Sram přináší digitální technologie na analogová kola

13.2.2019

Český dovozce a částečně i evropský prodejce komponentů koncernu Sram, Aspire Sports, neváhal a předvedl nejnovější bezdrátové řazení veřejnosti z řad médií a prodejců.

Co jsme se dozvěděli?

Přívlastek AXS je platformou, na které bude dál Sram představovat své elektronické komponenty, které spolu umí komunikovat. Řazení je přitom pouhým začátkem, bude toho více, uvidíte časem, ale šeptá se o rádci doporučujícím včasný servis a další doporučení, o propojení s ShockWizem a TireWizem. U silniční sady jde o eTap, což je název kódované komunikace mezi Sram komponenty, dále využívají Bluetooth a Ant+. Že jde o nový ekosystém, který je plně kompatibilní s dalšími sadami stejného výrobce potvrzuje i kompatibilita silniční sady s MTB přehazovačkou, takovou kombinaci můžete využít třeba na gravel kole s Eagle AXS sadou.

Silniční sada nese určitá specifika. Pro zvýšení tuhosti nejsou převodníky na unašeči, pavouku, ale přímo spojené s klikou, v případě klik s powermetrem se řeší nové převodníky jen výměnou rovnou celé části i s měřákem, proto Sram nabízí výměnný program s 50% slevou na nové náhradní díly (převodníky ). Pro upřesnění cyklokrosové kliky mají převodníky vyměnitelné bez nutnosti měnit i powermeter. Druhé silniční specifikum je jemnější odstupňování a zároveň vyšší rozsah nové 12rychlostní kazety. K tomu se váže i nový řetěz Flat Top určený pouze pro silniční kola. Samozřejmostí jsou zakulacené okraje kotoučů pro bezpečí jezdců.

Sram XX1 a X01 Eagle AXS

Sram chytře použil stejnou baterii na horská kola, jakou najdete na silniční sadě nebo na nové elektronicky ovládané sedlovce. Když dojde šťáva jedné baterce, můžete nasadit třeba tu ze sedlovky nebo náhradní mít v kapse, protože baterie váží jen 25 g. Výdrž baterie počítá s 20 hodinami řazení a 40 hodinami hrátek se sedlovkou.

Sram říká, že už nejde o řazení, ale ovládání, skutečně jde už jen o tlačítka a ne pádla, jak je tomu u řazení a to i v případě už zmíněné teleskopické sedlovky, která má vlastní tlačítko, ale může být nahrazeno tlačítkem na řazení, když si to nastavíte v aplikaci chytrého telefonu s Bluetooth připojením a Sram AXS aplikací. Vývoj řazení i sedlovky trval přibližně 5-6 let, přičemž mohl být uveden na trh už v roce 2012, ale Sram dal přednost vývoji 12rychlostních sad Eagle, tak elektronické řazení muselo počkat a inovovat, což zabralo další čas. Finální podoba ovladače na řídítkách se řešila až jako poslední v roce 2018 a dlouho se spekulovalo nad tvarem a přítomností Secret Sprint tlačítka na opačné straně páčky.

Rozdíl mezi XX1 a X01 spočívá jen v použitých materiálech a účelu. XX1 je jen o pár gramů lehčí díky karbonovému vodítku přehazovačky a titanovým šroubům. X01 je laděné spíše pro Enduro než na XC, vodítko má z kované hliníkové slitiny a šrouby z nerezové oceli. Když už jsme u vodítka, je o 10 mm kratší a více vpředu než mechanická/analogová verze. Praktickým detailem je i ochranná brzda Overload Clutch, tedy brzda chránící přehazovačku při nárazu. Tam kam ji náraz posune, odtud se vrátí zpět během chvilky na původně zvolený pastorek. Rozdíl je i v klikách XX1 jsou duté, XO1 má v sobě ochrannou pěnu. Kromě hlavního protagonisty Nina Schurtera se do vývoje zapojil i endurista Mitch Ropelato a jezdec Jerome Clementz. Není známo, že by kdokoli z nich zničil přehazovačku během testování. 

Ani očista není problém, můžete přehazovačku klidně mýt wapkou, protože má certifikaci IP69K, ale vždy mějte zapojenou baterii, aby se nedostala voda ke kontaktům na těle přehazovačky.

Paralelně s prezentací sad probíhalo i školení servisu vidlice Lefty Ocho, podívali jsme se na jednotlivé její části.

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu