Novinky 2011 (Utah, USA): Cannondale Jekyll je zpět!

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-06-21T17:57:08 --><p><strong>MÁM SLUŠNÝ PROBLÉM PŘINUTIT SE UDRŽET OČI OTEVŘENÉ. VELKÝ TERÉNNÍ PICK-UP MĚ ODVÁŽÍ Z LETIŠTĚ KAMSI DO TMY, KDE PŘED PROSVĚTLENOU NOČNÍ OBLOHOU ZŮSTÁVÁ PATRNÁ SILUETA HOR. PŘED PÁR DESÍTKAMI MINUT JSEM PŘISTÁL V SALT LAKE CITY, KAM LETOS SEZVAL CANNONDALE NOVINÁŘE NA PŘEDVÁDĚNÍ SVÝCH NOVINEK – KONKRÉTNĚ MODELŮ JEKYLL A SCALPEL PRO ROK 2011.</strong></p>

S batohy jsem v hotelovém pokoji praštil na zem těsně před půlnocí místního času a usnul dřív, než lousknul prstama. Nedělní ráno nás nepřivítalo přívětivým počasím. Bylo ošklivě a já se ptal sám sebe u okna, kam nás vezmou na švih, jestliže bude pršet. Jenže bylo brzy na takové úvahy. Nejdříve snídaně a pak na představení znovuzrození Jekylla, který tu pěkných pár pátků nebyl. 

Jekyll (i Hyde) 

Ani Cannondale nepodceňuje masu jezdců chtějící se na kole především bavit. Ti netouží a nebo nemohou mít jedno kolo na sjezd, jedno na XC a jedno pro jistotu na bůhvíco. Přitom chtějí terén patřičně pokořit. Nebojí se dupat do nekonečných kopců nebo to pálit roztřískaným terénem, ani nemají problém ve sjezdech zaříznout nejednoho lokálního sjezdaře. Tuhle skupinku jezdců myslím. Pro účel nekompromisního enduro biku Cannondale znovuzrodil několik let mrtvého Jekylla a nutno podotknout, že stvořil zcela nové kolo. 

Cannondale

Jako zástupce skupinky ’nejsilnějších’ má samozřejmě prostředky na vývoj, testy i propagaci. Takže se do toho pustil pěkně z gruntu. Peter Denk svou vizi nestandardního tlumiče přenesl ze Scottu i ke Cannondalu, ale přizval si k tomu jedničku v oboru, lišáka Foxe. Z jednoduchého požadavku mít dvě kola v jednom, jedno na uphill a druhé na downhill, se do řešení této velesložité rovnice pustil směrem od tlumiče. Pro Jekylla u Foxu zkonstruovali (jako třeba před léty pro Epica Brain) systém zcela nové kategorie. Nese označení Fox DYAD RT2 a jedná se doslova o dva tlumiče v jednom. Však se tomu také podobá. Tělo není doplněno jednou nádobkou, ale dvěma, takže připomíná raketoplán. Do kopce funguje tlumič s jednou nádobkou, z kopce po přepnutí s nádobkou druhou. Páčkou na řídítkách tlumič tentokrát nezamykáte, neutlumujete ani jinak neomezujete, ale přepínáte mezi polohou XC a DH. Na páčku se musí trochu silou, a proto bude ještě zesílena. Chlapík od Foxu nám v Salt Lake City předváděl její podobu vymodelovanou zatím ze silonu. 

Nerad bych vás zahltil nekonečnými řádky popisování funkce tlumiče, jeho přepouštění, přepínání komor, odvodem tepla a komorami pro různé podoby křivek progresivity. Podobalo by se to první přednášce pana profesora v legendárních „Básnících“, kdy vyčerpávající zrychlený výklad před kostrou s ukazovátkem zakončil oním: „Je to někomu nejasné?“ Stručně to znamená, že s páčkou zamáčknutou máte k dispozici 90 mm zdvihu s XC progresivitou. I ta je ovšem upravena, aby byla aktivnější na počátku, lineární uprostřed a přitvrzená na konci. Jednoduché. Páčka vycvaknutá nahoru se rovná zdvihu 150 mm na ukázkově lineární progresivitě podobné sjezdovým tlumičům. Zároveň dojde k drobné změně sklonu sedlové trubky. Drobnost, ale důležitá a novátorská. Celek má na jízdní projev slovy Petera zásadní vliv. Zní to logicky. Já si ovšem počkám na svezení. 

Fotogalerie Cannondale Jekyll

Cannondale  Cannondale  Cannondale 
Cannondale  Cannondale  Cannondale 
Cannondale     

Zcela nová je i podoba rámu. Samozřejmě se jako vždy navýšila tuhost a opět se snížila hmotnost. Tak to bývá. Cannondale věnoval u Jekylla mnoho času profi lování trubek a vrstvení karbonu kvůli ochraně před odlétajícím kamením a předpokladu mnohých pádů mezi kameny a skály. Dopracoval se k těžko uvěřitelným výsledkům. Jenže já jim věřím. Karbon může lítat i do příšerných podmínek vesmíru nebo přepravovat lidi v připravovaném Dreamlineru od Boeingu, tak proč by nesnesl šutry a mlácení o skálu? I tak pochybovačů bude dost. To nic nemění na faktu, že je na takové podmínky i zacházení rámový materiál Jekylla připraven. 

O tuhosti by konkrétně tento výrobce mohl přednášet kdekomu, takže samozřejmě navýšení se týká profi lace i podoby rámu, ale především všech čtyř os, na kterých pracuje zadní kyvka. Jedná se o průměr 10 mm, kompletně průchozí a velmi široké duté osy. Ty se otáčejí na nových dvojitých zapouzdřených ložiskách. Nemají v sobě tudíž jednu řadu ložisek, ale v celkově širším ložisku jsou kroužky dva. Aby se vývojáři vyhnuli ztrátám tuhosti na hlavním čepu, nezvolili čep v jedné ose, ale ve dvou souběžných. Tím předešli kroucení, které vzniká, pokud se kyvka otáčí na jedné ose. 

Cannondale Cannondale  Cannondale 
Cannondale  Cannondale  Cannondale 
Cannondale  Cannondale  Cannondale 

Cannondale je dlouhodobně zastánce 1,5“ hlavové roury a tudíž nechybí ani zde a k tuhosti celku jistě také přidává své. 

Mezi pár dalších vylepšení bych zmínil profi laci trubek kolem tlumiče do podoby, která jej chrání před blátem i kamením. Patka přehazovačky byla kvůli tuhosti, citelně ovlivňující přesnost řazení, zcela předělána. Co se hmotnosti týče, jistě nemusím podotýkat, že jak je u tohoto high-endového výrobce zvykem, bude konkurenci dělat hluboké vrásky. 

CELÝ TEXT NAJDETE V PRÁZDNINOVÉM DVOJČÍSLE VELA 7-8/2010, KTERÉ VYCHÁZÍ 23. 6. 2010!

Fotogalerie Cannondale Scalpel

Cannondale  Cannondale  Cannondale 
Cannondale  Cannondale  Cannondale 
Cannondale  Cannondale  Cannondale 
Menu