Údržba, případně výměna integrovaného hlavového složení

14.12.2014
Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.

  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • imbusy
  • dřevěná/pryžová palička
  • čistící prostředek
  • vazelína
  • lis a vyrážeč (u SI verze)

<a> 1. Nejprve odpojíme přední brzdu. U V-typu stačí odmontovat pouze levou čelist, u kotoučovky je nutné sundat celý třmen, u silniční brzdy pak je nejlepší demontovat čelist z vidlice pomocí centrálního šroubu. V případě nutnosti je samozřejmě potřeba také rozpojit vedení cyklocomputeru.

2. Demontáž hlavového složení je jednoduchá, stejná jako u běžného ahead provedení: povolíme šrouby na představci, šroub v zátce zcela vyšroubujeme, představec a případně distanční podložky sejmeme a lehkým klepnutím pomocí paličky na sloupek řízení vyjmeme vidlici z rámu. Řídítka k němu následně opatrně připevníme pomocí drátku s plastovou bužírkou, aby nedošlo k poškození laku, nebo provázku, abychom zabránili zalomení bovdenů nebo brzdových hadiček.

3. Ložiska a prachovky vyjmeme z misek, v případě semiintegrovaného složení zkontrolujeme pracovní dráhy ložisek a jejich opotřebení. Ložiska včetně drah vymyjeme a po vysušení namažeme. Pokud jsou cartridge opatřeny prachovkami, pomocí jehly tyto opatrně vyjmeme, vypereme a po vysušení opatříme novou náplní vazelíny.

<a> 4. Vše znovu poskládáme v opačném pořadí a pomocí horní zátky seřídíme vůli. Hlavové složení se musí zcela volně otáčet, avšak bez sebemenší vůle. Tu lze snadno detekovat, pokud kolo zvedneme za sedlovku a předním kolem mírně klepneme o zem. Z oblasti hlavové trubky nesmí vycházet žádné vibrace.

5. V případě výměny integrovaného složení nahradíme stará ložiska za nová stejného rozměru a dále postupujeme podle bodu č. 4.

6. Jestliže měníme semiintegrované složení, je třeba vyjmout z rámu misky za pomocí vyrážeče a nalisovat nové. To samé platí i o spodní misce umístěné na sloupku řízení.

<a> 7. U některých složení především na silničních kolech je možné setkat se s tenkými plechovými podložkami, pomocí nichž se vymezuje prostor mezi spodní hranou hlavové trubky a korunkou vidlice. Ty se vkládají mezi cartridge a misky v rámu. Jejich absence může způsobit nefunkčnost celé soustavy

Připravil: André Vebr, Foto: Lubor Severin

4 komentáře

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Pavel (pajakosik04@***) napsal:

    Chci se zeptat co mám delat když je to hlavové složení uvolněné

    1. Radekc (radekc@***) napsal:

      Také by mě zajímalo

    2. Stuka (stuka@***) napsal:

      Jaká jeho část? Definujte problém, popište detailně situaci.

    3. Lucka (Lucie.hladova@***) napsal:

      No to tam psali,pokud to dobre chapu ze mate vuli mezi lozisky.. povolte predstavec,dotahnete horní sroub na krytce co vede do jezka uvnitr sloupku vidlice.. jen tak,aby to uz nevaklalo,ne vic aby se nezmackly ložiska a volne se to otacelo.

Menu