V oblacích páry, za zvuku píšťal

28.2.2017
Cestování s kolem ve vlaku není problém! <br /> <br /> Již před začátkem sezony jistě mnoho cyklistů snilo a plánovalo, kam všude tento rok opět vyrazí. Představovali jsme si, jak znovu navštívíme ta skvělá místa, kde se nám minule tolik líbilo, a jaké nové lokality se naopak vydáme objevovat. Pokud se rozhodneme odcestovat někam dále od domova, nezbývá, než využít některý dopravní prostředek. Rozhodně ne každý cyklista vlastní auto a rozhodně ne vždy je přeprava autem ta nejpohodlnější a vhodná. Nabízí se tedy možnost využít veřejné hromadné přepravy. Nejosvědčenějším veřejným dopravním prostředkem pro přepravu kola je zcela jednoznačně vlak. A to určitě nejen podle našich zkušeností, když jej sami často využíváme, například při pravidelných reportážních cestách podél českých řek.

Vzhledem k tomu, že naše malá republika patří mezi země s nejhustší železniční sítí, byla by škoda občas nevyužít možností drážní přepravy. Navíc lze za poslední roky sledovat snahu Českých drah rozšiřovat a zlepšovat služby pro cestující s kolem. Příležitostí, kdy můžeme nebo dokonce potřebujeme využít pro přesun vlak, je hodně. Určitě mnozí z nás zažili situaci, kdy se náhle zhoršilo počasí a my jsme spěchali na nejbližší železniční stanici a doufali, že snad pojede vhodný spoj směrem k našemu domovu, abychom nemuseli zcela promoknout při zdlouhavém návratu po vlastní ose. Další možnou situací je, když si cestu vlakem předem naplánujeme, abychom si usnadnili přesun do vzdálenější lokality, nebo naopak se mohli pohodlně vrátit z vyjížďky končící daleko od domova. Hromadná doprava tak nabízí i možnost rozšíření možností výletů na kole z bydliště. Okruhy v jeho okolí již můžeme mít projeté křížem krážem a času na dovolenou se stále nedostává. V pořadí třetí, ale jistě ne poslední, je možnost využití vlaku k cestě s kolem kamsi daleko, třeba na dovolenou.

Jak tedy cestovat s kolem ve vlaku? Není to nikterak složité, jen je třeba si hned na začátku ujasnit význam několika pojmů. Ještě minulý rok jsme mohli kolo přepravovat jako „spoluzavazadlo“ nebo „cestovní zavazadlo“ (přeprava na větší vzdálenosti, ve vlacích vyšších tříd). Od poslední změny jízdního řádu, která proběhla před koncem minulého roku, došlo k výraznému zjednodušení. Nyní se kolo přepravuje pouze jako „spoluzavazadlo“. Způsob převozu jako „cestovní zavazadlo“ nahradila služba pojmenovaná „úschova během přepravy“. Pojďme tedy konkrétně k jednotlivým pojmům.

Spoluzavazadlo
Tímto pojmem je dle definice věc, která svým charakterem a rozměry přesahuje ruční zavazadlo (např. batoh, taška, malý pes v tašce) a je potřeba ji umístit na zvlášť určené místo ve voze v prostoru pro cestující. Cena za přepravu spoluzavazadla je dle nového tarifu 20 Kč za kus a vlak a platí se jednorázově ve voze. Znamená to, že pokud použijete jen jeden vlak, zaplatíte za bicykl pouze jednou 20 Kč. Budete-li však přestupovat, musíte tuto částku zaplatit v dalším vlaku znova.
Důležité nařízení vztahující se k přepravě spoluzavazadla určuje, že cestující je povinen po celou dobu přepravy zajišťovat bezpečnou manipulaci s kolem i dohled nad ním a zároveň sám zodpovídá za případné škody při jeho přepravě vzniklé. Pozor však na výjimku – jako spoluzavazadlo České dráhy nedovolují přepravovat tandemové či jiné vícemístné kolo. Pokud byste se přeci jen snažili s tandemem cestovat, hrozí vám pokuta 100 Kč a pochopitelně i možné vyloučení z přepravy.

