dětský vozík za kolo XLC MONO 8TEEN

29.5.2020

Dětský vozík za jízdní kolo dodává německá značka XLC v jednomístném nebo dvoumístném provedení (v názvu dovětek Mono nebo Duo). Druhé dítě přijde rodiče na příplatek 800 Kč. Ve standardní výbavě najdete úchyt za kolo a malé „kočárkové“ přední kolečko. Větší předsunuté kolečko, takzvaný jogger pro snadnější pohyb v trénu bez jízdního kola, lze přiobjednat, stejně tak vnitřní sedačku pro dítě do devíti kilogramů nebo měsíců věku.

Nezkušený uživatel a prvorodič byl po první zkušenosti s tímto vozíkem nadšený a jeho dvouletá dcera si jej hned oblíbila. Jako snadnou ocenil už montáž, kterou jako „ikea-člověk“ otřískaný detailními návody zvládl snadno i bez pomoci. Otázkou ale je, jestli by nějaký příbal v krabici raději přece jen neměl být.

První nesmělé vyjížďky s kolem byly plné radosti, malá si celkem pohodlně, a hlavně bezpečně hověla v pětibodovém uchycení a nestěžovala si na příčnou trubku pod nožičkami, kterou by dospělák mohl vyhodnotit jako problematickou. Sedák nemá pevnou oporu, je to vlastně jen takový látkový závěs, na nožičky i nad hlavou je dostatek místa. Důvěru vzbuzuje masivní trubka vpředu před korbou, což je jakýsi nárazník. Okna po stranách jsou doslova obrovská a výhled zevnitř musí být skvělý, to ale autor tohoto testu posoudit nedokáže; každopádně jsou užitečná i pro rodičovskou kontrolu toho, co se uvnitř děje. Přední kryt je buď průhledný a neprodyšný, nebo síťovaný, nicméně síť není prachotěsná a při jízdě bez slídy to dítě docela schytá. Je lepší otvor zakrýt slídou a odvětrat vzadu nad hlavou, což v horku nemusí být dostatečné. Určitě by se hodila i otevírací okna. Jízda působí lehce, těžiště je příjemně nízko, vozík dobře sedí i v zatáčkách, na specifický jízdní projev si lze rychle zvyknout.

Procházka s kočárkem odhalila limity malého kolečka, v prostředí rozestavěného venkovského satelitu je s ním terén téměř nesjízdný, mramorová dlažba velkoměsta by si s ním rozuměla o něco lépe. Kolečko je nutné také pro odstavení na terase nebo balkónu. Nebylo by od věci, kdyby byl „jogger“ součástí už základního balení.

Rodiče si hodně chválí obrovský úložný prostor za dítětem (60 l) a přístup k dítěti zezadu nad hlavou. Úložný prostor větrá odspodu (a také tudy vyteče to, co se vyleje ze svačiny), jako vyloženě praktická se jevila malá kapsička. Jeden z rodičů měl tendenci do zadního rámu při chůzi neustále kopat, druhý nikoliv. Je to dáno stylem chůze a předkloněním při chůzi? A jak by to bylo při běhu nebo na in-linech? Těžko říci. Rukojeť lze nastavit do dvou různých výšek v rozdílu 12 cm, pojistka je zcela jednoduchá. Brzdovou páku obou kol naráz nelze ovládat nohou jako u dětského kočárku, je nutné po ní sáhnout pravou rukou. Zabrzděný vozík stojí jako přibitý, brzdy jsou také celkem sofistikované a masivní. Snadno se manipuluje s celým vozíkem, složení je jednoduché, kola lze odejmout jen zatlačením ve směru osy a poté vytáhnout do stran. Celý vozík se ale v pohodě vejde do středně velkého kufru auta i s koly, jen rukojeť je nutné sundat. Celková hmotnost je pro složitější manipulaci limitní, především pak necháte-li kola na svém místě.

Zpět ale k jízdě. Dokud rodiče nezjistili, že existuji i jiné a vybavenější typy vozíků, byli maximálně spokojeni, ale pohled přes plot k sousedům jim maličko otevřel oči. XLC je ekonomické řešení, které uspokojí, aktivní rodině rozšíří akční rádius a přinese spoustu nových zážitků. Vhodný je především na rovnou cyklostezku, maximálně na hladký jemně štěrkovitý povrch. Nelze se při testu tvářit, že by nemohl mít lepší sedák, odpružení kol, lepší ergonomii, detaily i nějaké odvětrávání za deště. Pohodlí při jízdě v terénu a při přejíždění příčných prahů by napomohly výrazně širší pneumatiky (kola mají průměr 20“), prostor na ně je kolem korbičky dostatečný, do náročnějšího terénu by to ale tak jako tak nebylo.

Při večerní prohlídce v garáži a umělém osvětlení doslova zářily reflexní popruhy po celém obvodu vozíku a na bocích pneumatik. Na bezpečnost se při konstrukci tohoto vozíku myslelo především, některé detaily by mohly být propracovanější.

Doplňme data: hmotnost 14,3 kg (s rukojetí, malým předním kolečkem, bez oje), nosnost do 35 kg, cena 13 500 Kč/500 eur.

 

+

rozsáhlé reflexní prvky, velká okna, velký úložný prostor, stabilita a bezpečnost

neodpružená kola, slabší odvětrání, obyčejná sedačka, absence poutka pro blikačku

 

Připravil: Martin Raufer

 

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu