Prototype – kola pro bikové rakeťáky

11.1.2024
Karbonové obruče, které jen tak nepřehlédnete, obzvlášť v designu s velkým bílým nápisem výrobce, který je pro značku charakteristický. Jmenuje se Prototype a model World Cup SP 29“ je jeho vrcholným počinem.

 

Pravda, pokud bychom to měli vnímat z pohledu ceny, museli bychom předsunout provedení Rainbow 29“ – odlišuje se pouze černými ráfky a duhovými dráty ve stylu Sramu XX, za designovou exkluzivitu si řeknou o drobný příplatek. Tyhle sety vozí jezdci Světového poháru v XC, výrobce zdůrazňuje i zpětnou odezvu od nich, která je pomáhá ještě vylepšovat.

 

 

Již při vyjmutí z krabice je patrná nízká hmotnost. Přednímu kolu jsme navážili 680 g a zadnímu 785 g, a to včetně ventilků a bezdušové pásky. Ta je dodávána s koly, její instalace je standardní. Jen jsme ji více utáhli, aby pěkně sedla do ráfku. Široká je od jeho kraje ke kraji, takže je nutné dbát na přesnost. Pro montáž plášťů Maxxis na ráfky typu Hookless (bez patek) nebyly nutné montpáky, jde to snadno.

 

 

Kola jsou přímo z výroby precizně vycentrovaná a běží rovně, jako když střelí. Výrobce vyzdvihuje použití plochých paprsků Aero SL 2,0, díky kterým je možné výplet více utáhnout, a tak docílit větší tuhosti až o 15 % proti standardním drátům. Ploché navíc mají přínos i z pohledu aerodynamiky, což se na závodních kolbištích také počítá. Pro test jsme požádali o unašeč Shimano Microspline, zde si lze vybrat, kotouče jsou na náboje uchyceny šesti šrouby. A pak rychle ven.

A venku? Kola jsou především velmi lehká a hodně rychlá, tohle je jednoznačně patrné a všudypřítomné. Za hladkou jízdou stojí i keramická ložiska s označením Pro 2 (v zadním náboji čtyři, dvě v jeho těle a dvě v unašeči, v předním náboji dvě), která jsou přímo od Prototypu. Jejich chod jsme zkoušeli už v dílně v ruce, je velmi jemný a s minimálním odporem. Jak se kola velmi lehce roztáčí, tak vnímáme i zachování energie – také tempová jízda má švih a šmrnc. Akcelerace tak je radost, jízda po rovině konstantní rychlostí taky a nadšení nemizí ani ve výjezdu. Kdykoliv jsme do něj rychle vlétli, kola neměla tendenci nás zpomalovat, naše tempo nevadlo.

 

 

I v těžším terénu jsou kola stále hodně tuhá, nerozhodí nás ostré zatáčky, komprese, nic podobného. Nikde jsme nezaznamenali pocit měkkosti. Vnitřní šíře ráfku 27 mm dopřeje plášti (v našem případě 29×2,4“) lehce kulatější tvar a ten při rozumných, tedy nižších tlacích (my jsme se postupně ustálili na 1,3/1,6 baru – přední/zadní kolo) ještě lépe drží na povrchu, nebortí se přitom v zatáčkách ani při kompresních průjezdech. Stále drží optimální tvar.

Nějaký nedostatek? Jak jsme si tak užívali prvních pár kilometrů, tak již po nějakých dvaceti se stalo, že ořech občas nezabral, „střelil“. Takže honem do dílny. Po jeho rozebrání jsme našli velký nános vazelíny na praporcích a planžety, které mají zvedat jazýčky rohatky, byly bez předpětí. Takže vyčistit ořech, předepnout planžety a opět hurá do stopy. Od té doby již vše fungovalo dokonale. Unašeč pěkně cvrkal a kola nás na XC raketě katapultovala ještě o nějaký ten stupeň rychlosti výš.

 

 

Ještě doplňme, že set Prototype World Cup SP vystavuje dva limity. První je váhový, který je stanoven pro jezdce do 100 kg, druhý pro obutí. Namontovat můžeme pláště v rozměru od 2,0“ do 2,5“.

Připravil: Ondřej Bílek

 

TECHBOX

  • materiál karbonové ráfky, hliníkové náboje, ocelové dráty
  • ráfky průměr 29“, 27/32 mm (vnitřní/vnější šíře), 30 mm (výška), asymetrické, bezpatkové (hookless), 28 drátů (aero, 2 mm)
  • barevné varianty černá, bílá, rainbow
  • kompatibilita unašeče na výběr Shimano 11, Sram XD a Shimano Microspline
  • osy 12×110/9×100/15×100 mm a Lefty/Lefty Supermax (přední kolo), 12×148/10×135/12×142 mm (zadní kolo)
  • váhový limit jezdce 100 kg
  • hmotnost 1410 g (1465 g včetně dodávaných ventilků a bezdušové pásky)
  • cena 42 790 Kč

web produktu

 

plus

  • značná tuhost
  • lehkost jízdy i ovládání biku
  • odolnost
  • kompatibilita

 

minus

  • pouze šestipraporkový unašeč – záběr nebyl vždy okamžitý
  • nutný servisní zásah na začátku

 

FOTOGALERIE

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu