SRAM RED 2008

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2007-08-19T19:42:00 --><p><strong>Rudá barva flamenga</strong></p><p>Říká se, že červená barva dráždí smysly, je totiž nepřehlédnutelná, smyslná a zároveň výstražná. Seznamte se s novinkou, s níž přichází Sram. Pojmenoval ji Red a očekává od ní to samé – dráždit smysly cyklistů natolik, až jí podlehnou. <br /></p>

V loňském roce Sram vtrhl do světa silničních komponentů tak trochu jako střela: nečekaně, na premiérový rok i velmi sebevědomě dvěma sadami vysoké kvality. Pro řazení převodů stvořil originální mechanizmus Double Tap, pracující pouze s jednou ovládací páčkou pro změnu na lehčí i těžší převod. Také další komponenty jsou těžko přehlédnutelné, mají vlastní tvář. Nejvyšší řada Force stanula na úrovni dvou dosavadních top sad Campagnolo Record (stejně jako Italové je i Sram progresivní v používání moderních materiálů) a Shimano Dura-Ace (s Japonci má Sram pro změnu společnou touhu po ergonomickém provedení komponenů), Rival pak na střední patro silniční nabídky.

Sotva silničáři rozdýchali zrození třetí možnosti volby vybavení svých kol, Sram jako první přichází s kompletní sadou, která je lehčí než dva kilogramy! Nikoliv tedy pouhá obrana dobytých pozic v prvním roce svého života, ale další útok. Red posunuje kvalitativní laťku výše.

řazení – 280 g
Nulová ztráta energie
Konstrukci pák postihly dvě zásadní změny. První z nich je použití technologie ZeroLoss. Ta se již osvědčila v MTB sadách a bylo tedy otázkou času, kdy myšlenka eliminace tzv. mrtvého tahu pronikne i do silničního řazení. Její smysl spočívá v okamžité reakci na podnět jezdcových prstů při snaze o změnu převodu, a tedy absenci prázdného pohybu řadící páčky předtím, než dojde k zařazení. Dílčími úpravami prošlo tvarování těla páky, nyní ještě výrazněji podléhajícího ergonomii úchopu. S tím souvisí i možnost nastavení úhlu kroku řadící páčky v určitém rozsahu dle představ jezdce. To by mělo ještě zefektivnit ovládání řazení. Novinkou je také nastavitelná podložka v těle páky, která dovoluje výběr vedení řadícího bovdenu po přední nebo zadní straně řídítek. Posledním tahákem je pak heslo: „ještě tužší a lehčí“ – z karbonu jsou vyrobeny nejen brzdové páky jako u Force, ale také řadící páčky. Výsledkem všech zmíněných úprav je i hmotnostní redukce páru na vynikajících 280 gramů (Sram Force 305 g, Campagnolo Record 324 g, Shimano Dura-Ace 420 g).

přehazovačka – 153 g, přesmykač 58 g
Tři materiály k úspěchu

Přestože se zdálo, že u tohoto komponentu již není kde ubírat a s hmotností 177 gramů Force již letošní rok přesvědčivě předstihl oba soupeře, opak je pravdou. Karbon byl doplněn titanem, který posloužil pro výrobu pružiny nově designovaného paralerogramu. Keramika ložisek by měla výrazně snížit tření, druhotným důsledkem je dieta. Hmotnost přehazovačky Red klesla proti letošnímu Force o dalších 25 gramů na výsledných 153 g!

Zhubl také přesmykač vybavený titanovým vodítkem – prvotním úkolem tohoto materiálu však není snížení hmotnosti, ale umožnění lehčího, rychlejšího a samozřejmě přesnějšího řazení. Na kolik se tyto informace, stejně jako uváděná hmotnost pouze 58 gramů (verze bez objímky), zakládají na realitě, ukáže příští rok.


kliky – 760 g
Vnitřní pavučina
Při výrobě klik učinili konstruktéři velký krok k posunutí poměru hmotnosti a maximálního efektu v přenosu energie směrem výše. Kliky nejsou plné, ale mají uvnitř dutinu, do níž je umístěna zpevňující uhlíková mřížka. Ta má za úkol minimalizovat pružnost materiálu a udržet jeho tuhost. Unašeč převodníků je integrovaný a taktéž karbonový. Úpravou prošly také převodníky. Plnější tvar připomíná Shimano Dura-Ace coby průkopníka tohoto směru – měl by minimalizovat propružení převodníků do stran při záběru. K maximalizaci efektu přenosu energie bude napomáhat i použití oversize keramických středových ložisek. Hmotnost zůstala stejná jako u Force, tedy 760 gramů celku včetně misek a ložisek.

kazeta – 155 g, řetěz – 257 g
Revoluce!
U konstrukce kazety by se dalo hovořit vpravdě o revolučním řešení, celá je totiž vyrobena z jednoho kusu CrMo oceli pomocí CNC (pouze nejmenší dva pastorky a závěrná matice jsou samostatné). Toto provedení znamená nejen nižší hmotnost, ale hlavně zbavuje kazetu působení nežádoucích sil uvnitř – díky eliminování torze mezi jednotlivými pastorky (poznáte to podle zářezů na plášti ořechu) zde postačují vnitřní stabilizační prvky pouze na krajích těla kazety. Model OG 1090 lze hmotnostně směle srovnávat s nejlehčími titanovými kazetami, hmotnost totiž činí pouhých 155 gramů (11-23 zubů), vyšší životnost a bezproblémový provoz v různých podmínkách jsou pak bonusem. K navýšení odolnosti mechanickému opotřebení slouží i povrchová úprava niklováním. Nesmíme ovšem zapomenout ani na OpenGlide technologii využívanou i u Force: na každém pastorku chybí jeden zub kazetě, což usnadňuje nabíhání řetězu. Nový řetěz PC 1090 má duté čepy a odpovídá všem standardům desetipolohových systémů. Nepatrné snížení hmotnosti o osm gramů na 257 g je ve srovnání s ostatními komponenty téměř zanedbatelné.

brzdy – 265 g
Hliník lepší titanu
Doplněk starající se o jezdcovo bezpečné zastavení prošel pouze dílčími úpravami. Odlehčeno bylo raménko s opěrkou pro bovden, u čepů, jež byly letos příčinou řady problémů, byl na tomto místě nespolehlivý titan nahrazen hliníkem. Výsledkem bylo opět ubrání několika gramů z celkové hmotnosti čelisti a váha 265 gramů.

1928 GRAMŮ OČEKÁVÁNÍ
Celková hmotnost sady by po sečtení jednotlivých součástí měla být 1928 gramů. To je o celých 166 gramů méně, než váží dosavadní top model Force. Co ale láká ještě více je údajné zvýšení funkčních vlastností. Nemůžeme se dočkat, až se dohady změní ve zkušenost!

(Jen dodáváme, že zatímco sady Shimana a Campagnola zahrnují i náboje, Sram Red, Force a Rival nikoliv – jásání nad prolomením dvoukilogramové hranice tak je třeba brát s rezervou…)

Eda Pinkava
Foto: Sram

Menu