Na kost – Ferrari pro každého!

28.2.2017
Asi už tohle tvrzení na stránkách Vela zaznělo, proč ho však nezopakovat: o míře vyspělosti toho kterého oboru nejlépe vypovídá obraz nižších pater jeho hierarchie. Konkrétně: u odpružených vidlic není stěžejní, jak hi-tech, kosmické a inteligentní jsou nejvyšší modely, ale jak dobrá je střední a nižší třída. A že ta poslední jmenovaná září, nám ukázal test tří dlouhozdvihých XC kousků v ceně hluboko pod deset tisíc korun.

Duo silných, řekněme špičkových značek tu odráží atak výrobce deroucího se nahoru. Výsledky měření sil zatím nebudeme prozrazovat, řekněme si ale o trumfech v rukou jednotlivých hráčů.

Manitou jde do rozstřelu hrdě se 130mm vzduchovou vidlicí s konstrukcí monobloku dolních nohou s dozadu situovaným spojovacím obloukem. Druhá americká stálice scény, RockShox, se zase chystá vynést vidlici téhož kalibru zdvihu, za to s plynulou regulací jeho délky a dokonce současnou úpravou charakteristiky pružení. Kometa SR Suntour pak hodlá vystoupit z ranku základních vidlic o patro výš zbrusu novým typem Rux s olejovým mazáním, stavbou pro hodně ostrý provoz a v této kategorii nevídanými možnostmi seřizování. Hráčům se potí prsty, nervózně potahují z doutníků, přihlížející ani nedutají. Začínáme vynášet na stůl!

Manitou Splice
Platinum Air LO

Splice prodělala po roce existence proměnu z pružinové vidlice na vzduchovou. 130 mm kroku krotí v noze opačné ke vzduchové dvoupístové tlumení TPC – jeden píst je určen pro regulaci toku oleje při stlačení, druhý při zpětném kroku. Zespoda kluzáků je ovládán píst zpětného kroku, na korunce kolečko přidává tlumení komprese až po úplné uzamčení pohybu vidlice. Protože je olejové tlumení kompletně uzavřeno ve vnitřní noze, nemá vliv na mazání kluzných pouzder, jako je tomu u otevřených lázní. Zatímco u vyšších modelů značky lubrikaci zajišťuje trocha oleje na dně vnějších nohou, u typu Splice a nižších se tak děje prostřednictvím vazelíny.

Splice si díky umístění oblouku spojujícího kluzáky v magneziový monoblok až za nohy vidlice udržela typický manitouovský design, stejně jako nechybí v branži výjimečné nálitky pro tzv. Post Mount montáž brzd, tedy v rovině kolmé na kotouč. Zadní pozice oblouku přitom není samoúčelná – Manitou jí cílí na vyšší tuhost monobloku při současném snížení hmotnosti. Vnitřní nohy 30mm průměru jsou taženy z hliníkové slitiny, hliníkový je i krk vidlice stejně jako kovaná korunka. Splice stojí 6990 Kč a s krkem dlouhým 212 mm váží dva kilogramy.

Již při montáži překvapila, výstižněji řečeno šokovala, vůle sesazení vnitřních a vnějších nohou nové vidlice. Jakoby rychloupínací táhlo náboje nebylo dotaženo. Při jízdě potom nic nepomohou vylepšení korunky ani hodiny u monitoru nad designem monobloku – vůle ruinuje celkovou tuhost předku a kompaktnost vedení pneumatiky.

S prvními signály jara a teplotami nad nulou se Splice prezentovala velmi hladkým krokem a tlumení TPC opět ukázalo, že je právem považováno za špičku v oboru hospodárností využití centimetrů kroku: komfortně, bez ostrosti, přitom s dostatečnou tuhostí při brždění a solidností při šlapání. 75kg jezdec přitom volil tlak

75 psi. Jakmile však slunce uteklo za mraky, anebo dokonce mráz štípal do tváří, Manitou zchromla a její funkce ztvrdla až takřka vysadila.

Stejně jako u všech doposud testovaných vidlic Manitou 2006 ani u Splice jsme nenaměřili plnou hodnotu papírového zdvihu. V tomto případě namísto 130 mm to bylo 115 mm.
Hned po prvních dvou jízdách také začalo být evidentní, že životnost černého nitridování vnitřních nohou není věčná. V závěru testu po několika týdnech zimního provozu (avšak mimo solené silnice) bylo vydření povrchu skutečně výrazné.

SR Suntour Rux S
Rux představuje pro SR Suntour velký krok. Nejenom proto, že jde o novou enduro/freeride řadu, ale především pro premiéru olejového mazání. Výčet pokračuje v pravé noze pružinou a sestavou tlumení – shora ovládá kolečko rychlost zpětného kroku, dole se nabízí tlumení komprese. V levé noze vězí také ocelová pružina, vzduchové dofukování pak reguluje její předpětí a tedy celkové vyznění charakteristiky stlačení 130 mm zdvihu vidlice.

Vnější nohy elegantního designu s plochým spojovacím můstkem jsou odlity z magnezia, vnitřní nohy průměru 32 mm jsou hliníkové. V hliníkové slitině má svůj základ i kovaná korunka, krk je z chrommolybdenové oceli. Po jeho zkrácení na 217 mm testovaný Rux vážil 2,54 kg. Na pultech jej objevíte s cenovkou 6990 Kč.

Ráno před první vyjížďkou jsem ladil formu u sekce Wadea Simmonse z filmu Ride to the hills. Simmons tu drandí na hodně aktivním Monsteru od Marzocchi. Rux pak záhy ukázal, proč freeridisté opustili inteligentní cestu pružení a vrátili se k máslové měkkosti. Hladký krok Ruxu byl ponechán na svižném odskoku a minimální hodnotě tlumení komprese, dofouknutí pružení bylo stanoveno na pouhých 5 psi. Nový SR Suntour je velmi citlivý, progresivně reaguje na ostré nárazy při přejezdu kořenů a kamenů, stejně čistě utlumí i dopady skoků. Chlad přitom nechává funkci vidlice lhostejnou – krok neztratí nic ze sametovosti. Ultratuhá konstrukce Ruxe vykrajuje přednímu kolu cestu terénem jako formička v lineckém těstu.

Při šlapání vsedě se vidlice pohybuje jen v řádu milimetrů, jezdec o pérování ani neví. Vstoje je Rux živější, ale stále jde o aktivitu v mezích, která milovníka vyšších zdvihů nikterak nevyvede z míry. Naopak je příjemné mít opět vidlici, která snadno a ochotně reaguje na každý kořen, udržuje pneumatiku nepřetržitě v kontaktu s terénem. Rux je přitom výborně utlumen, takže jezdec sice při odrazech skoků využije předpětí pružiny, ale neutopí se ve zdvihu, stejně jako v náročném terénu nebo při brždění vidlice náhle nepodklesne.
Maximální kompaktnost stavby suntouru v akci ještě podpořila nulová vůle kluzných pouzder. Černý povrch vnitřních nohou potom v marastu zimy, zuřivě se bránící střídání jarem, nedoznal nejmenší újmy po provozu.

RockShox Tora 302 U-Turn
Tora je nové označení pro vidlice střední třídy, snad inspirované pobyty Grega Herbolda na vakacích na tichomořském Tora Bora. Řada se vyznačuje moderní masivní stavbou, orientací na komfort a seřiditelným zdvihem. A to ne hned tak ledajakým. Již rozsah regulace mezi 85 až 130 mm je úctyhodný, především je to ale jedinečná proměna charakteristiky pružení spolu se změnou délky kroku. Ocelová pružina totiž není stlačována, jako je tomu třeba u Manitou RTWD, ale její délka se mění s tím, jak se ukotvení posouvá v šroubovicové hlavě. Začátek zdvihu tak zůstává velmi citlivý, aniž by byl jeho závěr měkký. V opačné noze proti U-Turnu je uloženo jednopístové olejové tlumení s vnější regulací odskoku. V obou nohách olej také smáčí pouzdra a zajišťuje hladkost jejich kluznosti.

Magneziový monoblok kluzáků doplňují vnitřní nohy z chrommolybdenové oceli s označením 4130 o standardním průměru 32 mm. Dutá korunka je vykována z bloku hliníkové slitiny 6061 T6. Krk byl ponechán 215 mm dlouhý, vidlice vážila 2,2 kg, cena je 7425 Kč.

V rozbitém terénu se Tora prezentovala kompaktní stavbou, dobře korespondující s tuhým rámem redakčního testovacího endura. Je na hony vzdálena Manitou v této kategorii, Rux je ale ještě výrazně jistější při vedení.

Tlumení Hydracoil je v porovnání s tím od SR Suntour se seřizováním v obou směrech i bok po boku s Manitou TPC základní, žádá si pečlivé nastavení – aby nebylo přetlumeno zkraje kroku anebo na druhou stranu příliš divoké při návratu z koncové fáze. Nenechte se však mýlit – svěřený úkol plní zodpovědně.

Pružina komfortně reaguje na výzvy nerovností terénu, hlasu uspávání nízkých teplot naopak vidlice bděle odolává. Krok Tory je hladký, celkově ale funkce není tak vytříbená jako u Ruxe, je houbovitější a méně progresivní zejména na konci zdvihu. Jistě ale jde o výtečnou vidlici ve své třídě a i obecně uspokojí nároky 90 procent všech jezdců.

U-Turn se změnou charakteristiky funguje na výbornou, v průběhu testu jsme však setrvali výhradně na hodnotě 130 mm zdvihu. Proč také ne, když RockShox je vsedě velmi klidný při šlapání a vstoje měkce pruží jen v omezeném rozsahu zdvihu, což nikomu kromě nejnáruživějších závodníků jakkoliv nevadí.

První, druhý, nebo třetí?
Všechny tři vidlice ukazují, jak vyspělé bikové odpružení dnes již je. Jejich funkce je bez nadsázky dostatečná pro drtivou většinu jezdců. A to je co říct. RockShox a SR Suntour prošly testem zcela bez zaškobrtnutí, Manitou jistě v optimálních tepelných podmínkách funguje také zdatně, zakopnutí v podobě vůle nohou a vydření jejich povrchu si nedovedeme vysvětlit jinak než jako slabost první výrobní série. S modelem se jistě ještě v testech setkáme, takže shovívavě posečkejme s definitivním ortelem. Lépe než na bronzovou příčku to ale tentokrát pro Manitou nevypadá. Stříbro si odnáší z rozstřelu RockShox a králem pistolníků je korunován zaslouženě SR Suntour, který luxusem kroku a možnostmi seřízení jakoby patřil do jiné kategorie.

Text a foto: Tomáš Taich

Menu