1. Sejmutí gripů by mělo předcházet odstranění záslepek
z konců řídítek. Jejich hrany mohou celou operaci zbytečně
znesnadnit.
2. Demontáž gripů výrazně usnadní jejich navlhčení vodou. Poslouží injekční stříkačka s tenkou jehlou, která dobře propíchne grip a nepoškodí jej. Druhou variantou je spolupráce šroubováku zasunutého pod grip a nádobky s vodou.
3. Takto připravený grip lze kroutivými pohyby snadno
stáhnout ze řídítek.
4. Postup při montáži gripů na řídítka je podobný –
vnitřní stěnu navlhčit a pak jej navléknout na řídítka. Pozor – voda
vyschne a grip se nebude protáčet. Ovšem při použití oleje, jaru apod. se
jeho protáčení nezbavíte. Vhodný není ani benzín.
5. Pokud chcete zachovat starou silniční omotávku, je nutné
při jejím odmotávání dávat pozor na zatrhávání tenkých krajů –
lepidlo drží místy až příliš dobře. Staré lepidlo ponechte na
řídítkách, neodstraňujte jej. Nová omotávka bude lépe držet, stačí
odstranit větší zbytky staré.
6. Omotávku začínáme instalovat vždy od spodní části
řídítek. Začínáte-li odshora, pohybují se pak vaše ruce po řídítkách
proti srsti omotávky a dochází k ohrnování jejích okrajů a rychlejšímu
opotřebení. Dobré je také začít namotávat směrem k rámu – při
častém horním úchopu řídítek nedochází k povolování vinutí.
7. Omotávku můžeme navinout buď těsně podél kraje
řídítek (viz předchozí obrázek), nebo nechat její část přečnívat
přes kraj a poté jej ohrnout dovnitř řídítek a zajistit záslepkou.
8. Místo proti brzdové páce vyžaduje předchozí překrytí
částí omotávky, samotné vinutí tento prostor těžko skryje. Tento malý
díl bývá součástí sady omotávky, nebo jej snadno z omotávky
odstřihnete.
9. Každé další vinutí překrývá předchozí zhruba
necelou půlkou šíře omotávky. Jednotlivé „závity“ je zapotřebí
utahovat stejnou silou, omotávka by se neměla navíjet pouze volně. Záleží
na typu a provedení omotávky, každopádně výsledkem by měla být rovná
plocha. Trefit aspoň přibližně přesně spodní kraj brzdové páky si
možná vyžádá jedno dvě převinutí.
10. Brzdovou páku neovíjíme kolem dokola, omotávka by měla
projít pouze po jedné straně páky a poté pokračovat v omotávání horní
části řídítek. Pryžový potah brzdové páky často do jejího kovového
těla přesně zapadá různými výstupky, proto pozor na jejich překrytí
omotávkou.
11. Výsledek omotání brzdové páky – žádný
odstávající okraj, žádný odkrytý prostor na řídítkách. Ohyby
řídítek jsou na správné navinutí náročnější, vnější strana je
delší. Pozor, i zde se musí omotávka dostatečně překrývat.
12. Omotávku lze zakončit samolepkami přiloženými
v balíčku. V praxi se však lépe osvědčuje běžná izolepa, která je
elastičtější. Velmi praktické jsou plastové krytky na spodní část
řídítek, kde omotávka při opírání kola nejvíce trpí.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo
Přidat komentář