TEST CANYON SPECTRAL MULLET CF 8 CLLCTV – Kolektivní zábava

28.11.2022

Spectral je prvním mulletem ve své třídě trail biků, all mountainů a enduro kol. Tolik kategorií naráz? Ano. Záleží totiž na vás, jak kolo využijete. Rozhodně ale doufáme, že není u Canyonu poslední svého druhu, protože právě větší přední kolo u tohoto modelu vážně dává velký smysl. Spectral nám redakcí prošel už ve všech kombinacích rozměrů kol, avšak mullet z nich vnímáme jako nejzábavnější.

Proč kolektivní zábava v titulku článku? Kromě stejnojmenné skupiny továrních jezdců, která se podílela na vývoji (zkratka CLLCTV v názvu znamená Collective), šel bike i v průběhu našeho testování z ruky do ruky jako hezké děvče na tancovačce. Není se čemu divit, po loňském úspěchu 29“ verze zdědila většinu vlastností i mulletová varianta – třeba onu masivní řetězovou vzpěru, novodobou geometrii s možností nastavení pomocí flip-chipu, vnitřní vedení kabeláže. Jiná jsou dvojitě zapouzdřená ložiska, výměnné vložky šroubů (upevnění tlumiče), ochrana rámu. Testovaná verze CF znamená, že karbonový rám váží jen 2600 g, tedy někde mezi tříkilovým hliníkovým a 2300 g vážícím CFR (29“).

Co ale v tabulkách nevyčtete, je reálná velikost. Že ve fi nále bude posed na velikosti L tak akorát pro mých 182 cm výšky a že bych se nebál tuto velikost zvolit i s výškou okolo 177 cm, mě překvapilo. A mít jen o pár centimetrů těla více a delší ruce, bral bych klidně XL, protože pocitově rozhodně nejde o nijak dlouhé kolo (se všemi podložkami pod představcem).

Na flip-chipu jsem zvolil nízkou pozici a té jsem se také dočkal. Takovým způsobem, že jsem párkrát vzal klikou o kámen. Stabilita, přehled a jistota, to jsou tři klíčová slova, kterými bych popsal řízení kola. Jen bych hned doplnil, že nejde o „přejížděč“ čehokoli, nejde o tank – díky menšímu zadnímu kolu, které dává celku potřebnou dynamiku při zatáčení, na kterou 29“ kolo nikdy nedosáhne. Velké přední kolo poznáte prakticky okamžitě, na první větší překážce, protože se přes ni převalí snadno a s nadhledem, s rozvahou a efektivitou, zatímco zadní kolo je tu pro mrštnost, zábavu, řezání zatáček, zábavu všeho druhu, která je nutně spjatá s průměrem 650b. Skutečně potvrzuju slogan mulletu – vpředu byznys, vzadu party.

K rámu se váže i odpružení, zde chválím výrobce, že ke kolu posílá rovnou další (tvrdší) pružinu na výměnu, ač pro nás nakonec nebyla potřeba. Tvrdý doraz nenastal, i když jsem podněty snad i vyhledával, gumový doraz funguje neuvěřitelně! Nastavení útlumu pomalé komprese modrým kolečkem má skutečně velký rozsah (12 očíslovaných pozic), jen o nezávislosti modré zamykací páčky sami zapochybujete, když si zkusíte obě krajní pozice modrého kolečka. „Zamyká“ odhadem tak na 70 % a těch zbylých 30 % dává šanci poznat, zda je kolečko pomalé komprese na pozici č. 1 nebo č. 12. Nicméně i tak je páčka perfektně po ruce a rád jsem ji využíval, abych nemusel řešit kompromisy, jelikož je zadní stavba jinak velmi aktivní pro maximální trakci. Zdvihem rozhodně nešetří, působí značně lineárně. Proti tlumiči DHX2 je zde znát větší tření tlusté pístnice a slabší možnosti ladění. Současně jde o první komponent, kterému bych dopřál redukční dietu v podobě jiné pružiny.

Mullet je v současnosti jediným modelem Canyonu s pružinovým tlumičem, což má svá pro, ale také proti – tím nejvýraznějším je hmotnost. Pokud samotný tlumič váží nějakých 480 g a pružina na něm ještě o 10 g více, pak se tu nabízí skutečně velký prostor k odlehčování, přinejmenším na samotné pružině (od EXT váží o dost méně, 325 g).

Silnější z odpružené dvojice je rozhodně vidlice Fox 36 s tlumením Grip2, která pracovala naprosto excelentně a svou citlivostí a efektivitou, a přitom hospodárností a oporou daleko předčila naše očekávání a také pružinového soka u zadní stavby. Fajnšmekři mezi námi rádi tlačili na vzduchové porty, ono když je doma 22 °C a na trutnovském parkovišti jen třetina téhle hodnoty, tak už to hraje roli.

Po pružině druhým místem k tuningu je zadní náboj. Jde o nejnovější DT Swiss 370, ale to neomluví jen 18zubou rohatku, která způsobí, že při snaze si ještě jemně přišlápnout třeba před zrovna objeveným blížícím se skokem klikami jen promáchnu bez kýženého efektu. To by se s 54 záběrovými zuby nestalo. Než se unašeč dostane k záběru, už je pro 18 zubů pozdě. Výplet není nijak poddajný, stejně tak ráfky vypadají bytelně, jen pláště mohou v zápalu boje místy trochu uhnout – 1,7 baru výjimečně ukázalo slabiny zadního pláště Maxxis DHR2 s ochranou Exo+.

Akcelerace není nijak omračující, ale bike se nenechá dlouho pobízet, aby se rozjel; jde o šedý průměr, který nenadchne ani nezklame. Odolnost je zde upřednostněna, a s ohledem na množství zábavy, které tenhle Spectral předkládá, je to vlastně správně.

Po komponentové stránce zde není jediná slabina. Zkušená ruka testera i bez koukání hned odhalí páčku Shimano XT, se kterou lze řadit o více převodů oběma směry; ze stejné řady je i přehazovačka, tedy přesnost řazení je zde zaručena. Snad ještě nadšenější jsem byl ze čtyřpístkových brzd, taktéž XT, které mají proti dvoupístkové verzi lepší dávkovatelnost, a přitom dokážou podat ještě větší výkon. Nic lepšího si snad ani nejde přát. Přehřívání se nekonalo. Celou dlouhou řadu dílů dodal sám výrobce, tedy vodítko řetězu, 40mm představec, hliníková řídítka G5, gripy G5 a překvapivě také sedlovku s měnitelným zdvihem v rozsahu 170 mm. Sedlo Ergon SM10 Enduro Comp subjektivně neberu jako nejlepší volbu, ale po správném nastavení jsem jeho přítomnosti nelitoval.

Ještě s dlouhým odstupem mě bolí dlaně od potlesku za Spectral 29 a už abych si dal opakování u tohoto mulletu, který po vybalení a nenáročném nastavení rovnou přináší zábavu a radost. Spectral Mullet CF 8 si nechá líbit skutečně hodně, průchodnost terénem má nebetyčnou, s tím jsem si hlavu nedělal, taktéž zbytek vybavení a odpružení mě hýčkal a nechal se soustředit čistě jen na požitky. A od toho ta kola přece máme, že? Možná nepatří mezi nejlehčí a nejrychlejší, ale každý díl zde dává smysl, výhrady k funkci nejsou žádné a těch pár málo míst, kde by se dalo smysluplně odlehčovat, nestojí za řeč. Testování začalo bez udání ceny, ta mě v průběhu testu zaskočila tak o čtvrtinu nižší částkou, než byl odhad v dnešní době zdražování všeho. To ze Spectrala dělá perfektní volbu na delší výpravy i do trail center a lehčích parků!

TECHNOBOX

Sjezdový tlumič Fox DHX

Naprostou novinkou u Foxu je návrat sjezdového tlumiče DHX. Se starým modelem byste společného našli jen málo. Nově má po vzoru DHX2 drážkovaný závit na těle, ocelovou pochromovanou pístnici, útlum odskoku na opačné straně tlumiče, a to s technologií VVC (listová pružina měnící předpětí na píst útlumu odskoku). Liší se od sebe jednoduchostí tlumení i nastavení, DHX má jen dvoupolohovou zamykací páčku a očíslované kolečko útlumu pomalé komprese (ukazatel aktuální pozice najdete na opačné straně tlumiče). Hodně se zapracovalo i na hydraulickém dorazu a dorazové gumě, to ocení každý.

CANYON SPECTRAL MULLET CF 8 CLLCTV

rám CF Carbon

vidlice Fox Float 36 Performance Elite Grip2, boostová pevná osa

tlumič Fox DHX Factory

řazení/přehazovačka Shimano XT (1×12, kazeta 10–51 zubů)

kliky Shimano SLX (převodník 32 zubů)

brzdy Shimano XT BR-M8120 (kotouče 203 mm)

zapletená kola DT Swiss EX511 350, vnitřní šířka ráfků 30 mm

pláště (P/Z) Maxxis Assegai 29×2,5“/Minion DHRII 3C MaxxTerra EXO+ 27,5×2,4“

teleskopická sedlovka Canyon G5, zdvih 170 mm, průměr 30,9 mm

sedlo Ergon SM10 Enduro Comp

řídítka Canyon G5 Riser Bar, 780 mm

představec Canyon G5, 40 mm

zdvihy (P/Z) 160/150 mm

hmotnost 15,21 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 2485/3020 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 119 299 Kč

Text a foto: Petr Štuka

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu