Prosedět se k bikovým zítřkům

28.2.2017
<p>Přichází jaro a začínáme bikovat. Těm, co přes zimu ani nepřestali, nejde na rozum, jak to, že je najednou všude tolik cyklistů. Jako mávnutím proutku to půjde už i v tříčtvrťákách a společenské přílohy začnou být plné článků o „tolik populární cykloturistice“. Do novin se zase začnou tlačit zprávy o tuhle či támhle otevřené skvělé stezce za čtyřicet milionů korun.</p>

Údolí řeky a krásný les, kopec jak hrom a pěkný sjezd – vyvedené v živici. A ti z nás, kdo asfalt navíc v krajině nemusejí, zaskřípou zuby. Je tu ovšem i poněkud masochistické řešení letošního probuzení z cyklistického zimního spánku. Pojďme skřípat zuby dohromady. Pojďme se prosedět k bikovým zítřkům. Můžeme tím udělat něco pro sebe a po odpoledních si ještě dobře zajezdit po Beskydech. Těsně před tím, než bude mít o víkendu 18. – 20. 5. ve Velkých Karlovicích organizace ČeMBA zakládající schůzi, pořádá Centrum dopravního výzkumu na stejném místě záslužnou konferenci o národní cyklostrategii. Sejdou se na ní politici, úředníci a lidi, kterým není budoucnost cyklistiky v ČR jedno. Jasně, že z velké části to bude nuda a šeď, stačí se podívat na názvy některých přednášek. Jenomže právě tady se píší naše nejbližší cyklodějiny. Cyklistika je ve snahách našich politiků zastoupená přiliš slabě. Zde bude možné říci: My to po Vás chceme! Pro „politicky uvědomělé“ bikery je to výjimečná možnost spojit dohromady tři věci: zúčastnit se konference, jež ovlivní budoucnost cyklistiky a tedy i terénního ježdění u nás, spoluzaložit ČeMBU a zabikovat si v Beskydech.

Není dost státní a krajské podpory cyklistiky v celé její šíři. Smysl zpřístupňovat města kolům. Úplně mimo je plýtvat peníze za asfaltování krajiny. A úplně chybí snaha něco udělat pro bikery.

V Karlovicích se bude mluvit o strategickém a územním plánování. Tu mohou bikeři povstat spolu s „dopravními“ cyklisty a jako jeden muž říci: cyklistika má být podporována jako rovnocenná a integrální část plánování města a to nejen z dopravního hlediska, ale i v souvislosti s národním zdravým životním stylem. Není nad to mít šanci se za vlahého letního večera bez smradu aut sjet na zahrádce a dát s kámoši pár nealko-pivek. Není nad to moci poslat svoje sviště do hudebky na kole a nemít o ně strach.

Bude se tu mluvit o zapojování veřejnosti do přípravy cyklistických projektů. Budou se ptát: Jak jsou ty které cyklostrategie jak pro koho potřebné. Je trochu paradoxní, že se tu budou rozdávat rady, jak by se veřejnost měla angažovat, ale bude se to dít v podstatě bez její přítomnosti. Ale přísedící bikeři mohou zmínit, že oni nejsou jen těmi typy, co nakládají kolo za 90 000 Kč na drahé auto a řítí si to po dé-jedničce k nejbližšímu lesu. Mohou si slušně říct o dopravní cyklostezky, po kterých se dá spolu s „dopravními“ cyklisty jet na okraje měst. Mohou si říct o páteřní cykloturistické trasy bez asfaltu, které nás spolu s cykloturisty dovedou k lesu. A mohou si říct o singletrack pro nás a pěší turisty.

Bude se tu mluvit také o podpoře cykloturistiky. Každý kraj bude prezentovat nejaktuálnější novinky z této oblasti. Proč si nezaskřípat zuby nad tím, že zrovna vaše oblíbená cesta se stala objektem podpory cyklo cestovního ruchu. Třeba se zrovna úředníci z vašeho kraje zaposlouchají. Můžete se je pak pokusit dotáhnout na workshop o terénní cyklistice, říct jim: i tohle bychom měli začít dělat.

V pátek po skončení konference za námi do Karlovic snad přijedou ti, kterým pracovní a jiné povinnosti nedovolí utrhnout prostřední kus týdne. Spolu s nimi pak sedící bikeři na zakládající schůzi ČeMBy otevřou novou etapu českých bikových dějin, etapu, kdy přestanou být bikeři za exoty, cesty se začnou opravovat bikověji a pojem singletrack se dostane do slovníku. Narozdíl od konference bude zahajovací schůze krátká, aby zbyl čas na ježdění.
Najde se sedm statečných nebo dokonce až dvanáct měsíčků, kteří nebudou čekat, až nás budou miliony? Horkými kandidáty jsou studenti, kteří si nemusí brát dovolenou a na nudné přednášky jsou navyklí. Pokud budete chtít přijet na konferenci, hledejte více na adrese www.cemba.cz. Pokud se chcete zúčastnit zakládající schůze ČeMBy, hledejte více na www.cemba.cz. Jestli Vám záleží na budoucnosti terénního ježdění v Čechách neměli byste v Karlovicích chybět.

Tomáš Kvasnička

1: Konference Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR: 15. – 20. května 2007, Velké Karlovice
http://www.cyklostrategie.cz/cz/cyklokonference.html

2: Workshop na téma Přírodě blízké cesty pro terénní cyklistiku a sdílené užívání
17. května 2007, 16:00 – 17:30 hod

3: zakládající schůze ČeMBA o.s.: 19. května 2007 večer, Velké Karlovice

Menu