeji, kolegové našlapali gravelem. Na jedno kolo se nyní podíváme i zde, na našem webu. Jmenuje se Ghost Road Rage Essentials.

 

 

Dražší ze dvou letošních hliníkových gravelů od Ghostu je vlastně docela levné kolo. A to si na stejném rámu a se stejnou vidlicí může milovník hrubých cest dopřát dokonce i verzi za polovinu ceny, jen s kompromisní výbavou v podobě řadicích, brzdicích a statických součástek. To druhé nejdůležitější, hned po rámu, tedy zapletená kola včetně obutí, jsou u obou modelů totožné, což je docela překvapení a cenové „kouzlo“.

 

Zpět ale k testované specifikaci v barvě petrolejové modři. Model se čtvrtým jménem „Essentials“ vůbec nevypadá na to, že byste se z něj mohli radovat jen za necelých šedesát tisíc. Dokonalé křivky, slušná výbava, skvělá barva, vynikající hmotnost, na první pohled vyvážená geometrie a skutečně výborný lak jej posouvají pocitově výš. Vážně je tohle hliník? Na první pohled skoro ne. Samozřejmě jsou viditelné nějaké svary a při jízdě v terénu celkem rychle dostanete zprávu o tom, že lze pod sedlem mít i rám, který nerovnosti terénu žehlí jemněji. Hliník je prostě znát.

K odhalení schopností komfortu vede snadná cesta, totiž nahustit pláště k horní mezi a vyrazit. Hliníkový rám nic nemaskuje a na nic si nehraje – je tvrdý. Pohodlí tak docílíte správnou prací s tlakem v pláštích, budou to jeho jediní prostředníci.

 

 

Geo pod lupou

Posed je příjemný a pohodlný, a taky trochu víc vzpřímený, protože na délce hlavové trubky se nešetřilo. To si v některých momentech malinko vzalo daň ve stabilitě kola, typicky jízda vestoje do kopce, při čtvrté jízdě a po více desítkách kilometrů je ale tohle pryč a dostaví se jen většinová souhra a jistota. Charakteristické je klidné vedení stopy, což uvítáte hlavně v rychlosti. Mrštnost kola tím rozhodně nebyla zásadně ovlivněna.

 

Gravelový tag

Road Rage je připraven na různé využití. Třeba na to, kterému se dnes trendově říká bikepacking. Návarky na úchyty nosných prvků, košíků či brašen najdete i na horní rámové trubce nebo na bocích přední vidlice. Anebo je tu teleskopická sedlovka, která vás nasměruje zase trochu jinam. Troufneme si tvrdit, že ji nevyužije většina příznivců gravelu, že klidně mohla zůstat na zákazníkovi jako volitelná cesta, pro níž je tu vše připraveno, včetně vstupů a vedení. Daly se tím ušetřit finance i hmotnost. Ale je to subjektivní otázka.

Rozcapené konce řídítek jsou rozcapené decentně, tudíž v kombinaci se speciálními gravelovými pákami GRX výrazně méně protivné, než když se na gravelové pionýry montovaly brzdové páky silniční na široce rozkročené oblouky. Je to takový tag gravelového kola – gravel má oblouky s rozevřenými konci. Řídítka jsou pěkně široká a i v horní části je dost místa pro pohodlný úchop. Skvělý pocit umocňuje i semišová omotávka.

Již zmíněná sada GRX je skvělá, brzdy se brzo zajely a začaly kousat tam, kde to bylo třeba. K řazení není připomínek, skladba převodů je dostatečná.

Plášť WTB Riddler široký 37 mm s postranními výstupky není úplným specialistou na asfaltový nebo betonový povrch. V terénu je ale skvělý, dokonalý kompromis, takový „Gary Fisher gravelového obutí“. Kola pěkně jedou, protože vzorek ve střední části není nijak přehnaně hrubý, skvěle sedí v zatáčkách díky již zmíněným postranním špuntům. Jen pohodlí by mohly nabídnout víc, ale to by musely být širší.

 

Kalifornský rukopis

Sedlo WTB Silverado je konstrukčně trochu za zenitem, ale když jste na něj zvyklí, prostě na něj nedáte dopustit. Při svém technologickém minimalizmu uspokojuje nároky širokého spektra jezdců. Kalifornská značka WTB (Wilderness Trail Bikes) spolu s pár ostatními psala historii horské cyklistiky hned v jejích počátcích a stejně tak progresivní byla v případě nástupu gravelových kol. Největší brzdou jejich velkého rozšíření totiž byl zoufalý nedostatek vhodných pneumatik. A to byla opět chvíle pro borce z Mill Valley, kteří této kategorii kol doslova napnuli plachty – obuli jim ty správné papučky a umožnili šíření a růst a urvali z tohoto segmentu velký kus. Testovaném Ghostu dodalo WTB i zapletená kola. Ráfky umí skvělé, o tom není pochyb.

 

Všude v terénu

Když pomineme vliv užších plášťů, toto kolo nemá moc limitů. Při záběru ucítíte jasnou oporu v rámu, to je držák, co neuhne ani o milimetr. První pocit ze zrychlení tak je povzbudivý, později ho ovlivní jen vyšší hmotnost rotujících ráfků. Na kategorii, do níž tenhle Ghost spadá, je to ale v pořádku. Navíc vše působí bytelně, takže není divu, že i my jsme se na tomhle kole vydováděli dosyta.

 

Geometrií bylo jako ryba ve vodě všude, seděly mu rychlé šotolinové cesty, klidně i s poměrně hrubou frakcí, tu a tam proložené bahenní lázní od lesních strojů a hlubokými kolejemi od lesní techniky. Sedělo mu vše, a to i v různých rychlostech. Jen jakmile došlo na větší drncání, trochu znejistěl. Limitující jsou jen užší pláště.

Martin Raufer

Foto: Eda Pinkava

 

 

rám Road Rage AL, hliníková slitina

vidlice Ghost LC Rigid, karbon

přehazovačka/přesmykač Shimano GRX RD-RX810

řadicí/brzdové páky Shimano GRX ST-RX600, 11 rychlostí

kazeta Shimano CS-HG700 (11-34 zubů)

řetěz KMC X11

kliky Shimano GRX RX-600 (převodníky 46/30 zubů)

středové složení BSA

brzdy Shimano GRX BR-RX400, kotouče 160 mm

zapletená kola WTB STp i23

pláště WTB Riddler 700x37c

sedlo WTB Silverado

představec Ground Fiftyone

řídítka Ground Fiftyone Race

cena: 57 990 Kč

 

GEOMETRIE (vel. L)

horní trubka 579 mm

sedlová trubka 550 mm

rozvor 1047 mm

délka řetězových vzpěr 435 mm

hlavová trubka 180 mm

hlavový úhel 71°

sedlový úhel 72,5°

reach 388 mm

stack 606 mm

 

Kde koupit? Třeba na Mojekolo.cz – zde https://bit.ly/3hd0OAt

 

 

 

 

 

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Ondřej (o.horyna@***) napsal:

    Ta teleskopická sedlovka je zvláštní. Ještě tlumič na vidli a bude to totalka

Menu