ČASY SE (Z)MĚNÍ?

28.2.2017

V létě jsem měl možnost okusit, jak probíhá natáčení publicistického pořadu. Coby zástupce odborného periodika jsem byl přizván, abych posoudil jak znalosti prodavačů, tak i úroveň prodeje kol a veškerého cyklistického příslušenství ve sportovních řetězcích, ale i v hypermarketech Nebýt rady v Hypernově, ať jdeme raději jinam, že tady je kvalita nejistá, nebo ujištění v Harvisu, že ta prasklina ve skořepině přilby není nic závažného, byl jsem hodně překvapený – znalosti personálu byly na hodně slušné úrovni, cyklistický úsek měl většinou svého odborného prodavače, nechyběly pulty pro mechaniky a u nich lidé, kteří vypadali, že to s nářadím a kolem docela umí. Říkal jsem si, že by přece jen došel řetězcům fakt, že cyklistika je nejoblíbenějším a nejprovozovanějším sportem, tudíž i lukrativním oborem?
Nedávno se v médiích objevily informace o rostoucích prodejích kol a cyklistické výbavy právě ve sportovních řetězcích, a rozhodně se nejednalo o malé procento. Po svých zkušenostech z léta jsem se ani nedivil. Trvalo to ale jen pár dnů, aby přišla další zpráva – do České republiky vstupuje významný anglický řetězec Halfords, plánuje zde vybudovat až dvanáct provozoven.

Tato informace samozřejmě nenechala v klidu české maloobchodníky, o čemž jsem se mohl přesvědčit na veletrhu Sport Life. Už takhle je tu hodně prodejních míst a markety a řetězce ukusují větší a větší koláč, a teď podobná zvěst! Co s námi bude? Odpověď možná není až tak složitá. Doba se podle obchodníků možná začne měnit a cyklistický byznys se možná aspoň trochu vyčistí. Vstupenku do řetězců nedostane každý, jen vybraní dovozci a výrobci, kteří budou schopni a ochotni dostát mnohdy nelehkým podmínkám gigantů. Všichni svorně si pak určitě budou mnohem více vážit a chránit své prodejce, nebudou jim prodejem „komukoliv z ulice“ házet klacky pod nohy, možná si také začnou hlídat někdy až podezřele nízké ceny v internetových shopech. Vždyť ani teď asi není úplně náhodou, že zatímco třeba takové Campagnolo nebo Fox těžko seženete pod cenou nebo za velice výhodnou cenu v e-shopu, Shimanem a třeba Manitou „za polovic“ to tu jen přetéká. A to jsou jen dva z moře případů.

Že větším problémem maloprodejců je nekalá konkurence, notoričtí prodavači pod cenu, kteří na nás, koncových zákaznících, přece „nechtějí vydělávat“? Ano, to určitě. Když jsem vloni psal úvodník na podobné téma, narazil jsem na zajímavý fakt – ti prodejci, kteří nám nabízejí zboží pod cenou, nás vlastně současně podvádějí. Ušetřená procenta znamenají nižší celkový zisk a tím i menší prostor pro zkvalitnění služeb. Ono není těžké místo s třicetiprocentním profitem prodávat jen s desetiprocentním třeba proto, že nemusím platit nájem. Prodej ve velkém však znamená také nízké ceny, takže z výhody najednou nemusí být nic. Co ještě čekáme od dobrého prodavače, když ne cenu? Zázemí, dokonalý servis schopný opravit cokoliv, ochotu i čas nám věnovaný. Na podobném místě pak rádi utratíme peníze i za nákup, když budeme vědět, že tu našeho rockshoxe nebo manitua opraví skoro na počkání a nebudou ho jako teď zdlouhavě posílat na jediná jedno či dvě místa v republice a pak dlouho čekat jen proto, že „to nářadí je tak drahé a já na něj nemám peníze“, abych vám ušetřil kapsu. Ano, takový je mimo jiné současný stav mnoha českých prodejen.

Že vám přijde, že se ale ani vstupem sebesilnějších řetězců a větší výsečí jimi ukousnutého koláče nic nezmění? Mně také – výše zmíněné je jen nástin možných cest českého cyklistického byznysu vzešlý z několika rozhovorů a mých domněnek. Čas ukáže, co byla pravda a co mýlka.

Menu