E-bike fully Stevens 2022: Jedna platforma, spousta charakterů

18.3.2022

Nejeden výrobce kol se v posledních letech vydává filozofií podobnou automobilkám. Jedna modulární platforma pro více modelů. Je to i případ německého Stevensu, který u mnoha svých e-biků vsadil na hliníkové a karbonové rámy se shrnujícím názvem E-Inception. Posouvá tato nová řada elektrokol zavedené standardy?

Inženýři z Hamburku v minulém roce shodili ze stolu všechna dosavadní celoodpružená elektrokola, jejichž část vycházela i ze zavedených neelektrifikovaných verzí jako Whaka nebo Sledge, které však z nabídky mezitím také zmizely. Holt doba se mění a s ní i filozofie výrobců a potřeba samotných bikerů. Stevens tak svojí tradici pevně drží v nabídce cyklokrosových kol a dalších 700c kol, případně MTB hardtailů. Mezi elektrokoly se naopak nebojí být vysoce progresivní. Ztělesněním oné progrese je aktuální platforma E-Inception, která nahrazuje zmíněné e-fully uvržené v minulost.

Nová generace celoodpružených horských elektrokol pokrývá endura, all mountainy, trailbiky a netradiční cestovní fully s téměř trekkingovou výbavou. Ekonomické verze vždy tvoří hliníkové rámy kombinované s pohony Bosch. Pomyslný high-end je plně karbonový s nejvýkonnějším pohonem Shimano Steps EP8. Na pohled se od sebe odlišují minimálně, dokud nezačnete hledat sváry, spoje trubek, přiznávající použitý materiál. Integrace vysocekapacitních baterií i pohonů je řešena ve stylu „čím více schovat, tím lépe“ bez ohledu na počet článků a logo výrobce na motoru. Koho zajímají parametry, tak přibližně od cenového středu „jedou“ všechny E-Inceptiony na 726 Wh akumulátorech a šlapacích pomocnících, kteří kroutí až 85 Nm.

Jak se ve více než desítce modelů E-Inception vyznat? Zkratky v názvech jsou vypovídající – FR jako freeride, ED jako enduro, AM značí all mountain a TR znamená trail, kam trochu nečekaně spadají výše zmíněné cestovní fully. Ty začínají očekávatelně s nejnižším zdvihem, a to 120 mm pod vidlicemi a tlumiči Rock Shox a Fox. Pokračují AM a ED mullety se 150 a 170 mm zdvihu, kde figuruje například vidlice ZEB Select+ či Fox 36 Float Factory eMTB+ a končí vyloženě freeridovým setupem, kde Rock Shox přidává další centimetr zdvihu navíc u vidlice ZEB Ultimate. Váha všech takových mašin, které jsou ve specifikacích často naloženy komponenty e*thirteen, DT Swiss, Race Race, Oxygen, Fizik a dalšími nejčastěji osciluje mezi 23 a 24 kg.

Pokud bychom měly vypíchnout jeden jediný Stevens E-Inception, bude to nejspíš all mountainový AM 9.7.2 GTF, držitel vítězství srovnávacího testu terénních elektrokol, kde testery dle hodnocení zaujala vyvážená charakteristika kola a nadstandardní specifikace v dané kategorii. Další test na kole pozitivně hodnotí sportovní posed, špičkový pohon a skvělou trakci zaručující mega zábavu. Přesně tak je uvedeno na webu výrobce pod zmíněným E-Inception AM 9.7.2 GTF.

Tento full s cenou 221 tis. Kč podle dostupných informací dorazí i k českému dovozci značky Stevens, písecké společnosti CykloŠvec. Pokud se nám dostane do testu, můžeme se těšit na komponenty Shimano XTR, Fox Factory, karbonová kola e*thirteen e*spec Race Carbon či karbonový kokpit Race Face Next-R Carbon. Stejně tak rádi bychom konečně ověřili, jak se Stevens geometrií svých kol popasoval s narůstajícím trendem mulletů, protože devětadvacítka vpředu a 27,5 vzadu je přítomna i u tohoto vrcholového E-Inceptionu.

Martin Kuška

Foto: Stevens

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu