ABECEDA

28.2.2017
Pod pojmem abeceda si většinou představujeme něco, co tvoří základ, stavební kámen. Abecedu louskají prvňáčci, je startovní čárou na dlouhých tratích. Stejně tak jsme si připadali při sestavování veloabecedy nastávající sezony. Jak vměstnat ohromný živý organismus světa cyklistické techniky do pár hesel a při tom nic neopomenout? Tuto tezi jsme při výběru značek byli nuceni záhy opustit. Naše abeceda jsou především krátké postřehy tak, jak je redakce časopisu zachytila na podzimních cyklistických výstavách. Jedná se tedy především o veletržní imprese a jen drobný výtažek z hodin strávených nad katalogy jednotlivých firem. K mnoha zde zmíněným produktům se budeme v průběhu příštího roku několikrát vracet, o jiných absentujících a neméně zajímavých výrobcích se rovněž dozvíte. Berte abecedu techniky '99 jako malý závdavek do příštích měsíců a věřte, že budeme mít o čem psát.

ADIDAS
Již dávno u sportovní obuvi vyzkoušený systém 3-D Torsion, kopírující přirozený pohyb nohy, se nyní uplatňuje i na cyklistických tretrách se třemi pruhy, konkrétně u MTB modelů Jaltona, Corundum a Nola. Posledně jmenovaná tretra je jakýmsi univerzálem. Vyvýšená část na vnitřní straně kotníku chrání kloub proti nárazům a lze ji využít pro cross-country, sjezd, freeride i bikros. Na vrcholu nabídky silničních treter je novinka adiStar Road TT, jíž obouvají členové týmu Telekom.

AIRWALK
Tato u nás méně známá značka obuvi je doma především mezi freestylisty, bikrosaři, slalomáři a sjezdaři. Ostatně jména jako Chris O’Driscoll, Eric Carter, Cheri Elliot, Tara Llanes nebo Katrina Miller o tom jednoznačně vypovídají.

ALEX
Ráfky této taiwanské značky se na kolech objevují stále častěji, ale začaly to ještě dvouslovné Diamond Backy. Alex dokáže vyrobit ráfek na špičkové profesionální úrovni i obrovské množství levnějších modelů pro masy. V nabídce jsou ráfky pro všechny známé cyklistické disciplíny od BMX a sjezdu až po silniční časovky nebo triatlon. Zajímavá je výškově trojkomorová konstrukce vysokého ráfku a nový bikrosový ráfek se zvýšenými boky.

ARROW
Obchodní značka firmy Villiger má na starosti tu nejagresivnější část produkce švýcarského výrobce, jinak převážně zaměřeného na krásná, technicky dokonalá a drahá cestovní kola. Rám modelu Spyce RC byl konstruován metodou konečných prvků v kancelářích francouzské firmy na výrobu letadel Dassault, která má karbon více než proklepnutý. Jezdci nezbývá než věřit, neboť napojení zadní vidlice na středovou spojku vypadá velmi subtilně. Plní totiž účel jakéhosi čepu zadní stavby, protože od spojky dál je všechno jako u FS biku. A tak zatímco zadní stavba má ve vertikálním směru vesele pružit (každých 50 mm dobrých), v horizontálním je její tuhost údajně srovnatelná s hliníkem.

CARRERA
Brýle Carrera se sice vyrábějí v Rakousku a Slovinsku, spadají však pod italskou finanční skupinu Safilo S.p.A. stejně jako značka Smith. Každá z nich jde jinou cestou. Zatímco Smith oslovuje především bikery, snowboardisty či motokrosaře, Carrera nasadila frontální útok do nejvyšších silničářských pater sponzorováním hvězd Fondriesta, Rebellina, Leblanca, Totschniga či Martinella. Model Bullet vyhlíží futuristicky také dík křidélkům na nožičkách, které umožňují podle potřeby upravit délku.

C-BIKE
Smiřte se s karbonem, smiřte se s osobitým designem rámů, a můžete mít co chcete! Absurdní? Ne v případě firmy C-Bike z Friedrichshafenu. Totální specialista na karbon vyrábí tři typy rámů: MTB, silnice a triatlon (o perfekcionismu svědčí skutečnost, že posledně jmenovaný se od silničního liší pouze výškou hlavové části), které si můžete (spíše musíte) nechat nalakovat podle vlastních představ. Komponentové vybavení nechá C-Bike samozřejmě také na vás. Nesporná výhoda je, že firma ušetří za katalog. Díky konstrukci a materiálu je rám extrémně lehký (silniční vidlice váží 500 gramů) a zadní stavba překvapivě pružná. Kola doplňují loukotě vlastní výroby, hádejte z čeho?

COPPI
Že by se člověku zamotala hlava z katalogové nabídky jednoho z nejslavnějších jmen cyklistické historie, to asi ne. Kompletní kola jsou čtyři (názvy ale velkou nápaditost nevyjadřují: KF1, Galaxy, K, KT Tonda (na obrázku), k tomu dvě dětské silničky, rámů je pět (nemůže chybět Campionissimo). Na Italy je neobvyklá výhradní orientace na Shimano. Oč jednodušší je volba rámu (vše ocel od Columbusu), o to těžší bude výběr barev. Vše lze objednat ve 24 variantách!

DEKERF
Špičková rukodělná kusová výroba chrommolybdenových rámů je výsadou Kanaďana Chrise DeKerfa. DeKerf používá výhradně Reynolds v čele s 853 a nestaví žádné sériovky, ale výhradně na osobní objednávku. Vybírat lze ze dvou úplně pevných modelů, změkčené zadní stavby, celoodpruženého speciálu a silničky. Velikosti jsou odstupňovány po 0,5″ s úhlovými variantami u některých velikostí. Barev nabízí excentrický Chris jedenáct, jednu originálnější než druhou. Dobrým důvodem proč prahnout po rámu DeKerf je kromě nesporné originality a fantastického zpracování také hmotnost, která se nikdy nepřehoupne výrazně přes 1500 g!

DE ROSA
Rodina De Rosa povýšila rámařské řemeslo na umění a možná si drží svou originalitu důsledněji než Colnago. Technicky se na těchto kolech nedá najít nedostatek. Všechny vyšší modely jsou z materiálu Dedacciai a jeho druh (ocel, aluminium) je uveden výrazně na sedlové trubce. Deda jsou i představce. Dokonalé jsou zejména laky, z nichž všechny si lze vybrat v provedení mat nebo lesk.

DIATECH A DIACOMPE
Hledáte rozdíly mezi těmito značkami? Nejsou velké, obě sídlí na stejných adresách, obě se zabývají více méně výhradně brzdami, obě mají stejně graficky zpracován katalog i stejný způsob prezentace na výstavách. Stručně však lze říci, že DiaCompe zabíhá až do kvalitativně a cenově velmi nízkých úrovní a také na silnici. DiaTech je výhradně bikový, dokonce s V-brzdami s paralelogramovým uchycením špalíku a s kotoučovkou Twin Cam.

DYNAMICS
U nás nepříliš známý německý výrobce se důsledně orientuje na hliník řady 7020, dokonale zpracovaný dvěma způsoby: buď naprosto čistě, s vybroušenými svary, nebo doslova brutálně, což podtrhuje ještě ponechání rámu v původní kovové barvě. Dva ze čtyř nabízených odpružených rámů jsou určeny pro sjezd a mají nosníky pro upevnění tlumiče děravé jako ementál, což umožňuje použití libovolné jednotky. V drsnosti vyniká rám příznačně nazvaný Hardcore, vyztužený všude, kde je to jen trochu možné.

FONDRIEST
Nejmladší firma z italské rámařské školy má v nabídce šest silničních kol. Rámy jsou z materiálů Dedacciai a Columbus, které si ale dvojnásobný vítěz Světového poháru nechává vyrábět u těchto firem pod svým jménem. Podobně je tomu i s představci a omotávkami – také ony nesou jméno Fondriest. Komponenty obstarává výhradně Campagnolo, pedály Time. Většina modelů vypadá designově jako variace na téma: kolik barev snese jedno kolo. Po chvíli lze jistý řád naleznout, ale celek působí trochu kolotočově. Zpracování a péče o detaily je ovšem špičkové.

FUJI
I v USA může být značka, která staví 100 let kola. S výjimkou celoodpružených modelů vyrábí Fuji všechno, ale do absolutní komponentové kvality se kupodivu nežene; u silniček je vrcholem Ultegra, u MTB sada LX. Novinkou je zařazení kol kategorie označené jako Leisure (“volná chvíle, volný čas”), na první pohled vycházejících z cruiserů. Mají menší rozvor, jsou lehčí a proto lépe ovladatelná, komponentově vycházející z MTB, a tedy např. bez jednodílných ocelových klik. Posez je však tradičně ztopořený.

GEAX
Zelené boky a poměrně jemné vzorky připomínají Micheliny, ale v německém časopise Mountain Bike vyšly ještě lépe. V Německu je distribuuje Paul Lange a Co., a tak se jich možná také jednou dočkáme. Jedná se však o pláště italské legendy Vittoria, která chtěla uvést na trh mountainbikové pneumatiky pod jinou značkou. Pohled do katalogu a na vzorky či zkušenosti zahraničních kolegů říkají, že se na “džíeksy” můžeme jen těšit.

GIOS
Ocel a hliník od Dedacciai dle vlastních požadavků, titan z USA – z těchto surovin vaří italský klasik Gios, letos slavící 50 let. Do rámařských dějin již vstoupila jeho posuvná a oboustranně výměnná zadní patka. U Giosů se dbá na tradici stále; na každém rámu je alespoň přední vidlice a zadní vidlice pod řetězem chromována, hlavová složení všech rámů jsou závitová. Všechny modely jsou jednobarevné, absolutní přednost má nenapodobitelná modrá, pro avantgardně založené je tu ještě červená, bílá a žlutá. Jako novinka pro letošní rok je v nabídce karbonová vidlice a dokonce kevlarové galusky.

GÖRICKE
Zhruba tak polovina osazenstva naší planety jsou ženy. Ty mají zpravidla na kolo úplně jiné požadavky: elegantní design, snadné nastupování a vystupování, ohnivzdorné řazení, pohodlné sedlo, možnost připevnit košík na nákup a sedačku na dítě. Zrovna typ bicyklu, jakým je Venezia firmy Göricke (produkce od roku 1874!), nyní součást mamutu Pantherwerke, jim může vyhovovat.

HERCULES
Tradiční německá záležitost se drží tradičních německých požadavků. Mezi modely absolutně převládají cestovní a trekkingové stroje, ve většině případů vybavené vším potřebným, co vyžaduje legislativa. Že se nejedná o žádnou lacinou lidovou zábavu, dokazuje typ Unoflex. Plně odpružený city-bike, s tlumičem olej-pružina, kde lze seřizovat útlum, sedmirychlostní náboj, stavitelný představec a do rámu integrovaný nosič – to by v Čechách nikdo nezaplatil.

HUGER
Specialista na měřící eletroniku nabízí kromě pulsmetru Silver unikátní cyklocomputer Spy. Kromě běžných funkcí rychlostních a časových zahrnuje i výškoměr (nasčítané výškové metry, nastoupané metry během vyjížďky, zvukový signál pro různé hranice převýšení), teploměr (od -20 do +60~ C, teplotní rozdíl v průběhu vyjížďky), barometr (okamžitý tlak vzduchu, rozdíl tlaku vzduchu během vyjížďky) a pulsmetr (aktuální tepová frekvence, pět pásem nastavení TF). Multifunkčnosti “špióna”, který používá vítěz Ironmana 97 Thomas Hellriegel, odpovídají i větší rozměry (85x60x30 mm), hmotnost (90 g) a pravděpodobně i cena.

KOGA-MIYATA
Produkce u nás málo proprané holandské značky je široká a sympatická. Již léta prezentuje na výstavách jak špičkové kompozitové modely a avantgardní výstřelky, tak i seriózní cestovní stroje, o něž je zvláště v německy mluvících zemích trvalý zájem.

K2
Velbloudí hrb ukázal cestu a ostatní mu na něj z nevelké vzdálenosti čím dál dotěrněji dýchají. A je jich stále víc. Značka K2 bývá v cyklistice spojována spíše s jiným druhem zboží, nicméně občerstvovací batoh Hydrorocket je povedený a výjimečný svým aerodynamickým tvarem i nízkou hmotností, čímž je předurčen pro silničáře nebo X-countrysty.

LAZER
Osmdesát let existence oslaví v příštím roce belgičtí helmaři. Dárkem pro příznivce značky je nejen model Compact nabízený kromě jiných provedení i v týmových barvách stáje Festina (skandál opadl, věrní zůstávají…) a pro nastupující generaci teenagerů přilba Tonic určené pro menší rozměry hlavy cyklistů ve věku od 11 do 16 let.

LOOK
Vynálezce nášlapných pedálů dostává trochu na frak od Shimana a Time, ale možná, že jej pedály “neživí”. Look patřil k polobohům všech pravověrných silničářů, ale s nástupem jiných pedálů trochu ztratil krok i v popularitě karbonových rámů a dodnes jej stále dohání a snaží se znovu překročit hranice Francie. V koutku se krčí i rámy ze tří zbývajících materiálových technologií, prim v Looku ale hraje karbon. Zdá se, jako by Look zaostával i v designu, jeho nová sada silničních pedálů PP296 je však nádherná, lehká a elegantní.

LOUIS GARNEAU
Gigant severoamerického cyklistického trhu silně zasahující nejen do vybavení pro sjezdové a běžecké lyžování, ale také do civilní nesportovní módy, jede po své linii, se svými designy, svým vývojem a od samého počátku se svými penězi. Nosným programem bývalého kanadského profesionála a uznávaného výtvarníka je speciální cyklistické oblečení a přilby. Louis Garneau patří za mořem k úzké skupince vybavení považovaného za nejluxusnější, je takovým “The North Face” cyklistiky. Hitem sezony nejspíš bude oblečení tzv. Nation Collection, speciální kolekce designů a střihů pro ženy a přilby Alien a Wing.

MAVIC
Francouzský ráfkařský obr si stále nedává pokoj s elektronicky řízeným řazením, tentokrát nazvaným Mekatronic. Zatím je řeč jen o silničním, ale ze zákulisí se proslýchají pochybnosti zda vůbec dojde k zahájení sériové výroby. Ve srovnání s předcházejícím neúspěšným modelem ZAP je signál k přehazovačce přenášen z centrály uložené na řídítkách bezdrátově.

ORTLIEB
Značka, jejíž název zavání spíše outdoorem, se pravidelně objevuje na všech světových veletrzích včetně těch cyklistických. Pohled do katalogu nabízí vysvětlení. Ortlieb disponuje sadou cyklistických brašen vybavených dokonalým systémem klikacích upínacích mechanismů. Brašny drží tvar, jsou nepromokavé a vybavené nejrůznějšími praktickými maličkostmi. Zajímavé jsou také vaky na vodu s netradičními ventily, k nimž Ortlieb nejspíš dospěl bohatými expedičními zkušenostmi.

PARAFORK
Paralelogramové vidlice jakoby se daly na definitivní ústup, ale jejich myšlenka stále žije. K těm nejosobitějším patří tato skutečně na první pohled “paravidlice” německé provenience. Výrobce nabízí tři varianty zdvihů (10, 12,5 a 15 cm), pružení a tlumení vidlice zajišťuje kombinace pružina-olej a všechny díly jsou vyrobeny z hliníku 7075. Na vidlici vážící 2,4 kg (včetně krku) lze uchytit diskové brzdy (např. Magura, Hope, Formula).

PINARELLO
Firma využila reklamního efektu plynoucího od dvou z nejsledovanějších profitýmů posledních let – Banesta a Telekomu – po svém a netradičně. Připravila repliky týmových strojů, ale nikoliv se špičkovým vybavením, nýbrž s dostupnými sadami Mirage (Telekom) a Veloce (Banesto), a to dokonce v barvách příští sezony.

PRINCIPIA
Ruční práce z Dánska patří k tomu nejlepšímu, co lze v oblasti hliníkových rámů získat. Materiálem je u všech modelů hliník dnes u špičkových výrobců nepříliš používané řady 7020, která podle konstruktérů firmy nabízí nejlepší mechanické vlastnosti. Dalším poznávacím znakem kusové produkce je převládající povrchová úprava eloxováním, neboť poskytuje ideální ochranu proti korozi, dlouhou odolnost barvy a šetří váhu. Nízká hmotnost je průvodním znakem většiny produkce, model RS Light váží necelých 8 kg. Firma se důsledně orientuje i na triatlonové rámy (dokonce odpružené), v programu je pouze jeden bike.

PROFILE
Americký specialista na nástavce a hrazdy zahušťuje nabídku nejrůznějšími nutnostmi pro triatlonisty. Ušlechtilé materiály a velice nízká váha byly vždy samozřejmostí této značky. Nyní se dostává do popře-dí termoplast na košíky a výstelky nástavců a další materiály. Biková nabídka je omezena na rohy, představce a řídítka.

RHODE GEAR
Uchycení kol na záď automobilu naše silniční vyhláška neumožňuje, a tak můžeme zatím jen se závistí hledět za hranice, protože tento způsob převážení kol se zdá být velmi praktický. Firma Rhode Gear má v nabídce několik nosičů pro všechny typy aut a variabilně pro jeden až čtyři bicykly, vždy s jednoduchou montáží.

