Merida uvádí přepracované modely eONE-SIXTY a eONE-FORTY

14.3.2024
Ve světě elektrokol se technologie rychle posouvají kupředu. Výrobci reagují a včas modernizují své důležité modely. U Meridy je nejnověji inovována rovnou jakási trilogie kol. Všechna prošla velkými změnami, ať už jde o geometrii nebo odpružení. Řeč je o celokarbonovém eONE-SIXTY CF, eONE-SIXTY LITE a posledním modelem je eONE-FORTY LITE, který je postaven na hliníkovém rámu. Tato kola si v článku představíme.

Merida nevěří pojmu, že jedno kolo zvládne vše. Tento přístup podle na domácím trhu velmi rozšířeného výrobce vede k mnoha kompromisům. Někteří jezdci zkrátka upřednostňují ovladatelnost, jiní dávají přednost maximálnímu dojezdu a někteří oceňují především všestrannost. Merida proto šla jinou cestou a s ohledem na předchozí řádky nepředstavuje jedinou novou platformu, ale spíše tři nová kola, která sdílejí stejné základní ingredience. Jsou postavena na zcela nové platformě a všechna dle výrobce těží z obrovského času na vývoj a testování nové řady ONE-SIXTY – tedy klasického MTB bez pohonu. Poznatky byly převedeny na dnes představená kola eONE-SIXTY a eONE-FORTY.

 

 

Sázka na Shimano STePS

Všechny elektrické novinky od Meridy jsou vybaveny nejnovějšími jednotkami Shimano STePS a nabízejí mnoho konfigurací baterií, aby dokonale vyhovovaly potřebám jednotlivých jezdců. Merida dle dostupných informací věří, že právě pohony Shimano s plným výkonem poskytují nejlepší zážitek z jízdy a nabízejí silnou a podpůrnou pomoc. Vyhověno může být jezdcům, kteří chtějí maximální dojezd i těm, kteří raději ušetří nějaké to kilo a jdou hlavně po dobré ovladatelnosti blízké kolům bez pohonu. To vše umožňuje nová platforma, na níž se nyní podíváme.

 

 

Rámy o mnoha změnách

Začít můžeme u odpružení, které je pro platformu totožné. Kinematikou vychází z odpružení FAST, dobře známého z tradičního modelu ONE-SIXTY. Důležité je však zmínit, že kinematika a progrese se mění s velikostí rámu. Pro model eONE-SIXTY je významné také použití technologie flexstay P-FLEX, která zjednodušuje zadní stavbu a díky absenci čepu snižuje potřebu údržby a sráží hmotnost. Všechna tři představená kola mají také FLIP CHIP, tedy jakousi vložku pro snadnou změnu velikosti zadního kola, aniž by byla ovlivněna geometrie. Kola jsou dále vybavena offsetovým tlumičem. Zmiňme ještě zdvihy. eONE-SIXTY má nyní 170mm vidlici vpředu a 174 mm zadního zdvihu, eONE-FORTY má 150 mm zdvihu na vidlici a 143 mm dostupných pro zadní kolo.

 

 

Geometrie

Nové eONE-SIXTY mají o něco menší reach, protože Merida dobře ví, že stabilita pochází z vyšší hmotnosti elektrokola spíše než z dlouhého rozvoru, zatímco postava s kratším reachem napomáhá manévrovatelnosti s těžšími koly. Hodnota stacku byla oproti předchozí generaci eONE-SIXTY snížena, což dává možnost agresivnější jízdní pozice. Vysoká není ani hlavová trubka. Výrobce zmiňuje, že je lepší vložit podložky pod představec, než mít vysokou hlavu, se kterou nepůjde nic dělat. Geometrie karbonového eONE-SIXTY CF a hliníkového LITE je pak identická. eONE-FORTY se také dočkal modernizace geometrie. Vypíchněme hlavně snížený úhel hlavy, díky čemuž má být kolo stabilnější a jízdně progresivnější. Mnoho ovlivní také volba samotné velikosti kola. Merida nově přechází ke konceptu velikostí Agilometer – short, mid, long, místo klasického S, M, L.

 

 

Další inovace

Že budou nová kola od Meridy dostupná v karbonu i hliníku jsme zmínili. Důležitá je však také informace o použití patek Sram UDH nebo vlastní teleskopické sedlové trubky, jejíž zdvih se odvíjí od velikosti rámu. Kabeláž je šikovně skryta, má vlastní port. Na tento systém přešla Merida jako první u silničních kol, ale v průběhu času ho rozšiřuje i do světa MTB. Rámy mají montážní prvky a nechybí promyšlená ochrana – fólie, pryžové prvky a kryt řetězové vzpěry.

 

 

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu