Takže tady je skutečně seriózní odpověď. Testy brzd často
probíhají
právě na stejném kole, se stejnou vidlicí, nábojem, pneumatikou,
jejím tlakem, etc… U mechaniky jsou ztráty způsobeny jak třením
lanka, tak zřejmě i pružením v bovdenech. Naopak hydraulika získává
body síly stisku přenosem síly skrze kapalinu (nižší tření a při
užití železných hadic i minimální ztráty jejich stlačitelností),
tak využitím hrátek s poměry pístků – vzhledem k rovnoměrnému
šíření tlaku v kapalině vyvolá menší pístek u páky větší
výslednou
sílu díky větší ploše pístku ve třmeni. Délka samotné páky na
řídítkách samozřejmě také vstupuje do hry: čím blíže konci prsty
působí, tím větší je tlak na pístek a tedy i výkon. Proto si
například sjezdaři posouvají páku blíže k představci. Problémem
však je, že s extrémním přizpůsobením polohy páky brždění se
posouvají také páčky řazení a prsty pak na ně nemusí dosáhnout.
Shimano již toto nově řeší ultrakrátkými řadícími páčkami Saint a
Hone pro sjezdaře – takže mohou být namontovány blíže gripům
namísto pák brzd, které pak mohou být usazeny v optimální
pozici.Tomáš Taich
Mám dotaz na korektní porovnání obou systémů. Když si vzpomenete na
fyziku ze střední školy, tak nelze hodnotit brzdný výkon hydrauliky jako
účinnější. Vše je otázka zpřevodování poměru délky chodu brzdové
páky na posun destiček. Ano, u oleje je mizivé tření oproti lanku, ale
u dobře kompletovaného lanka… tady vidím samozřejmě hlavní bod
subjektivního hodnocení OLEJE jako silnějšího systému. Ale ruka přece
zůstává stejná! Nechtěli byste někdy udělat test destiček různých
výrobců na stejném kole se stejnými brzdami? Díky za odpověď.
Přidat komentář