RIESE UND MÜLLER
Není to značka, která by byla výstavním trhákem, ale dobře poslouží pro představu, jaká kola lze vidět v hojném počtu na výstavě IFMA. Model Culture patří do kategorie STB (Sport Touring Bike), vyhrazené pro tzv. multifunkční kola a splňující více požadavků: sportovnější jízdní vlastnosti než klasické cestovní modely, komfort odpružení, ergonomii, dobrou ovladatelnost, životnost a zajímavý design. Čím víc budete o takovém kole přemýšlet, tím méně se vám bude zdát podivné.

RITCHEY
Nabídka Ritchey je značně široká a k největším novinkám patří sedla Wing s gelovou plochou uprostřed, třistagramové nášlapné pedály Logic Pro Mountain, bikové vlaštovky a ergonomicky tvarované silniční oblouky. Největší rozruch v poslední době způsobilo přídavné deváté kolečko k osmikolu standarní rozteče, jehož montáž umožňuje konický odklon drátů při použití ráfku s excentrickým uložením niplí.

ROLF
Inovátor konstrukce kol Dietrich Rolf se spojil s Trekem a dnes již dodává takřka výhradně jemu. Po silničních typech letos přichází s trojicí bikových párů kol Propel, Dolomite a Dolomite Disc s kotoučovou brzdou, s 20 dráty na předním kole a 24 dráty na zadním, jen diskový předek má také drátů 24. Asymetrické uložení niplí v ráfku, který Rolfu dodává Sun Rims, sleduje trend posledních měsíců a příštích let. Rolfy se pyšní tím, že jsou lehčí než Crossmaxy.

ROOX
Rakouský výrobce nic nemění na koncepci high-endových dílů, do níž zapadá i nový cross-countryový přední náboj Thelma určený pro diskové brzdy a kompatibilní s modely Magura Louise (podobnost s filmovým titulem Thelma a Louise zřejmě není náhodná) a brzdami Hayes.

SCAPIN
Menší a méně kultovní z italských rámařů se drží materiálů Columbus a technologie fillet brazing při zpracování ocelových rámů. Dalším poznávacím znakem jsou ostré přechody výrazných barev (žlutá, černá, červená, bílá, modrá, oranžová), což vytváří agresivní dojem. Ochranu ocelových rámů proti korozi zajišťuje metoda A.W.P. (All Weather Proof) – galvanické zinkování a elektroforézní nanášení černé barvy. Špičkový model EOS (trubky Focus) má originálně vyřešeno upínání sedlovky, kdy je šroub umístěn až v rámových vzpěrách, a za studena kovaný můstek přední vidlice, do něhož jsou vlepeny karbonové “šavle” s duralovými koncovkami.

SELLE ITALIA
Nespočet modelů, z nichž ční staří známí Flite, Turbo a Turbo Matic. Novinkou jsou vlastní sedlovky a posílení pozice modelů Radius, Novus a Nitrox. Selle Italia se soustředí na závodníky a jejich symboly a jmény pošívá snad všechny své modely. Samozřejmě nechybí také gel, je jen s podivem, že jej vůbec ještě bylo kam u tak nízkých a tvrdých sedel dát. Selle Italia ’99 – to jsou výšivky a barvy, barvy a výšivky.

SHOCK WORKS
Vidlice této značky se tu a tam objeví i u nás a mechanici si na ní vůbec nestěžují. V nabídce této taiwanské firmy je řada dvanácti modelů vidlic a osm typů tlumičů snad všech známých systémů.

SITTING BULL
Přes nástup celoodpružených kol se vývoj odpružených sedlovek nezastavil. Ta od “Sedícího býka” nabízí zdvih 37-40 mm a možnost nastavení pro různou hmotnost jezdce od 30 do 120 kg.

SKS
Ani majitelé celoodpružených kol nemusejí mít strach z nánosů bahna na zadní části těla. Speciálně pro “fullies” je určen zadní blatník X-tra-dry vybavený rychloupínací přezkou s gumovým páskem (nevyžaduje použití nářadí) a nastavitelným sklonem podle úhlu sedlovky.

SOURCE
Kdo nechce vozit hydratační batůžek na zádech, může sáhnout po podsedlové brašně. Tento modifikovaný způsob doplňování tekutin přímo z hadičky nabízí izraelský výrobce Source Vagabond Systems v rámci technologie Bag-in Bag, konkrétně u modelu Pelican-biker.

SYNCROS
Bájný kanadský výrobce klik, představců, sedlovek a řídítek se předloni prezentoval novými ráfky a pneumatikami. Na celkovém obchodním dopadu a “imidži” firmy to však mnohé nezměnilo, avšak příznivce této značky jistě potěšilo. Syncros je exkluzívní záležitostí a v masovce jej nahradily značky vypadající podobně, jako je třeba Kore, leč bez “americké aureoly”. Syncros je silný v hliníku, při zpracování středového složení a ložisek nábojů si však umí poradit i s ušlechtilou ocelí a v případě rychloupínáků, šroubků a podložek s titanem.

TEKTRO
Taiwanskému Tektru se dostává uznání i mezi tzv. hardcore bikery, kteří jistě žijí v přesvědčení, že se jedná o firmu americkou, malé regionální katalogy takovou doměnku ostatně podporují. V nabídce pro rok 1999 však jsou vedle špičkových V-brzd a dvouprstých brzdových pák i komponenty bikrosové a hlavně silniční a velice, velice “lidové”. Spektrum nabízených šroubků, špalíků a držáků je hodně široké. Vše, kromě napínáků řetězů a přehazovačky, se u Tektra točí kolem brzd.

TIME
Klikatá je cesta od nášlapného systému ke karbonové vidlici, Timu se však vyplatilo ji ujít. Dnes má Time vidlice snad většina špičkových silničních rámů, jsou vyráběny ve čtyřech provedeních: Club pro rychlá kritéria, Sprint pro běžné závodění, aerodynamická Stiletto pro časovky a triatlon a Equipe Pro pro nejnáročnější závodění. Posledně jmenovaný model vezlo jen při TdF ’97 11 týmů! Hmotnosti se pohybují od 430 do 495 gramů. Nášlapné systémy Time patří k nejpoužívanějším pro velký úhel boční vůle a dokonale anatomickou konstrukci bot, pro rok ’99 opět přidávají karbonu a ubírají gramů. Francouzi však vyrukovali i s novým pedálem a tretrami Cyclo určenými hobby jezdcům. Pedál vychází ze stejné konstrukce jako špičkové modely, má ocelovou osu, hliníkový plášť, hmotnost páru 400 g a nabízí axiální vůli +/- 5~. Masovějšímu zaměření by měla odpovídat i příznivější cena.

TOPEAK
I v pumpičkách může proběhnout revoluce. Hlásí se k ní taiwanský výrobce se svým patentem SmartHead. “Chytrá hlava” si bez duální verze i bez přebytečných redukcí umí poradit jak s galuskovým, tak i auto ventilkem. Stačí jednoduchý pohyb páčkou v zadní části hlavy. Nový model kompaktní, víceúčelové hustilky (včetně montážních pák) dostal poněkud neskromný název Einstein Master Blaster. Taiwanci si libují ve filmových postavách, univerzální klíč Alien doplňuje nyní také nezničitelný McGuyver. Jestliže “Vetřelec” nabízí 20 funkcí, pak McGuyver jich má dokonce 33 (!), mj. kleště, nůžky, pilku, pravítko, pilník a pinzetu.

VISTALITE
Specialista na osvětlení jízdních kol (mj. tvůrce systému blikání LED) spadá do koncernu Bell Sports. Snad i proto je blikačku Whaletail možno umístit na jakoukoliv přilbu a nastavit také různý úhel sklonu blikání. A navíc hmotnost 28 g hlavu prakticky vůbec nezatíží.

WTB
Jeden z opravdových zakladatelů horského kola Charlie Cunningham nevložil do podnikání své jméno tak jako Fisher, Breeze nebo Brodie, ve Státech jej však i tak každý zná. Jeho WTB ostatně také. Wilderness Trail Bikes staví na pneumatikách a sedlech, která jsou nápadná hodně skloněnou špičkou (letos také mají gel). Pro nás je zajímavé již to, že dochází ke změně místního zástupce, a tak by WTB mohly být vidět mnohem více. Nabídka je široká – celé páry kol, duše, ráfky, náboje, dráty, pedály, hlavová složení a také rám Bon Tempe, připomínající Mantru od Kleinu.

ZIPP
Donedávna triatlonová záležitost a značka téměř jednoho produktu rozšířila nabídku disků a vysokých ráfků o náboje a kliky. Kompletní silniční páry kol nabízí Zipp čtyři, k tomu šest ráfků samostatných a tři páry nábojů, vše na samé špičce co se týče hmotnosti a aerodynamiky. Hlavním mottem Zipu je rychlost a efektivita přenášené síly. Karbonové kliky jí přenášejí až o 36% lépe něž běžné kovové. Zda je toto motto přenositelné i do horské cyklistiky, ukáže až čas.

Menu