TEST: cyklistická navigace Garmin Edge 840 Solar

30.9.2023
V loňském roce představil Garmin novou generaci své high-end cyklonavigace Edge 1040 a turistické cyklonavigace Edge Explore 2. Letos přišla řada na zbylé dva modely, tedy Edge 540 a 840, cílící především na výkonnostní jezdce. Právě model Garmin Edge 840, navíc v provedení Solar, jsme měli možnost otestovat.

 

Stejně jako jeho předchůdce lze model 540 ovládat pouze tlačítky. Edge 840 zdědil dotykový displej, ale přibyla mu i tlačítka. Až na rozdílný barevný odstín jsou si oba přístroje k nepoznání podobné. Velkým lákadlem je po vzoru sportovních hodinek a modelu Edge 1040 možnost zakoupit verzi se solárním nabíjením, kterou jsme měli možnost po delší dobu testovat.

 

 

Jakmile jsem na netu objevil první zmínku o nové verzi 840, zbystřil jsem. Už několik let jezdím s Edge Explore, který jsem pořizoval hlavně kvůli většímu displeji. Před dvěma lety jsem ale testoval model 830 a zjistil jsem, že tak velký displej vlastně nepotřebuji. Navíc mi začaly chybět tréninkové funkce, které Explore postrádá. Když se k tomu přidalo ještě solární nabíjení, má zvědavost pozbyla mezí.

Konečně přišel den, kdy jsem obdržel krabičku a pustil se do rozbalování. Mimo přístroje v černé barvě jsem nalezl dva držáky – běžný na řídítka a předsazený. Nechybělo ani bezpečnostní poutko, nabíjecí kabel, návod a voucher ke stažení turistické mapy Topo Czech v4 Pro. To mě zaskočilo, protože letos vyšla aktualizovaná mapa v5 Pro. Po zadání kódu v programu Garmin Express jsem se uklidnil, protože jsem si mohl vybrat mezi oběma verzemi. Stejnou informaci jsem následně obdržel i od dovozce.

 

 

Oproti předchozí generaci rozměry zařízení zlehka narostly, ale velikost displeje 2,6“ zůstala. Výsledkem je zbytečně velký rámeček, který ho lemuje. Vespod se nachází bajonet k upevnění na držák. Nově není součástí plastového šasi, ale je samostatný, připevněný dvěma šroubky. V případě poškození ho tak lze snadno vyměnit. Velmi praktická inovace. Na spodní straně se nalézá kryt a pod ním USB konektor pro nabíjení a připojení k počítači. Nově ve verzi USB-C. Ten bych ale k nabíjení tak často využívat neměl, když mám „solár“. Uvidíme.

 

 

Myšlenka dobíjení baterie sluncem během jízdy se mi líbí. Rozhodně nejsem slepým zastáncem solární energie, ale nebýt závislý na elektrické síti je mnohdy osvobozující. Edge 840 používá k nabíjení technologii Power Glass. Jedná se o speciální fotovoltaické sklo, které překrývá displej. Údajně to lehce zhoršuje podání barev a čitelnost displeje na slunci. S tím nesouhlasím. Barvy sice porovnat nemohu, ale čitelnost je perfektní v každé situaci. Hodně tomu pomáhá automatické podsvícení displeje, které ovládá snímač okolního světla.

 

 

Po několika vyjížďkách mé nadšení ze soláru výrazně ochablo. Efektivita solárního nabíjení není v našich podmínkách taková, jak ji Garmin prezentuje. Je to dáno typem kola. Zatímco za slunného dne dosahuji na silnici nebo gravelu osvitu kolem 80 %, na biku v lese sotva 40 %. A to mluvím o teplých měsících. Podle informací výrobce, solární nabíjení funguje při teplotách mezi 10 a 40 °C. Tedy v chladnějších měsících se i za slunných dnů na dobíjení spolehnout nemohu. V praxi to znamená, že po čtyřech hodinách jízdy převážně na slunci jsem výdrž přístroje prodloužil o 23 minut. Nabil jsem tedy téměř 10 % času navíc. Kdybych jezdil pouze na silnici, měl bych jiný názor, ale jakožto biker pohybující se většinu času po lese, jsem dosti kritický. Je to bezesporu zajímavý doplněk, který si Garmin cení na 2500 Kč. To je cenový rozdíl mezi modelem s a bez soláru.

Zdaleka nejzajímavější novinkou je pro mě přepracovaná funkce monitoru stoupání ClimbPro. Předchozí verze uměla pracovat se stoupáním pouze u předem naplánované trasy. To už neplatí. Díky speciálnímu rozšíření mapových podkladů přístroj automaticky spustí ClimbPro, jakmile začnu stoupat. Predikuje, kudy pojedu, a zobrazuje sklon a zbývající stoupání na displeji. Vím tedy dopředu, co mě čeká, a mohu si tak lépe rozvrhnout síly. Za mě nejlepší funkce u nové 840.

 

 

Kvalitní mapové podklady jsou základem dobré cyklonavigace. V 840 jsem objevil předinstalované routovatelné cyklomapy Evropy a Severní Ameriky, jejichž součástí jsou i podklady pro ClimbPro, a navíc mapu trailů z platformy Trailforks. Ze strachu, aby se vešla zmiňovaná Topo Czech v5 Pro, jsem smazal Severní Ameriku. Jedině díky mezigeneračnímu nárůstu interního úložiště z 16 na 32 GB mi stále asi 10 GB volného místa zbylo. Stejnak je to ale směšně málo v porovnání s pamětí mobilních telefonů. Zmíněnou mapu Trailforks není oproti předchozím modelům nutné aktivovat nebo se registrovat. Stačí si vybrat danou lokalitu a na mapě se objeví traily včetně barev a popisů.

S mapami souvisí i rychlost a přesnost příjmu signálu. Nový multi-band přijímač umí současně využívat více GNSS systémů (GPS, Galileo, Glonass…) a ve více pásmech. Za celou dobu se mi nestalo, že by mi v hustém lese vypadl signál, jak se tomu občas stávalo u starších modelů. Ovšem komfort přesného a rychlého určení polohy je vykoupen zvýšenou spotřebou energie. Prostě něco za něco.

 

 

Že je Edge 840 tréninkový partner a trenér v jednom dokazují pokročilé tréninkové funkce, které převzal z 1040. Pro prvotní nastavení a správné fungování je nutné mít spárovaný alespoň snímač srdečního tepu. Ten, kdo by chtěl mít kompletní statistiku svých tréninků, včetně podrobných metrik a následného vyhodnocení, by měl navíc spárovat i měřiče výkonu. Připojit lze takřka každý prvek, který ke komunikaci využívá ANT+ nebo Bluetooth. Protože nerad vozím pás, používám chytré hodinky jako snímač tepu. Po chvíli googlování se mi podařilo stáhnout aplikaci, která udělá z mých hodinek měřič tepu. Pak už stačilo jen trocha vztekání a nastavování a Edge vidí hodinky jako senzor. Jezdcům s wattmetry doporučuji vyzkoušet funkci Power Guide. Ta nabízí a hlídá ideální výkon během předem nastavené trasy. Nechápu, proč u modelu s dotykovým displejem přibyla i ovládací tlačítka, shodná s bezdotykovým modelem Edge 540. Kromě zapnutí přístroje a spuštění záznamu trasy jiná tlačítka nepoužívám. Dotykový displej bezvadně funguje i za mokra a v prstových rukavicích. Jenže když jsem na netu pročítal různé diskuse, zjistil jsem, že hodně jezdcům tlačítka naopak vyhovují a kvitují jejich přítomnost. Znamená to tedy, že 840 osloví více zákazníků, a to výrobce ocení.

 

 

Důležitou otázkou, která zajímá drtivou většinu uživatelů, je výdrž. Už při popisu soláru je jasné, že stanovit nějakou konkrétní hodnotu je nesmysl. Faktorů, které ovlivňují výdrž baterie, je moc. Nejvíce záleží na individuálních potřebách cyklisty. Pojedu-li lesem se zapnutou navigací, zvukovým upozorněním, automaticky podsvíceným displejem a připojenými senzory, budu rád za dva až tři dny na jedno nabití (24 hodin provozu). Naopak pokud zapnu spořicí režim, omezím výkon příjmu polohy a pojedu po loukách, prodlouží se výdrž přístroje na více než dvojnásobek (více než 60 hodin). A to už je pěkné.

 

 

Jsme na konci. Zdaleka jsem nezmínil všechny funkce, ale snažil jsem se představit a vyzdvihnout ty, které mě nejvíce zaujaly. Nezmínil jsem ani webové prostředí a stejně tak mobilní aplikaci Garmin Connect s mnoha funkcemi, včetně analytických a statistických. Nový Edge 840 je mocný partner cyklistů a je pouze na uživateli, nakolik jej využije. Jedinou věcí, nad kterou zůstávám stále rozpolcený, je přínos solárního nabíjení.

Připravil: Matěj Stejskal


TECHNOBOX

rozměry 57,8×85,1×19,6 mm

displej barevný, dotykový, 2,6“(246×322 px)

hmotnost 89 g

vodotěsnost IPX7

interní paměť 32 GB

mapy cyklomapy Garmin, Topo Czech v4/v5 Pro, Trailforks

GNSS GPS, Galileo, Glonass

snímače barometrický výškoměr, magnetometr, gyroskop, akcelerometr, snímač okolního světla

konektivita Bluetooth, ANT+, Wi-Fi

cena 14 490 Kč

web produktu

 

plus

  • zcela přepracovaná funkce stoupání Climb-Pro
  • podrobné routovatelné cyklomapy
  • vysoká přesnost určování polohy díky multi-band přijímači
  • při správném nastavení vysoká výdrž baterie

 

minus

  • omezená využitelnost solárního nabíjení v terénu

FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu