Bovdeny a vedení lanek

13.4.2020
V tomto článku se zaměříme na řadicí systémy, které vedou lanko v průběžné trubičce. Výhoda je jasná – zůstanou pouze dvě místa, kudy mohou vniknout nečistoty dovnitř, životnost je pak až několikanásobná ve srovnání s běžným děleným bovdenem. Podíváme se tedy také na vedení lanek vnitřkem rámu, které se zvolna stává novým standardem. Přesto se jednotlivá provedení mohou lišit – některý výrobce vede nitrem celý bovden, jiný pouze lanko, ale nejčastěji se setkáte s případem, kdy dovnitř vstupuje lanko v teflonové trubičce. Tak je to i v našem modelovém případě, u nové generace silničky Felt AR. Tento rám je z hlediska uspořádání kabeláže velmi zdařilý, i méně zručný a trpělivý majitel si s výměnou poradí. Ale ne vždy jsou výrobci tak vstřícní. Občas musíte lanko v trubkách dlouho „lovit“ pinzetou nebo je nutné sundávat kliky, vyndávat středové složení a po výměně lanek a bovdenů zase vše skládat zpět. I pro tyto případy si ale ukážeme několik fíglů.

UTĚSNĚNÉ BOVDENOVÉ SETY

V kuse – levně a spolehlivě

Chcete-li prodloužit životnost bovdenů, aniž byste utráceli za dražší utěsněné sety, můžete natáhnout obyčejný řadicí bovden v jednom kuse – od stavěcího šroubu na páčkách až k přehazovačce nebo přesmykači. Pro přesnost řazení je nutné sáhnout po kvalitním bovdenu vytvořeném z podélně uložených prutů (například Shimano SP). K tomuto řešení se uchyluje řada výrobců i u nových kol a uzpůsobuje mu úchyty. Naopak u rámů s klasickými návarky pro dělený bovden nastává problém s připevněním. Je možné koupit speciální úchytky nebo vedení upevnit pomocí plastových stahovacích pásků. Vzhled kola tím utrpí, avšak životnost a funkčnost se prodlouží. Zejména bikeři jezdící často ve špatném počasí bovden vedený v kuse ocení.

Korálky a trubičky

Alternativní cestou je použití kvalitního utěsněného řadicího setu. Lanko je rovněž chráněno po celé délce, ale pouze plastovou trubičkou. Jen v místech, kde běžně vede v bovdenu, se trubička ukrývá v obalu. Ten může být složen z hliníkových segmentů (např. Nokon) nebo se tváří jako běžný bovden, avšak s větším vnitřním průměrem (Gore Ride On). Obecně jde o kvalitní produkty, které, jsou-li správně namontovány, vydrží několik let. Investice tedy není tak nevýhodná, jak se může na první pohled zdát.

Správná délka trubičky

Na namazané lanko navlékneme trubičku, nastříháme nebo naskládáme správně dlouhé segmenty bovdenu a vše usadíme v návarkách. Chybovat lze v podstatě jen při zkracování trubičky. Musí být dost dlouhá, aby prošla stavěcím šroubem či zarážkou přehazovačky (obrázek vlevo), ale zároveň se nesmí ani při nejlehčím zařazeném převodu dostat do kontaktu s paralelogramem, jako je tomu na obrázku vpravo. V tomto případě se může trubička deformovat a ovlivnit přesnost řazení.

  

Zakončení

Součástí setu bývá těsnění, které chrání lanko i zespoda. Na obrázku vidíte možný způsob zakončení vedení u přesmykače a u přehazovačky.

  

TIP: Ani utěsněné kabelové sety nefungují ideálně nasucho. Před montáží namažte lanko vazelínou k tomu určenou nebo olejem, stejně tak, pokud se hladkost chodu při užívání zhorší. Někteří výrobci s mazáním přímo počítají a set je pro to uzpůsoben.

VNITŘNÍ VEDENÍ LANEK

 Lanko trubičkou, trubičku po lanku

Většina nových rámů s vnitřním vedením lanek je dodávána s bovdeny nebo s plastovými vodicími trubičkami, které vyčnívají z otvorů. To provléknutí lanka výrazně usnadňuje. Při jakékoli manipulaci s lanky je nejjednodušší nevyndávat z rámu oboje – měníme-li lanko, ponecháme rámem procházet trubičku/bovden, naopak měníme-li trubičku/bovden, necháme v rámu lanko a trubičku navedeme s jeho pomocí.

Důležitý uzel

Řešení v oblasti středového pouzdra se liší. Někdy musíme odstranit platový kryt, abychom se k lankům dostali, jindy vycházejí lanka v této oblasti na povrch, projdou plastovým vodítkem a opět zmizí v rámu cestou k přehazovačce nebo přesmykači. Tak je to i na modelovém Feltu. Pro snazší manipulaci lze u tohoto rámu vodítko snadno vysadit, často bývá ale jištěno ještě šroubem. Pozor: lanko v trubičce, nebo případně i s bovdenem nesmí jít přímo po středové ose nebo po plastové prachovce mezi ložisky středu. To by zásadně ovlivňovalo kvalitu řazení i životnost.

  

Vstupy do rámu

Řada výrobců používá vyjímatelné průchodky. Jejich výměnou bývá možné rám uzpůsobit pro mechanické nebo elektronické řazení, zvolit, zda dovnitř povede jedno nebo dvě lanka, případně můžete otvor zcela zaslepit. Při výměně lanek získáte jejich vyjmutím větší manipulační prostor.

Když je třeba rozebírat

Dan upozorňuje, že pokaždé nejde vše zcela hladce. Najdou se například rámy, kde lanko neopouští nitro ani v oblasti středu. Pak bývá nutné demontovat kliky, aby bylo možné lanka kolem osy protáhnout. V případě modelového Feltu by mohla nastat komplikace i při výměně lanka a bovdenu zadní brzdy. I to by ale mělo poměrně snadné řešení – po vyjmutí vidlice můžete bovden do otvoru snadno nasměrovat přes hlavovou trubku.

Chvíle pro improvizaci

Pokud váš rám nemá vedení zpracované příliš „uživatelsky vstřícně“, budete v některých případech potřebovat velkou dávku trpělivosti. Určitě se neobejdete bez pinzety, Dan také doporučuje například trik s tenkým okem vytvořeným z jednoho pramene brzdového nebo řadicího lanka. Očko prostrčíte otvorem a snažíte se s jeho pomocí dostat lanko ven.

  

Text a foto: Karel Kuchler

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu