Výměna lanek a bovdenů

11.4.2020
Poškozené bovdeny bývají nejčastější příčinou problémů s řazením či s lankem ovládanými brzdami. Typicky se projevují tužším chodem páky, u řazení to bývá také neochota přehazovačky posouvat řetěz na menší pastorky. Její pružina nedokáže překonat zvýšený odpor lanka a ani velezkušený mechanik takovou přehazovačku nezmůže seřídit. Funkce řazení se obvykle zhoršuje plíživě, takže si menší přesnosti ani nemusíte všimnout. I to je jeden z důvodů, proč se doporučuje měnit bovdeny preventivně. U závodníků minimálně jednou dvakrát za rok, ale ani těm, co jezdí jen za hezkého počasí, nevydrží věčně. Dlouhé zimní večery skýtají ideální příležitost pro tento typ servisu. Potřebujete jen minimum nářadí i dovedností, z hlediska mechanika jde o malou násobilku. V tomto dílu si předvedeme výměnu klasické kabeláže u horského kola.

Text a foto: Karel Kuchler

 

Kdy měnit

Kromě preventivní výměny vedení v ročním či víceletém intervalu jsou i poškození, která si o servis řeknou okamžitě. Prodřená či zanesená teflonová trubička tvořící vnitřek bovdenu se obvykle projeví zvýšeným odporem a menší přesností řazení. V tom případě není nač čekat. Podceňovat bychom neměli ani poškozené lanko. Roztřepené konce jsou spíš estetickým nedostatkem, ale pokud lanko začne praskat a třepit se někde mezi páčkou a měničem, měla by výměna následovat okamžitě a ani bovden by při té příležitosti neměl uniknout. U bovdenů také často dochází k prodření vnějšího plastového obalu v místech vzájemného kontaktu nebo kontaktu s rámem, k jeho popraskání v místech ohybu nebo k zalomení a roztřepení, nejčastěji v oblasti koncovek.

 

Není lanko jako lanko

Pro řazení se používá lanko o šíři 1,2 mm, výjimečně o něco tenčí, s malou válcovou koncovkou o průměru 4 mm (na obrázku první dvě shora). U brzd je nutné zvolit odlišný typ pro silniční a horské kolo. Průměr je shodných 1,5 mm, ale liší se zakončení. Silniční je na obrázku úplně dole, MTB nad ním. Vybírat můžete z několika kvalitativních, tedy i cenových úrovní – nejlevnější lanka jsou pozinkovaná, kvalitnější nerezová, ještě lepší broušená. Existují také lanka s teflonovou povrchovou úpravou. Na základě Danových zkušeností doporučujeme vyhnout se nejlevnějšímu provedení, které oxiduje téměř před očima. Problémy však bývají i s lanky teflonovými, musí být namazána, velmi dobře kloužou v bovdenu, ale životnost nanesené vrstvy je obvykle malá. Kvalitní nerezové lanko je ideálním řešením, a pokud mu neroztřepíme konec, přežije i několik bovdenů.

 

Vybíráme bovden

Bovden pro brzdy a řazení se neliší pouze průměrem, ale také konstrukcí. Brzdový bývá vinutý, řadicí je tvořen přímými pruty, aby byl tužší, nepružil. Na obrázku je také bovden tvořený segmenty „korálků“, tímto typem se budeme zabývat příště. Pokud typ bovdenu zaměníte, vždy bude ovlivněna funkce. Široké lanko bude v úzkém bovdenu klást příliš vysoký odpor, v opačném případě sice získáte větší toleranci vedení k nečistotám, ovšem za cenu snížení přesnosti. Dan tuto kombinaci doporučuje například u zimáků, u kterých většinou nevyžadujeme takovou přesnost, ale spíše životnost. Jinak brzdový bovden u řazení není ideální řešení.

 

Koncovky, záruka těsnosti

Ani koncovky není nutné vyhazovat při každé výměně. Nejsou-li poškozené, lze je použít znovu. Na obrázku vidíme dva typy koncovek řadicího bovdenu. Rozdíl spočívá především v utěsnění, což je patrné z další fotky. Dále zde máme plechovou koncovku brzdového bovdenu, gumové kroužky, které se navlékají na lanko, aby necinkalo o rám, a nakonec hliníkové koncovky na zakončení zkráceného lanka. Řadicí koncovku na brzdový bovden použít nelze – má menší průměr. Ale ani opačný postup není vhodný – při použití široké brzdové koncovky na řadicím bovdenu se často protlačí pruty bovdenu otvorem kolem lanka a řazení přestane fungovat.

    

 

Dvakrát měř…

Nyní je potřeba nastříhat bovden na správně dlouhé části. Nejjednodušší je použít stávající segmenty jako šablonu. Jen zkontrolujeme, zda není vedení příliš krátké, tedy zda je možné volně otáčet řídítky až do krajních pozic (to pro převoz kola v autě) a zároveň, zda se bovdeny v koncovkách někde příliš nezalamují (typickým příkladem bývá krátký bovden u přehazovačky, viz obrázek). Naopak zbytečně dlouhé bovdeny přidávají ohyby a celkově snižují přesnost řazení, případně způsobují houbovitý chod brzdy. Je-li vedení optimálně dlouhé, nastříháme nový bovden podle něj. V servisech se používají speciální kleště na lanka a bovdeny, v domácích podmínkách postačí jakékoli ostré štípací kleště. Jen pozor na rozmáčknutí konců bovdenů.

 

Zabroušení a zprůchodnění bovdenů

Kleště konce bovdenů často zdeformují. Pak přichází ke slovu bruska. Konec by měl být v ideálním případě rovný, spirála by neměla být deformovaná tak, aby překážela lanku. Mnohdy se zdeformuje i vnitřní teflonová trubička. Pomocí jehly nebo jiného špičatého nástroje bovden zprůchodníme.

    

 

Výměna lanka v řadicích páčkách

Vyjmout lanko z brzdových pák většinou není složité. U řazení může být ukryto lépe. Na obrázcích vidíte, jak se k němu dostat v případě starších a novějších páček Sram, u páček Shimano Rapidfire a u řazení Dual Control. U novějších provedení otočné rukojeti není nutné jejich rozebrání, k výměně slouží záslepka v horní části. U většiny systémů vyjmete lanko pouze v případě, že je zařazeno na nejmenší pastorek (převodník).

  

  

 

TIP: Pokud řazení vypoví službu během závodu nebo na dovolené, je možné poskytnout první pomoc během několika vteřin. Návarky na rámu umožňují vysadit bovden s lankem ven, aniž byste povolovali šroub u přehazovačky a museli pak vše znovu seřizovat. Zařaďte na největší pastorek/převodník a pak bez otáčení zadního kola shoďte na „nejmenší“. Přehazovačka nebo přesmykač zůstane díky řetězu „viset“ na největším pastorku/převodníku, ale lanko se uvolní. Nyní jej můžete vyndat, libovolně posunout, očistit hadrem, namazat a zase vrátit do návarků. Krátkodobě může být zlepšení funkce výrazné, ale výměna by měla následovat.

 

Osazení nového lanka a bovdenů

Protáhneme řazením nové lanko, navlékneme na něj koncovky a bovdeny. Originální bovdeny Shimano jsou již namazané, u většiny ostatních výrobců je nutné použít vazelínu. Dan doporučuje tu určenou speciálně na lanka, v nouzi řídký olej ve spreji (s teflonem). Naopak se vyhněte lithiovým vazelínám nebo hustým olejům na řetěz. Tato maziva mohou po čase hladkost chodu naopak zhoršit.

 

Kam s ním?

Před upevněním lanka k přehazovačce nebo přesmykači zkontrolujeme, zda všechny koncovky dobře sedí v návarkách a zda nejsou stavěcí šrouby na páčkách a přehazovačce příliš vyšroubované. Obvykle je potřeba lanko po výměně spíše napnout, proto je lepší stavěcí šrouby zašroubovat téměř „na doraz“. Nyní lanko jemně natáhneme a uchytíme jej pod šroub. Pozor: Z obrázku je vidět, že i tady je možné chybovat. U tohoto přesmykače je lanko vedeno z druhé strany, než má správně být. Zdánlivý detail, který ale dokáže změnit převodový poměr natolik, že řazení nepůjde seřídit.

 

Usazení a finální střih

Po dotažení šroubu za lanko mírně zatáhneme, aby se dokonale usadilo v koncovkách. Sílu ale nepřeháníme, mohli bychom poškodit závěs hlavičky lanka v plastových dílech řadicích páček. Je-li to nutné, povolíme šroub, popotáhneme lanko a zafixujeme ho. Pak už ho jen uštípneme za šroubem. Obvykle se nechává volný konec o délce zhruba 5 cm. Na něj kleštěmi namáčkneme hliníkovou koncovku. Nyní můžeme přejít k seřízení přehazovačky.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu