O TESTECH, PRASKLÉM RÁMU, DEVĚTADVACETI PALCÍCH A ANGREŠTECH

28.2.2017

Úvodníky či fejetony mívají vždy jedno téma, ten následující tak bude trochu výjimkou. Je to spíše shrnutí několika zážitků z poslední doby.
O TESTECH. Testy, to je téma, které se pravidelně vrací na náš stůl, někdy jako dobří holuby, jindy jako holuby špatní. Jak testujete, testujete opravdu, nemůžete být objektivní, jak odstraníte subjektivitu, stejně je to zaplacené… Otázky či připomínky se opakují, snad i v periodách, a to nehledě na fakt, že jsme o testování ve Velu a jeho průběhu připravili tuším před dvěma lety podrobný článek. Přesto na otázky odpovídám rád, protože vím, že mé odpovědi mohou pomoci odstranit nejistotu či nedůvěru, utužit vztah mezi námi a vámi, a navíc budou mé reakce vždy stejné – mluví-li člověk o zkušenosti a tedy si nevymýšlí, těžko od něj kdy uslyšíte několik verzí stejného příběhu. Z poslední doby mám v paměti dvě: na jednu dlužím odpověď, týká se testovaných kol a jejich dalšího osudu, druhá je bolavější.

Do jednoho z posledních vydání jsme odjezdili kolo, připravili test s nejlepším svědomím. Překvapivě vzhledem ke zvuku značky a ceně biku neskončila prověrka naším stoprocentním nadšením nad jízdními vlastnostmi, ale také ne propadákem. Každopádně reakce výrobce či dovozce byla okamžitá – nerozumíte tomu, jsou to nesmysly, autor článku tupec, to kolo je výtečné. Stejná slova na adresu neschopného Vela proudila dále, k obchodníkům a od nich k zákazníkům, kteří si nakonec údajně odmítli několik kol, byť už před testem objednaných, koupit (v tuto chvíli vlastně test splnil službu čtenáři). Velo je nekvalitní časopis, nerozumí tomu, nevěřte jim. Slova, proti nimž nemáme obranu. Snažíme se svou práci odvádět tak, abychom vám poskytli do maximální míry nezkreslené a objektivní informace. Tahle a jim podobná napadání nás bolí, ale neodradí. Nenechte se odradit také! Pokud vám někdo bude tvrdit „naprostou pravdu", přemýšlejte, jakou cestou k ní došel i o jeho zájmu vás přesvědčovat. Tato prosba je mou jedinou obranou proti nespravedlivému napadnutí za zády.

Prý vám při testu PRASKL RÁM a nenapsali jste to?! Ano, praskl, dvakrát. Jednou v roce 2004 při dlouhodobém (celoročním) testu, o tom jste se na našich stránkách dočetli. Podruhé nedávno, hned při prvních kilometrech, zde jsme mlčeli. Naše důvody? Cokoliv nového může „odejít" při prvním spuštění, navíc se údajně jednalo o prototyp. Pominu-li otázku našeho zdraví, kdy nám někdo k ježdění poskytne kolo, na němž jsou samolepky upozorňující na fakt, že jde o prototyp nezpůsobilý k jízdě, bylo by dle našeho názoru nefér po chybě jednoho kousku smést ze stolu celou sérii. Pokud dojde k technickému problému, vyžádáme si jiné kolo či produkt – opakuje-li se chyba, dočtete se o tom. Je to dobře, nebo špatně? Napište mi, prosím, zajímaly by mne vaše názory na toto téma.

DEVĚTADVACET PALCŮ. Když jsme startovali projekt 669, dlouhodobé srovnání MTB konceptů 26", 69er a 29", neměli jsme ani zdání, jak zásadní moment v životě horského kola možná nastává. 29" potvrzuje svůj smysl nejen nám, ale i dalším světovým odborným médiím o to hlasitěji, čím širší je nabídka těchto kol a tedy se častěji dostávají do testů. Je to možná stejný milník, jako když se vůbec objevilo samo horské kolo, když přišla první odpružená vidlice, kotoučové brzdy, plné odpružení. Možná se právě v těchto dnech mění další pro kolo zásadní parametr, nejen inovuje stávající výbava či posunuje zdvih. Buďte při tom! Poločas projektu 669 najdete v čísle, které držíte v ruce.
Pár slovy O ANGREŠTECH alias cyklistech v krátkém, s chlupy na holé pokožce zježenými zimou, ukončím své tematické těkání. První slunce jaro nedělá. Bylo by škoda si hned z po zimě jedné z prvních vyjížděk přivézt prochlazení – krátký rukáv a nohavice ještě mají čas.

Pěknou sezonu!

Menu