Kónický krk vidlice vs. rovná hlavová trubka

2.4.2020
Lze dostat tapered vidlici do starého rámu s „rovnou“ hlavovou trubkou? Otázka, která se stává velmi aktuální. Odpružení na stále ne zrovna starých kolech sem tam doslouží, jenže doba se změnila, hlavové trubky a s nimi i krky kvalitnějších vidlic kombinují dva průměry pro ložiska. Znamená to, že odejde-li vidlice nebo přestaneme být spokojeni s její funkcí, musíme si vybrat celé nové kolo? Tuto otázku jsme položili Velo mechanikovi Danovi Boubínovi. Vzápětí vygenerovala druhou – znamená krátký či poškozený sloupek odpružené vidlice vždy nutnost koupě nové?

Text a foto: Petr Štuka

 

Tapered vidlice a starší rám

Ačkoli selský rozum říká, že vsadit ložisko s průměrem 1,5“ do hlavové trubky připravené pro 1 1/8“ nelze, existuje jedna výjimka, která potvrzuje pravidlo. Ta výjimka platí, pokud spodní část vaší hlavové trubky má vnitřní průměr 44 milimetrů. Na místo, kde dosud trůnilo ložisko uvnitř trubky, se nalisuje klasická vnější miska s větším vnějším průměrem. Není to ale možné, pokud má rám integrované misky v hlavové trubce. Při nalisování vnější misky je samozřejmě nutné počítat se změnou geometrie, tedy s položením hlavového úhlu přibližně o půl stupně, což může někomu i vyhovovat, starší geometrie operovaly s ostřejšími hlavovými úhly. Příznivý je i vliv na zvýšení průchodnosti ovládacích prvků vidlice mezi korunkou a rámem. Takové hlavové složení dělá řada značek, zmiňme Chris King, Hope, Cane Creek či RWC.

Instalaci hlavového složení bychom též doporučili svěřit odbornému servisu vybavenému lisem. V domácích podmínkách riskujete poškození rámu i ložisek. Pokud si přesto na akci troufáte, misku vyklepněte pomocí příslušného nástroje, podomácku hezky česky například šroubovákem. Místo potřete mazivem a opatrně rovně naklepejte novou misku na její místo. Při tomto ne zcela ideálním způsobu se miska naklepává alespoň přes prkénko.

 

    

 

 

Výměna sloupku vidlice

Marných pokusů o domácí prodloužení sloupku vidlice má Dan ve své dílně celou sbírku a některé jsou vskutku kuriózní – frézování, svařování, nastavování… Ani jeden z nich však není bezpečný. Hliníkový krk je vyroben z tvrdší a křehčí slitiny a jakákoli neodborná manipulace s ním končívá špatně. Stejný názor mají i výrobci, proto krky neprodávají jako náhradní díl a jejich výměnu nepovolují nebo i vysloveně zakazují. „Na základě patnáctiletých zkušeností ale vím, že to jde. A je to víceméně jediný funkční způsob na rozdíl od různých redukcí, prodlužovačů a jiných náhražek,“ říká Dan. Ale i on si výměnu sloupku nechává dělat v externí firmě, aby byla zaručena perfektní souosost. Původní sloupek je vylisován nebo vyříznut, následuje vystružení otvoru a nalisování nového krku. To probíhá za určitého technologického postupu s použitím rozdílných teplot dílů, s normovaným přesahem průměru krku a navrch s pojistným lepením spoje. Kónické krky se zatím sehnat nedají, pokud se takový vylisuje, musí se otvor zredukovat hliníkovou vložkou na rovný krk 1 1/8“. Při montáži vidlice zpět do tapered hlavové trubky je následně nutné použít příslušnou redukci pod spodní misku složení. Pokud je korunka vidlice po nárazu nebo pádu zdeformovaná, nemá smysl výměnu krku řešit. Nebylo by možné zajistit stoprocentní kvalitu spoje a záruku na jeho pevnost. Stejně tak u karbonových sloupků na výměnu zapomeňte – tvoří s korunkou jeden celek.

    

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Hanzik (Cyklohranice@***) napsal:

    Nd tuned děla sloupky ….tapered i rovné takže sehnat jdou 😉
    Pěkný den

Menu