![](https://www.ivelo.cz/data/uploads/velo/cislo-img/2009_1_2_clanek.jpg)
Bylo by asi nošením dříví do lesa snažit se vytvořit, specifikovat a také pojmenovat další samostatnou kategorii v již jednou množstvím šuplíků a škatulek přetékající skříni horské cyklistiky patřící do oddělení plného odpružení. Přesto se alespoň pokusme objasnit a v praxi demonstrovat úvahu nastíněnou v úvodu – najít podobu kola sportovce-univerzála.
Budeme-li zpětně hledat podobnost mezi rallye a cyklistikou, dojdeme nejspíš k MTB maratonům, kde se závodníci musí poprat s celou řadou různých jízdních podmínek – od rychlých asfaltových úseků po náročné technické sekce. Je zde tedy potřeba dostatečně rychlého stroje, který ale nabídne potřebnou jistotu při ovládání a zároveň i přiměřenou prostupnost terénem a také, s ohledem na několikahodinové trvání, i dostatek komfortu. Oproti klasickým XC závoďákům tak zde rozhodně bude přínosem vyšší zdvih, i když jeho přesná hodnota rozhodně nemusí být dogmatem. Fantazii konstruktérů se v tomto případě meze nekladou.
Proč se ale soustředit jen na závodní podobu terénní cyklistiky, maratony vás mohou lákat, ale také nemusí. Každopádně i běžné nezávodní celodenní vyjížďky de facto kladou dosti podobné nároky na výbavu. I zde požadujeme od kola, aby bylo dostatečně svižné, ale zároveň i komfortní. Ukončeme už ale teoretické úvahy a nechme promluvit samotné stroje, které jsme podle výše popisovaného klíče vybrali coby zástupce takzvaně maratonských fullů.
TESTOVANÁ ČTVEŘICE
![]() |
![]() |
FOCUS Super Bud Team | LAPIERRE X-control |
![]() |
![]() |
GT Marathon Elite | MERIDA Mission HFS 1000-D |
Štěpán Hájíček
Foto: Jerry Efeb
Toto je úvodní článek k celému testu, ostatní najdete v novém Velu.