Úschova během přepravy
Tato služba je poskytována ve vlacích označených v jízdním řádu symbolem kufru. Cestující předává kolo pověřenému zaměstnanci přímo do označeného vozu. Než však kolo předáte, je určitě dobré sundat z něj všechny snadno odnímatelné doplňky, jako je cyklocomputer, lahve, podsedlová nebo jiná brašna, mapník a podobně. České dráhy totiž neručí za jejich možné poškození nebo ztrátu. Tomu se nelze divit, je to zcela logické. Úschovné ve vlaku se platí také pouze jednorázově ve výši 20 Kč za kus a vlak. Uložené kolo a ostatní věci vám vydá zaměstnanec ČD ve vaší cílové stanici po předložení dokladu o úschově.
Dokladem o převzetí předmětu do úschovy je označení potvrzení o zaplacení přepravného samolepkou „Úschova během přepravy.“ Takto označený doklad platí pouze pro vlak, ve kterém je vystaven, a nejdále do stanice na něm uvedené. Vzhledem k tomu, že cestující asistuje při nakládání a vykládání kola se nepředpokládá, že by mělo dojít k jeho poškození zaměstnanci ČD, proto se nikam nevypisuje stav kola. Pokud by přeci jen kolo doznalo újmy (během převozu), je třeba to oznámit zaměstnanci, který vám kolo předává, a dále to řešit přes nejbližší reklamační oddělení ČD.

Jakým vlakem lze cestovat
Přeprava kol je možná ve všech osobních vlacích. V expresech, rychlících a vlacích vyšší kategorie pak pouze v těch, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem kufru (služba úschovy během přepravy). Nejjednodušší situace nastane, pokud chcete jet běžným osobním vlakem, který je navíc v jízdním řádu označen symbolem kola. Znamená to, že minimálně jeden vůz má rozšířenou kapacitu pro přepravu kol. Do takového vozu, označeného tímto symbolem, se vejde větší množství kol najednou. O jejich maximálním počtu a umístění ve vlaku rozhoduje průvodčí nebo vlakvedoucí. Každý cestující může přepravovat pouze jedno kolo, takže se určitě nevydávejte na cesty sami s celým svým vozovým parkem.
Další velmi snadnou možností jsou osobní vlaky příměstské dopravy, tzv. pantografy. V nich lze cestovat s kolem i v soupravách neoznačených symbolem kola, ale pouze na prvním nebo posledním představku soupravy (jakási předsíň ve vlaku hned za dveřmi). Zde se smí přepravovat najednou nejvýše dvě kola. Pokud je zde již plno, může se vám stát, že budete odmítnuti a budete muset čekat na další vlak. Moderní verze „pantografu“ (bílo-modré) jsou v některých vozech vybaveny prostorem pro přepravu kol a kočárků (symbol kola a kočárku). Je zde více místa a hlavně jsou na stěnách háky připravené na zavěšení kola.
Přeprava bicyklu jako spoluzavazadla je možná i ve vybraných vlacích vyšší kvality na základě rezervace cestujícího s jízdním kolem.
Pokud je v konkrétním vlaku možnost přepravy kola jako spoluzavazadla a zároveň je zde nabízena služba úschovy během přepravy, je jen na vás, jakou formu zvolíte. Klady a zápory obou možností musí zvážit každý sám. Na kratší vzdálenosti je možná lepší mít kolo u sebe, budete-li však cestovat dále, bude jednoduší jej uložit do úschovy.

Další nabízené služby
Není to žhavá novinka, ale mnoho lidí jistě neví, že České dráhy nabízejí možnost zakoupit si kombinovaný doklad pro jízdní kolo. Je to zajímavá služba, která se vyplatí, pokud předem víte, že budete několik dní po sobě využívat vlak k cestám s kolem. Opravňuje totiž k opakovaným přepravám jízdního kola jako spoluzavazadla bez nutnosti platit za každou cestu zvlášť. Zároveň můžete využívat bezplatně služby úschovy během přepravy a také úschovy v úschovnách ČD v železničních stanicích. Ty najdete pouze ve vybraných stanicích, ceníky a bližší podmínky by měly být umístěny na vývěskách v dané stanici. Při předávání kola do úschovny s vámi zaměstnanec ČD vypíše úschovní lístek, který později slouží k vyzvednutí kola. Do něj se vypisuje také stav kola, a proto může při převzetí sloužit jako doklad k případné reklamaci. Všechny tyto služby lze v době platnosti dokladu libovolně kombinovat bez ohledu na platnost vaší jízdenky. Cena kombinovaného dokladu se liší podle počtu dní, po které platí. Vydává se na dva, tři, pět nebo sedm dní a cena je podle typu 60, 120, 160 nebo 200 Kč.

Půjčovny jízdních kol ČD
České dráhy druhým rokem nabízejí kromě možnosti přepravovat vlakem svůj bicykl i vlastní půjčovny jízdních kol umístěné ve vybraných stanicích v jižních a východních Čechách, v Českém ráji, litovelském Pomoraví a v Beskydech. Půjčovny zahajují svůj provoz vždy na začátku měsíce dubna. Nabízejí však „pouze“ trekkingová kola. Některá jsou dokonce vybavena dětskou sedačkou, abyste mohli vzít na výlet i vaše malé ratolesti. Výhodou těchto půjčoven je, že kola můžete vrátit v jiné stanici, než jste si je vypůjčili. Půjčovné navíc zahrnuje možnost přepravovat tato kola zdarma na přilehlých tratích, a to buď jako spoluzavazadla, nebo ve vybraných spojích v rámci úschovy během přepravy. Přeprava ve vlacích zdarma se díky dohodě ČD a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) vztahuje také na úzkorozchodnou trať z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice. Pokud tedy vyrazíte na dovolenou bez kola a přepadne vás náhlá touha zajezdit si, máte možnost.
Pro zapůjčení kola v půjčovnách Českých drah je třeba vždy předložit dva osobní průkazy (například občanský a řidičský), sepsat nájemní smlouvu, zaplatit zálohu a půjčovné. Výše zálohy a poplatky za zapůjčení se v jednotlivých lokalitách mírně liší. V Českém ráji, Tanvaldsku a východních Čechách je potřeba složit zálohu 1000 Kč, poplatek činí 150 Kč na jeden den. V Moravskoslezských Beskydech a litovelském Pomoraví je požadována stejná záloha, půjčovné je ale levnější, platí se zde 100 Kč. V jihočeském kraji pak vystačíte se zálohou pouze 500 Kč, poplatky se pohybují od 50 Kč za tři hodiny do 200 Kč za vypůjčení kola na 24 hodin.
Plánujete-li výlet dopředu a nechcete riskovat, že by v půjčovně neměli dost kol, můžete si je v konkrétní stanici rezervovat po telefonu nebo prostřednictvím e-mailu. Půjčovny budou letos otevřeny do 31. října 2005.

Jízdní řády, telefonní čísla, e-mailové adresy a spoustu dalších užitečných informací najdete na oficiálních drážních internetových stránkách www.cd.cz (konkrétně například půjčovny jsou na stránce www.cd.cz/pujcovnykol). Dalším možným zdrojem informací je informační část aktuálního jízdního řádu.

Po přečtení výše uvedených informací týkajících se služeb Českých drah a jejich cen mohou vaše představy a plány nabývat konkrétnější podoby. Tak tedy dále sněte, plánujte a vyrážejte za poznáním naší krásné malé vlasti, ale klidně i dále.
Text a foto: Štěpán Hájíček

Menu