TEST: GPS cyklocomputer GIANT DASH M200

19.1.2023

Řada cyklistických výrobců se snaží svého zákazníka při koupi kola obléknout od hlavy až k patě a vybavit ho svými dalšími výrobky. Nabídka Giantu je i v tomto směru skutečně široká, novinkou v ní jsou nyní cyklocomputery. Vznikly v úzké spolupráci se společností Stages Cycling. Pro ni samotnou jde již o třetí generaci těchto zařízení, avšak první vyvíjenou a navrhovanou společně s Giantem.

GPS jednotka je klasického tvaru s pěti ovládacími tlačítky a velkým, 2,2“ celobarevným displejem se světelným senzorem upravujícím jas dle aktuálních světelných podmínek. Zobrazují se veškeré metriky jízdy (rychlost, kadence, výkon, vzdálenost) a také tréninkové údaje, jako je skóre tréninkové zátěže Training- Peak, faktor intenzity a normalizovaný výkon. Nastavení Dashe před první vyjížďkou je rychlé a intuitivní. Jako u všech podobných zařízení je však nutné si nejprve do svého mobilního telefonu nahrát podpůrnou aplikaci Stages Cycling. Skrz ni si nastavíte veškeré údaje o jezdci a kole.

Pro první kroky doporučujeme nechat nastavení obrazovek v defaultním profilu a až po několika jízdách si rozložení displeje začít upravovat dle svého gusta. Možností je opravdu mnoho, na každou jednu obrazovku z celkem čtrnácti lze nastavit až deset zobrazovaných údajů. K tomu jsou zde i předpřipravená pole s grafickým znázorněním údajů o jezdci (tepové zóny, výkon atd.). Z našeho popisu by se mohlo zdát, že se uživatel může při prvotním nastavení nebo dalším hloubání v aplikaci lehce ztratit. I nám se to občas u nových zařízení stává, s Dashem a aplikací Stages Cycling se však nemusíte vrtat příliš hluboko, abyste našli to, co hledáte, a rozhraní vám rychle přejde do krve. Jediným zádrhelem je nutnost zadání hesla k wifi pro přenos souborů přímo v zařízení Dash. Surfování po písmenech, číslicích a znacích jen pomocí čtyř tlačítek je velmi obtížné.

Zajímavostí je možnost nastavení obrazovky na výšku nebo šířku. V zobrazení na šířku jsou však ovládací prvky velmi neergonomické, a tak jsme po celou dobu testu zůstali v klasickém nastavení na výšku. K jednotce je dodáván aero držák na řídítka a jeho upevnění je dílem okamžiku. Dash je kompatibilní s držáky Garmin, i to je příjemné zjištění. Potěší již v základním balení dodávaná pojistná šňůrka k jednotce. Do přístroje lze nahrát tréninky a trasy, které vám pomohou s navigací. K dispozici je úložiště o velikosti 16 GB. Dash využívá podkladové mapy Open Street a je dobré si zkontrolovat, které aktuálně využíváte. K tomu je možné se připojit k velké řadě tréninkových (TrainingPeaks, TrainerRoad) a mapových aplikací (StagesLink, Strava, Komoot, TodaysPlan, Relive, RideWithGPS). Veškerá souborová komunikace probíhá přes obslužnou aplikaci, a to i nahrávání vlastních tras. Bohužel ty je nutno mít nahrané a připravené přímo ve svém Stages profi lu nebo v jiné spárované aplikaci. Pokud se tak v průběhu vyjížďky rozhodnete připravit si a stáhnout GPS soubor, je nutné ho nejdříve nahrát do podpůrné mapové aplikace a až pak se vám objeví ve výběru v aplikaci Stages a je možné jej nahrát do přístroje. Tohle je trochu kostrbatější.

Výdrž baterie je dle výrobce deset hodin, pokud používáte mapy a jeden snímač. V režimu snížené spotřeby výdrž vzroste na 18 hodin. Při našich testovacích vyjížďkách, kdy byl k jednotce připojen snímač kadence a srdečního tepu, jsme se i bez použití funkce pro úsporu energie pohybovali kolem udávaných hodnot. Co bychom však v této souvislosti zmínili, je pomalejší nabíjení jednotky z důvodu použití Micro-USB konektoru. Rozhodně se ujistěte, že je Dash nabit dostatečně dlouho předtím, než vyrazíte na vyjížďku. Přijetí signálu GPS je poměrně rychlé, přístroj je lokalizován do 20 až 30 sekund po zapnutí. Během jízd jsme neměli žádný problém s výpadky signálu, a to ani ve velmi členitém terénu. Displej je skvěle čitelný i na ostrém slunci, automatická úprava kontrastu funguje perfektně. Ovládání opravdu velmi tvrdými tlačítky není moc příjemné a při procházení obrazovek je nutné je hodně silně zmáčknout. Občas i tak přístroj reaguje až na druhý stisk. Zvláště tlačítko na pravé hraně je občas nutno promáčknout tak, až pocitově ohýbáte držák, na kterém je jednotka umístěna. Tlačítkům nepomáhá ani tvar pogumované lišty, pod niž jsou zapuštěna. Ta navíc tvoří kapkovité prohlubně, v kterých se při dešti hromadí mírné množství vody. Na specifi kum ovládání si však lze po čase zvyknout a přístroj je voděodolný.

Snímání senzorů je dobré a pro Dash nebyl problém najít použitý měřič kadence Lezyne a pásek srdečního tepu Wahoo HRM. Oba senzory se vzorně připojovaly i při prodlevách při vyjížďce. Výborné je zobrazení jednotlivých sledovaných parametrů na obrazovkách Dashe. Líbilo se nám barevné grafi cké zobrazení zón srdečního tepu a výkonu, kdy hned přesně vidíte, jak dlouho se v dané zóně držíte. Dash umí i dále pracovat s přednastavenými parametry a upozornit jezdce na překračování jím nastavených mezí, případně i upozornit na nutnost pití a jídla při vyjížďce. Samozřejmostí je navigace, kdy ve chvíli načtení dané trasy zobrazí Dash její délku a převýšení grafi cky v dolní části mapy. Vaše poloha se ve výchozím nastavení zobrazuje ve spodní polovině obrazovky. Lze si tak rychle udělat představu o tom, kolik kilometrů a jaké kopce vám ještě zbývají.

Je to však opravdu jen informační podklad. Další informace, například grafické znázornění sklonu, zde nejsou, případně se ale lze prokliknout na celkové informace o trase a jejím převýšení. Můžete využít i navigační pokyny zobrazující se na obrazovce. Co nám chybělo, je automatické přeplánování trasy ve chvíli, kdy se z ní odkloníte. Tehdy vás přístroj jen upozorní, že jste mimo trasu – s odkazem na vzdálenost vzdušnou čarou od ní. Pokud se odchýlíte více, je jediná možnost „odzoomování“ pohledu a pokus o navigaci a návrat na původní trasu vlastními silami.

Pokud k navrhování tras používáte Stravu nebo Stages Link, můžete se k těmto aplikacím připojit a poté trasy přenést do zařízení Dash. Na mapách se zobrazují i body zájmu, jako jsou cyklistické obchody, kavárny, hospody a čerpací stanice. Je však nutno brát v potaz, že jsou to informace z podkladů Open Street a je tak možné, že nemusí být aktuální. Výhodou cyklocomputeru Dash je, že jej lze i spárovat s elektrokoly Giant a Liv, a to přes rozhraní ANT+. Můžete si potom zobrazit zvolený jízdní režim, hodnotu asistence motoru a stav baterie. Tento režim jsme mohli vyzkoušet s elektrokolem Giant Trance X Advanced E+. Vlastní párování s bikem proběhlo v pár vteřinách, podobně jako připojení dalšího senzoru.

 

Jako bonus je možné napárovat senzory kadence a výkonu a ty pak lze namapovat na další obrazovky přístroje. Po spárování se na GPS jednotce objeví nová přepínatelná obrazovka, na které jsou vidět veškeré informace z elektrokola. Ve spodní části je zobrazeno i zatížení elektromotoru v uběhnutém čase a predikce délky výdrže baterie v kilometrech. Tu jsme mohli i vyzkoušet a Dash se opravdu nemýlí, i když je potřeba mít na pamětí drobný rozptyl.

Giant Dash M200 je velmi povedená GPS jednotka, která se rozhodně neztratí mezi svými konkurenty, ani těmi specializovanými. Pro její pořízení mluví přehledný celobarevný displej a vysoký stupeň přizpůsobení systému pro daného jezdce. K tomu, pokud patříte mezi jezdce, kteří chtějí mít při vyjížďce komplexní přehled o svých datech, je jen málo jednotek, které by vám nabídly tak velký rozsah zobrazených parametrů. A velmi praktickou nadstavbou je spolupráce s e-biky Giant a Liv.

Připravil: Petr Ducháček

TECHNOBOX

rozměry 81×51×22 mm

displej 2,2“, rozlišení 240×320 px, barevný

hmotnost 77 g

bezdrátový přenos BLE (Bluetooth Low Energy), ANT+, wifi navigační systémy GPS a QZSS se systémem SBAS vnitřní paměť16 GB výdrž baterie přes 18 hod. v režimu snížené spotřeby, 10 hod. při plném používání nabíjení Micro-USB odolnost proti prachu a vodě

certifikace IP57

cena 7499 Kč

výhody

› velký a na slunci skvěle čitelný display se světelným senzorem pro automatickou úpravu jasu

› uživatelské konfigurace jednotlivých obrazovek přístroje a počet obrazovek

› možnost připojení k elektrokolům Giant a Liv

nevýhody

› velmi tvrdý stisk ovládacích tlačítek s minimální odezvou

› nahrání vlastního GPS profi lu tratě jen přes další obslužnou aplikaci (např. Stages/Strava)

› pomalejší nabíjení

stránky výrobce 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu