Slopingový rám a kompaktní kliky

29.12.2010
Stále jsem nepochopil výhodu slopingových rámů oproti normálním. Cannondale má slopingový rám, nebo ne? Taky nevím rozdíl mezi klasickými klikami s převodník s 53 zuby a Compacty s 50, jejich výhody a nevýhody. Nejvyšší řada Cannondale má kliky s 50 zuby. Chci totiž koupit na příští sezonu Cannondale 2011 nejvyšší model a ten má kliky s 53 zuby a nevím, jak se z toho vymotat. Velikost převodu ovlivňuje i délku ramínka přehazovačky?

Předešlu, že oběma tématy jsme se podrobně zabývali v časopisu 53×11, ale i ve Velu, a jistě se k nim znovu vrátíme, budu tedy stručný. Slopingový rám je takový, jehož horní trubka se směrem od hlavové k sedlové snižuje pod určitým úhlem. Jako výhoda konstrukce je uváděna větší velikostní univerzalita (sedlovku lze zasunout níže, s mladým jezdcem tak může rám „růst“), větší tuhost (hlavní rámový trojúhelník je zmenšený) a větší prostor pro absorpci vibrací (vysunut z rámu je delší kus sedlovky, ta tak může lépe pracovat v předozadním směru, obzvláště je-li karbonová). Tolik teorie. Praxe praví, že dobře udělaný klasický rám neztrácí v žádném parametru kromě větší velikostní univerzality.
Smysl kompaktních převodníků je ve zlehčení převodů (převodníky nejčastěji 50/36 zubů vs. 53/39), případně lze použít „těžší“ kazetu, tedy s menším největším pastorkem, čímž jsou dány menší odstupy mezi jednotlivými stupni. Jde proto o řešení vhodné pro hoby jezdce, kteří nebudou ve spurtech a sjezdech postrádat nejtěžší převod (53×11 vs. 50×11).
Rudolf Hronza

 

kategorie dotazuSilniční technika

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu