Jsou standardní produkty a pak jsou produkty takzvaně prémiové. A do téhle druhé skupiny rozhodně patří i brzdy Trickstuff Direttissima C42 německé provenience. Kdo se vyzná, ví, že zvuk téhle renomované značky je značný. Byli jsme proto až netrpěliví na test tohoto skvostu, co rozechvívá bikerská srdce.
Tento model je připraven pokrýt rozsah bikování od XC až po trail. Na první pohled je vidět propracovanost. CNC práce na nejvyšší úrovni, dokonalost zpracování v každém detailu. Páka je odlehčená v mnoha bodech, důraz na lehkost je patrný. To samé u třmenu. Váha 252/268 g (přední/zadní komplet bez kotouče) je nízká, přitom máme před sebou brzdy se čtyřpístkovými třmeny. Páka je uložena na průmyslových ložiskách, pístek v ní je vyroben z polymeru pro lehčí chod a pístky ve třmenu z nerezové oceli. Tím je daná velmi příjemná odezva na kontakt brzdových destiček s kotoučem a zároveň je dávkování brzdného účinku velmi čitelné a s vynaložením minimálního úsilí. Efekt je násoben kevlarovými hadicemi, které se minimálně rozpínají, a tak nedochází k pružení brzdové páky.
A jaký je brzdný účinek? Ohromný. My jsme brzdy používali s originálními kotouči Trickstuff s průměrem 180/160 mm (P/Z). Při rychlé jízdě byly náběh brzdné síly a zastavení kola vždy přesné a ohromující. Až nám přišly Trickstuffy lehce kousavé, ale pro jezdce zůstávaly absolutně čitelné. Lehký problém nastával při tvrdé jízdě. Kotouč s průměrem 160 mm prostě má při takovém užití své limity. Ale jinak to byla balada. Lehce jsme byli zklamní z účinku brzd v trialových pasážích, kde je třeba přesnost. Kousavost v menší rychlosti mizí a přechází spíše v hrubé brždění, kde digitálně přesné zastavení kola je obtížnější. Ale tyto brzdy jsou převážně určeny pro dravé jezdce, kteří chtějí své kolo krotit ve velkých rychlostech a trialové ambice přenechávají jiným produktům. Lehké zklamání vzešlo z možností nastavení páky.
Parádní objímka sedne na řídítka jak ulitá, regulace vzdálenosti páky od řídítek jde lehce a bez nářadí, dokonce i během jízdy. Ale absence nastavení záběru nás rmoutila. My s delšími prsty jsme neměli problém, jezdec s kratšími prsty to možná bude vidět jinak. Při delším brzdění nás pak lehce tlačila hrana brzdové páky do prstu. Tady bychom ocenili lepší zaoblení na kontaktní ploše.
Chod brzd a dosedání brzdových destiček na kotouč jsou hladké a bez zvukového doprovodu. Velkým přínosem je použití brzdové náplně Bionol, která má základ z rostlinného oleje a bod varu až mezi 360° a 420 °C. A to jsou úžasná čísla. Mnohem větší než u klasických náplní DOT či minerálních olejů.
Na brzdách Trickstuff jsou použity špičkové materiály, velmi precizní je zpracování a jako celek přinášejí velkou účinnost. A jsou exkluzivní, na jiném kole je tak nepotkáte. Už i kvůli vysoké ceně, nutno říci. Ale to k prémiovým produktům patří.
Připravil: Ondřej Bílek
TECHBOX
- velikosti kotoučů 140–223 mm
- barevné varianty stříbrná, černá, černo-stříbrná (testovaná)
- hmotnost 252/268 g (set, P/Z, bez kotoučů)
- cena 28 000 Kč (pár s kotouči)
plus
- účinnost ve velkých rychlostech
- příjemné dávkování síly
- vysoký bod varu brzdové kapaliny
- souměrný chod pístků
- skvělé zpracování
minus
- absence nastavení kroku
- ostřejší hrany brzdové páky
- menší účinnost v trialovém ježdění
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT