Péče o baterii elektrokola

12.5.2025
Čtenáři časopisu Velo a serveru iVelo.cz podle všeho nejsou výjimkou, stejně jako celou cyklistickou obec je elektrokola dost rozdělují na příznivce a odpůrce. Druhá skupina tento článek okamžitě opustí, pro první ale přinášíme praktické informace týkající se péče o baterie. Pocházejí přímo od nejpovolanějšího zdroje.

 

 

Srdcem elektrokola je motor a baterie. Ta ale nevydrží věčně. Podle Tomáše Jančárka ze společnosti Bosch eBike Systems může fungovat velmi dlouho, ovšem v přímé závislosti na tom, jak zodpovědně s ní uživatel zachází. „My garantujeme, že si akumulátor zachová nejméně 60 % své kapacity za dva roky od zakoupení nebo po 500 úplných nabíjecích cyklech, to podle toho, co nastane dříve.”

 

Čipování a nesprávné skladování

Životnost baterií je tedy poměrně jasně daná, ovšem záleží na cyklistovi, zda dokáže získat maximum. A samozřejmě na intenzitě využívání elektrokola. Obecně se doporučuje akumulátor skladovat při nabití mezi 30 až 60 % kapacity. Méně nebo více nabitá baterie stárne rychleji. Podle odborníků však nejvíce ničí baterie nelegální čipování, kdy se různými úpravami zvyšuje výkon elektrokola. Motor takto upraveného bicyklu pak pomáhá i v rychlostech nad zákonnými 25 kilometry v hodině.

 

 

Repasovat neradno

I při zodpovědném využívání elektrokola však jednou přijde čas na výměnu. Lithiové baterie, kterými jsou elektrokola vybavována, mají spoustu technických výhod. Pokud však jednou doslouží, je nutná jejich ekologická likvidace.

Z bezpečnostních důvodů výrobci varují před repasováním. „Akumulátory elektrokol jsou utěsněny proti vniknutí vody a nečistot. Otevření napájecí jednotky a její následné neodborné nebo nesprávné sestavení může vést ke ztrátě těsnosti, a navíc také ke tření vodičů, oslabení izolace, pohybu článků, narušení elektrických či mechanických spojů a dalším rizikům,“ varuje Tomáš Jančárek z Bosch eBike Systems a dodává, že při neodborné opravě hrozí i vznícení v důsledku zkratu.

 

 

Nepatří do směsného odpadu

Kam tedy s baterií po ukončení životnosti? Baterie určitě nepatří do směsného odpadu či na skládku, protože se může vznítit a uvolňují se z ní různé škodlivé látky včetně těžkých kovů. Ze stejného důvodu není dobrý nápad ani staré baterie zbytečně skladovat doma, kde představují potenciální riziko. Podle společnosti Ecobat, která zajišťuje komplexní služby spojené se zpětným odběrem baterií, se k likvidaci starých baterií chová odpovědně jen malá část firem a zákazníků. Velká část baterií z elektrokol proto stále bohužel končí tam, kde nemá. „Baterie z elektrokol obsahují cenné materiály, které mohou být znovu využity, ale jen pokud se dostanou do správného recyklačního procesu. Bohužel se stále setkáváme s tím, že lidé nevědí, kam baterii odevzdat, nebo ji nesprávně skladují, což může být nebezpečné nejen pro ně, ale i pro jejich okolí,“ upozorňuje Kateřina Vránková z neziskové společnosti Ecobat.

Správným řešením je odvoz baterie do sběrného dvora, kde produkty od vybraných výrobců převezmou. Výrobce pohonů a baterií Bosch eBike Systems nabízí jedinečnou možnost zbavit se baterie ekologicky i ve více než 120 prodejnách s elektrokoly. Síť sběru baterií je provozována ve spolupráci se společností Ecobat.

 

 

„Přijde nám logické zákazníkům usnadnit ekologickou likvidaci staré baterie tím, že ji mohou odevzdat v servisu, kam běžně chodí a kde se o jejich elektrokolo starají, místo aby museli hledat sběrné místo, kde baterii přijmou. V každém z našich partnerských servisů lze navíc vždy udělat diagnostiku schopnou určit, v jaké je baterie kondici,“ vysvětluje Tomáš Jančárek.

Seznam míst, kde lze baterie odevzdat k ekologické likvidaci, naleznete na adrese www.ecobat.cz/baterie-z-elektrokol.

Připravil: Adam Maršál

Foto: Bosch


DESATERO správné péče o akumulátor e-biku

Plně nabité i napůl nebo zcela vybité akumulátory s lithium-iontovými články lze nabíjet nezávisle na stavu nabití kdykoli, po libovolně krátkou dobu. Přerušované nabíjení akumulátorům nevadí. U lithium-iontových akumulátorů nedochází k „paměťovému efektu“, tedy ke snižování kapacity v důsledku častého neúplného vybíjení, jak je známo u dřívějších akumulátorových systémů.

 

  1. Nabíjejte jen originální nabíječkou. Nabíječky jsou lehké a kompaktní, takže je snadno můžete vozit s sebou.
  2. Akumulátor nabíjejte při okolní teplotě 0 až 40 °C. Kvůli nízkým teplotám je i v zimě skladování akumulátoru ve sklepě nebo garáži lepší než skladování v obytných místnostech.
  3. Pro skladování je ideální úroveň nabití mezi 30 a 60 %. To odpovídá dvěma až třem rozsvíceným diodám na indikaci akumulátoru.
  4. Akumulátor je nejlepší přepravovat při 30% stavu nabití a znovu jej plně nabít až v cílové destinaci.
  5. Kryt akumulátoru se nesmí otevírat. To je vyhrazeno výhradně znalým osobám po kvalifikaci a školení. Otevření akumulátoru vždy znamená zásah do certifikovaného stavu a skrývá bezpečnostní rizika.
  6. Akumulátor chraňte před teplem, slunečním zářením a ohněm.
  7. Akumulátor neponořujte do vody, nepřepravujte ho na zadním nosiči automobilu v dešti ani ho nečistěte přímým proudem vody nebo vysokým tlakem.
  8. Neskladujte společně s drobnými kovovými předměty, jako jsou klíče, nářadí, hřebíky nebo šrouby. Hrozí nebezpečí přemostění kontaktů a zkratu.
  9. Zabraňte poškození, například v důsledku silných nárazů, kontaktu s ostrými předměty a podobně.
  10. Z bezpečnostních důvodů staré akumulátory nenechte opravovat ani repasovat. Místo toho je řádně zrecyklujte.

FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu