Historie značky Trek

7.12.2022

Skoro jako pohádka, anebo spíše potvrzení faktu, že nejlepší nápady vznikají u piva, je tradován i počátek firmy Trek. Píše se rok 1975 a v chabě osvětleném baru Pine Knoll tehdy sedí dva chlápci, Dick Burke a Bevil Hogg. Probírají nelichotivou situaci jejich vlastní sítě cykloobchodů Stella Bicycle, kterou jen před nedávnem museli uzavřít. Došli k jasnému závěru: „Chce to něco nového, nějaká opravdu dobrá kola.“

Od slov nebylo daleko k činům a již na jaře 1976 spouští pod značkou Trek výrobu ocelových rámů ve městě Waterloo v jižním Wisconsinu. Za první rok existence jich zvládnou 904, a to při pouhých pěti stálých zaměstnancích. Po čtyřech letech přestávají původní prostory stačit, nové již mají rozlohu 2400 m2.

 

Sázka na popularitu horské cyklistiky se odrazila v koncepci modelu 850, který značka představila pro modelový rok 1983. V následujícím roce 1984 zaznamenala celkem 45 000 prodaných kol, současně spustila distribuci komponentů a doplňků a představila první hliníkový rám (model 2000).

Dalším v pořadí byl v roce 1986 model 2500, který měl tři hlavní trubky rámu z karbonu vlepené do hliníkových mufen. Počátky práce s karbonem si vyžádaly potřebu dalších výrobních prostor, konkrétně 7000 m2 v roce 1986.

Mezi lety 1989–1990 proběhla další revoluce v produkci, do kolekce byl zařazen i celokarbonový rám (model 5000), aby následoval již dobře známý projekt OCLV – Optimum Compaction Low Void (1992), tedy značkou vyvinutý karbonový materiál. S tím se pojil tehdy nejlehčí sériový karbonový rám na trhu – model 500 s hmotností 1100 g. Současně Trek tento materiál zavádí i do produkce horských modelů (9800/9900) s hmotností okolo 1290 g. Tehdy již měly výrobní prostory značky přes 13 000 m2. V roce 1993 vstupuje pod křídla firmy Gary Fisher se svou značkou, založenou o deset let dříve.

Akvizice pokračují, v roce 1995 Trek koupil značky Klein a Bontrager a současně podepsal dlouhodobou smlouvu s Gregem LeMondem, v té době prvním americkým vítězem Tour de France. Podílel se na vývoji silničních kol.

V tomto roce se také rodí koncepce celoodpruženého horského kola „Y“. V roce 1997 Trek podepisuje smlouvu s Lancem Armstrongem, který na modelu 5500 o dva roky později vyhrává Tour de France.

V roce 2000 se rodí kategorie WSD, tedy kola se specificky ženskou geometrií. O rok později vzniká Project One – možnost vlastní konfigurace budoucího kola zákazníkem. V roce 2005 značka vstupuje na čínský trh a otvírá hned dva showroomy v Pekingu. O tři roky později umírá jeden ze zakladatelů, Richard Burke.

Více jak 40 let existence Treku je spojeno se soustředěním na nové technologie. Vedle OCLV zmiňme například odpružení pevných rámů IsoSpeed, uchycení zadního kola ABP, technologii odpružení RE:Activ či plovoucí uložení tlumiče Full Floater.

Eda Pinkava

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu