Nový klenot do šperkovnice

21.4.2022

Doslova před pár hodinami byl světu představen nový projekt značky Colnago, rám úrovně C68. Krom oslavy dalšího milníku značky, tedy 68 let existence, jde o celkem zajímavý odklon od klasického scénáře. Rám totiž bude nabízen hned ve třech modifikacích.

Začněme tedy od konce, pokud jste se shlédli v této značce, nemusíte již být nuceně spjati jen se silnicí. Novinku si totiž budete moci pořídit v ryze silničním střihu, ale i Allroad s širšími pneumatikami a dokonce gravel. To že každá z kategorií sebou přináší změny v konstrukci, ale i geometrii je nasnadě.

Jak je již zvykem u této značky, modelová řada C – Classic znamená, že jde o základ ručně vyráběný přímo v Itálii. Na rozdíl od předchozí varianty C64 je ale v mnohém změněn. Zřejmě tím nejdůležitějším je ztráta obvyklého vkládání jednotlivých trubek do spojek, tedy hlavní poznávací znamení, které Colnago dlouhá léta odlišovalo od konkurence. Přestože je rám dle tvrzení značky vyroben ze stejného počtu dílů, na první pohled se podobá více monocoque konstrukci, než dřívějšímu Puzzle.

Důležitou myšlenkou vylepšení již tak skvělých vlastností je propojení některých součástí – konkrétně trubek se spojkami do jednoho celku. Nově je tak prakticky z jednoho kusu horní rámová roura a vrchní část hlavy, spodní část hlavy pokračuje spodní rámovou trubkou ke středu a podobně. A proč vlastně rovnou nevsadit na již zmiňovanou technologii monocoque? Jednoduše proto, že s menšími díly se dá dosáhnout vyšší preciznosti zpracování a eliminace nechtěných zbytků materiálu který by se přímo nepodílel na vlastnostech rámu.

Čistota zpracování je tak stále hlavní motivací značky pro udržení spokojenosti svých uživatelů. V tomto ohledu nepřekvapí že i u tohoto modelu e zde stále více kladen důraz na bezpečnost jezdců, namísto honbou za snižováním hmotnosti. Také proto je udávaná hmotnost této novinky na hranici 925 gramů (velikost 485 bez kovových doplňků).

Ale pozor, to není vše, značka Colnago se totiž rozhodla o současné vylepšení tohoto modelu v podobě limitované edice, využívající u spojek namísto karbonu titan. Tato alternativa rámu bude samozřejmě díky složitosti technologie využívající 3D tisk spíše zakázkovou stavbou. Podle informací bude možno za rok vyrobit pouze kolem 300 takových rámů.

Dostupnost jednotlivých provedení nového rámu je udávána v průběhu roku, kdy klasická silniční varianta s diskovými i ráfkovými brzdami bude k dispozici od letošního podzimu. Podobně tomu má být i s Allroad variantou (jen disková verze), jen na gravel variantu si budete muset počkat pod stromeček. Celkově bude na výběr z 18 velikostí napříč všemi variantami.

K tomuto modelu doplňme, že značka připravila při této příležitosti i nové kombo řídítek s představcem CC.01 coby monocoque provedení. To bude nabízeno v 16 kombinacích délek představce a šířky řídítek, takže by si měl také vybrat takřka každý. Samozřejmostí této konstrukce je možnost vedení hadic a bovdenů vnitřkem. Kromě toho, že jsou jako možná volba nabízeny již od délky představce 80 mm doplňme, že jim nechybí lehké vykloněné vně osy brzdových pák. To činí v průměru pouhé dva centimetry (řídítka s šířkou 410 mm v horní části oblouku mají na konci šíři 430 mm). Nejde tedy o typické „gravelovské“ roztažení, ale spíše úpravu, ponechávající rukám ve spodním úchopu trochu prostoru navíc, aby byla vylepšena jejich ergonomie držení.

Přestože jsou termíny dostupnosti na našem trhu ještě poměrně vzdálené, redakce již nyní pracujeme na možnosti testu tohoto modelu, možná již v nejbližším vydání 53×11 .

(tz)

foto Colnago a redakce

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu